hdb20-bg hdb20-img hdb20-img

Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Nem kell mindig hús! Egyszerű és elegáns 5 fogásos vegán karácsonyi menü

default user icon
MME
Bár a hétköznapok során egyre inkább nyitunk a fenntartható étkezés, a teljesen növényi alapú élelmiszerek felé, de mi a helyzet az ünnepekkel? Karácsony hús, sőt állati eredetű hozzávalók, tojás, vaj, vagy éppen méz nélkül?! Egy vegán menün keresztül mutatjuk meg: ez messze nem lehetetlen!

A vegán táplálkozás a növényi étrenden alapszik. Ennek megfelelően fogyaszthatunk zöldségeket, gyümölcsöket, hüvelyeseket, magvakat, gabonákat és álgabonákat, illetve fűszereket. Ha ezeket megfelelően kombináljuk, kiegyensúlyozott vegán étrendet tudunk összeállítani, ami nemcsak ízletes, hanem egészséges is. Szerencsére a tiltólistás élelmiszerek mindegyike jól helyettesíthető növényi eredetű alapanyagokkal.

MIT HASZNÁLJUNK HÚS HELYETT?

Ma már nem csak a bioboltokban, hanem gyakorlatilag minden élelmiszert árusító üzletben kaphatunk texturált szójatermékeket. Ezek minden olyan ételhez felhasználhatók, amelyek hagyományosan hússal készülnek. Legyen az nyers vegán pizza vagy egy többfogásos vegán ebéd, ezekkel a szójatermékkel is simán működnek a vegán receptek.

Népszerű "húshelyettesítő" a szejtán, ami búzasikérből készült növényi fehérjeforrás. Felhasználása hasonlóan történik, mint a szójának. A szejtánburger, darált szejtános ételek, raguk nagyon népszerűek a vegánok körében, nem csak az ízük, hanem a fehérjetartalmuk miatt is.

A tofut nem is igazán illik húshelyettesítőnek nevezni, hiszen az ázsiai országokban évezredek óta fogyasztják fehérjeforrásként. A natúr tofu önmagában semleges, ezért az ízesítés nagyon fontos.

A tofu talán a legsokoldalúbban felhasználható vegán alapanyag. Nemcsak húspótló lehet, hanem túró, sajtkrém- és tejszínszerűség is készíthető belőle, így vegán sajt, vegán joghurt, vagy számtalan vegán desszert készíthető a felhasználásával. 

Az utóbbi pár évben egyre több üzletlánc hűtőiben bukkannak fel a húsra állagában és ízében is rendkívül hasonlító termékek, amelyek általában izolált növényi fehérjéből készülnek. Ezeket inkább csak alkalomszerűen fogyasszuk, mert feldolgozottságuk miatt nem igazán egészségesek. A húst helyettesíthetjük még főtt lencsével, apróra vágott dióval, gombával sőt akár ezek keverékével is.

TEJ ÉS TEJTERMÉKEK HELYETTESÍTÉSE

Növényi tejekkel jól helyettesíthető a tej. Mindenféle kapható: kókusz-, mandula-, zab-, rizs- vagy éppen szójatej, így könnyen megtalálhatjuk a nekünk leginkább megfelelőt. Ha vegán receptek alapján főzöl, a növényi joghurtok, sajtok, tejszínek, tejfölök főzés és sütés során is tökéletesen alkalmazhatók. (Arra figyeljünk, hogy sós ételekhez cukrozatlan terméket válasszunk, ugyanis előfordul, hogy a “natúr” változatokat is cukrozzák a gyártók!) 

A túró helyettesítésére a natúr morzsolt tofu a legjobb: fűszerezzük ugyanúgy, mint az eredetit!

TOJÁS HELYETTESÍTÉSE a vegán menüben

Egy vegán desszert ekészítésénél leggyakrabban őrölt lenmag és víz keverékével helyettesítik a tojást. De tökéletes az almaszósz és a banán is.

Következzen az 5 fogásos vegán karácsonyi menü

 

Fűszeres sütőtökkrémleves >>>

VEGÁN TÖLTÖTT PAPRIKA >>>

TÁRKONYOS-GOMBÁS LASAGNETÉSZTA >>> 

NARANCSOS CSOKOLÁDÉTORTA >>> 

ZSERBÓ PALEO RECEPT >>> 


Ezek is érdekelhetnek

Friss

Friss