Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Mit ne egyél, ha allergiás vagy? Ezek az ételek felerősíthetik a tüneteket

default user icon
MME
Sok allergiás érzékeli, hogy panaszai olyankor is megjelennek, illetve erősödnek, amikor nem túl magas az allergénkoncentráció a környezetükben. A jelenség hátterében a keresztallergia áll.

Tudni kell, hogy bizonyos anyagok képesek másokat helyettesíteni, utánozni, ami az allergiás tünetek megjelenését eredményezheti. Ilyenkor a két anyag kémiai szerkezete közötti különbség olyan kicsi, hogy sokak szervezete, különösen, ha az egyikre már fokozottan érzékeny, nem tud különbséget tenni közöttük. A keresztallergia esetében a hasonlóság vagy pollen-pollen, vagy pollen és bizonyos ételek között áll fenn.

Nem mindenkinél okoz gondot

A keresztallergiás reakció a szakemberek szerint az allergiások körülbelül 10 százalékánál okoz panaszt, és általában sokkal enyhébb tüneteket vált ki, mint az eredeti allergén. A tünetek között szerepel az orrfolyás; a száj, a szájpadlás, a torok viszketése; esetleg a nyelv duzzanata. A legjobb gyógymód a megelőzés, az, ha az illető tartózkodik a problémás ételek fogyasztásától. Persze, akinek nincs panasza, annak nem kell száműznie az összes ételt, ami keresztallergén lehet, nyugodtan fogyaszthatja ezeket.

Ezek a leggyakoribb keresztallergiák

  • Fekete üröm: kömény, csilibors, paprika, paradicsom, sárgarépa, petrezselyem, burgonya, koriander, kapor, articsóka, kamilla, kivi, ánizs, árnika, dinnye, uborka, mangó, szerecsendió, bors, mustármag, borsmenta, bazsalikom, majoránna, oregánó, zeller
  • Nyírfa: mogyoró, dió, mandula, alma, cseresznye, sárgabarack, körte, szilva, meggy, őszibarack, burgonya, kivi, avokádó
  • Füvek: paradicsom, rozs, búza, szója, földimogyoró, bab, borsó, tamarin, szentjánoskenyér
  • Földimogyoró: dió
  • Diófélék: búza, rozs, mák, mogyoró, szezámmag
  • Parlagfű: görögdinnye, sárgadinnye, paradicsom, uborka

Ezekkel a finomságokkal is jó, ha óvatos vagy

Nem keresztreakciót, de ahhoz hasonló tüneteket okozhatnak a magas hisztamintartalmú ételek és italok. Ezek közé tartozik például a kávé, a csoki, a kakaó, a penészes sajtok, a vörösbor, a füstölt húsok, és még folytathatnánk a sort. Ezek az élelmiszerek hisztaminfelszabadító anyagokat tartalmaznak, amelyek egy olyan állapotban, amikor az allergiás szervezetében amúgy is bőségesen szabadul fel hisztamin, képesek felerősíteni ennek az anyagnak a termelődését. Éppen ezért az érintetteknek erre is ügyelni kell az étkezésük során.

Ajánljuk még:

Ezek is érdekelhetnek

Friss

Friss