hdb20-bg hdb20-img hdb20-img

Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Laktóz-, gluténérzékeny, esetleg vashiányos vagy? Teszteld velünk, és ints búcsút a gondoknak!

default user icon
MME
Szinte évente válik népbetegséggé egy-egy divatos kór. Nem csoda: az internetes információáradatban azonnal rálelhetünk azokra a „tényekre”, amelyek szerint mi is abban a bizonyos nyavalyában szenvedünk... A tévesen felállított öndiagnózis azonban rengeteget árthat!
„Nem bírom a tejet!”

Miért gyanakszol?
Tej, tejtermék fogyasztása után olykor felpuffadsz, rossz lesz a közérzeted, esetleg hasmenéssel küzdesz.

Helytálló a diagnózis?
A laktózérzékenységet sokan összekeverik a tejallergiával, pedig két különböző betegségről van szó! A tejallergiás páciens számára valóban nem javasolt semmilyen tejtartalmú étel fogyasztása. Laktózintolerancia esetén ellenben néhány készítmény beilleszthető az étrendbe, mégis sok beteg inkább a teljes tejtermékmegvonás mellett dönt. Esetükben sajnos előfordulhat, hogy a feleslegesen szigorú étrend miatt nem jut elég kalcium a szervezetükbe, ami csontritkulást okozhat.

Mit tehetsz?
A laktózintolerancia, vagyis a tejcukor-érzékenység, amit nagyjából 50 éve ismert fel az orvostudomány, ma már fájdalommentesen diagnosztizálható egy egyszerű, úgynevezett kifújásos teszttel. Aki érintett e problémában, annak célszerű megfigyelnie, milyen az egyéni tűrőképessége, hiszen a legtöbb beteg gond nélkül elfogyaszthat alkalmanként 1-1 pohár natúr joghurtot vagy kefirt, illetve 30-50 g kemény sajtot. Az étrendváltoztatást javasolt dietetikussal egyeztetni.

Készíts mátkejet házilag! >>> 
„Gluténintoleranciám van”

Miért gyanakszol?
Kenyerek pékáruk, tésztafélék fogyasztása után olykor bélrendszeri problémáid jelentkeznek, a gyomrod feszül, fáj, puffad, megeshet, hogy hasmenés kínoz.

Helytálló a diagnózis?
Ritkán áll valódi gluténérzékenység az említett panaszok hátterében, melyek hasonlóak lehetnek a lisztérzékenység okozta tünetekhez. Utóbbi betegség, orvosi nevén cöliákia, a búza, rozs, zab és árpa egyik összetevőjével, a gliadin fehérjével szembeni túlérzékenységet jelenti. A gluténintolerancia a gluténtartalmú élelmiszerek fogyasztása kapcsán fellépő tüneteket jelöli cöliákiával és búzaallergiával nem diagnosztizált személyeknél. Az előfordulás gyakoriságáról feltehetően azért nincsenek pontos adatok, mert sok beteg önmagát „nyilvánítja” gluténérzékennyé, és orvosi vizsgálat nélkül gluténmentes diétába kezd. Habár a betegség rizikófaktorai még nem ismertek, az eddig elvégzett vizsgálatok azt mutatják, hogy a nők, illetve a fiatalok és a középkorúak körében gyakrabban fordul elő. Ennek oka az lehet, hogy a két csoport tagjai jellemzően többször próbálkoznak a megszokottól eltérő diétával, így esetükben könnyebb felismerni a problémát.

Mit tehetsz?
Mivel jelenleg nincs olyan laboratóriumi vizsgálat, ami egyértelműen igazolná a gluténintoleranciát, a diagnózisban nagy szerepet kaphat a kizárásos diéta. Ezt természetesen alapos kivizsgálás előzi meg a gasztroenterológusnál.

Egészséges alapanyagokat, amiket minden nap ennünk kéne! >>> 
„Vashiányos vagyok”

Miért gyanakszol?
Folyton kimerült vagy, nincs semmi energiád.

Helytálló a diagnózis?
A nem megfelelő táplálkozás vagy az alvásproblémák ugyanúgy kóros fáradtsághoz vezethetnek, mint a vashiány. A nőknél a rendszeres menstruáció, a szülés, valamint a szoptatás miatt gyakoribb a vashiányos vérszegénység, a fiataloknál a növekedés, az időseknél pedig az egyhangúbb, szegényesebb táplálkozás, valamint a bélrendszeri megbetegedések miatti vasfelszívódási zavar válthatja ki a problémát. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint mintegy 2 milliárd ember él vashiányos vérszegénységgel.

Mit tehetsz?
A megelőzésben kiemelt szerepe van a helyesen összeállított étrendnek, ami megfelelő mennyiségben és arányban tartalmaz minden olyan makro- és mikrotápanyagot, amire az emberi szervezetnek szüksége van. A vashiányos állapot kezelésekor a vaskészítmények fogyasztása mellett az ásványi anyag legjobb forrásai: tojás, máj, félbarna vagy barna kenyér, vörös húsok, spenót, sóska, zöldborsó, brokkoli, cékla, körte, ribizli. A felszívódás meggyorsítása céljából érdemes mindemellett C-vitamint is szedni.

Átlagos napi vasszükséglet

ÉLetkor/ ajánlott mennyiség:
7–12 hónap 11 mg
1–3 év 7 mg
4–8 év 10 mg
9–13 év 8 mg
14 éves (kisebb jel) férfiak 8–10 mg*
Fogamzóképes korú nők 15–18 mg**
*Kamaszkorban és sportolóknál több, később kevesebb.
**A terhesség alatt a vasszükséglet fokozatosan növekszik.

ÍGy pótold a vasat! >>> 
EGÉSZSÉGÖRZŐ TÉMÁINKAT ITT TALÁLOD >>> 

Ezek is érdekelhetnek

Friss