Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Fontos változás jön a hazai boltokban: már márciustól életbe lép az új szabályozás

Világszerte tapasztalt jelenségre reagál a magyar kormány. Az új intézkedés arra kötelezi majd a kiskereskedőket, hogy tüntessék fel egy termék esetén, ha a gyártó a zsugorflációt, vagy más néven legrammozást alkalmazta.

Az utóbbi években egyre több termék esetén tapasztalhatták azt a vásárlók, hogy a megszokott élelmiszerek egyszerűen hamarabb elfogynak. Olyan, mintha kisebb lenne a joghurt, a jeges tea vagy az előre csomagolt szalámi súlya, pedig a termék csomagolása látszólag semmit sem változott az évek során. Ennek a jelenségnek az oka, hogy egyes termékek súlya a változatlan csomagolás ellenére ténylegesen csökkent, ugyanis a gyártók így érték el, hogy az adott árucikk ne dráguljon.

Az infláció az egész világra hatással van, és a gyártók megemelték a termékeik árát. Franciaországban például az egyik vezető kiskereskedelmi lánc, a Carrefour a napokban döntött arról, hogy leveszi polcairól a PepsiCo termékeit (üdítőket, rágcsálnivalókat), ugyanis az amerikai vállalat olyan mértékben emelte az árakat, ami már a francia cég számára sem vállalható. A Carrefour volt amúgy az egyik olyan boltlánc, mely feltüntette, hogy a Pepsi egyes termékeire miért nem hatott úgy az infláció, mint másokra: a cég ugyanis csökkentette az árucikkek tömegét.

Ezt a jelenséget angolul shrinkflationnek, azaz zsugorflációnak vagy legrammozásnak hívják, mely röviden annyit jelent, hogy egy termék ára változatlan marad, de a súlya csökken, tehát a vásárló ugyanazért az árért kevesebbet kap, mint korábban. Ez pedig már egyes, Magyarországon kapható termékek esetében is megtapasztalható, ezért a kormány új rendeletet hozott, mely már 2024. március 1-jén életbe lép!

A boltokban ezentúl fel kell tünteni, ha egy terméknek csökkent a mérete

Az 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszerkereskedők (Lidl, Aldi, Spar, Tesco, Penny, Coop, CBA, Auchan, Reál) kötelesek lesznek figyelemfelhívó tájékoztatót kihelyezni, amennyiben egy termék kiszerelése csökkent, de az ára változatlan maradt, azaz tapasztalható a zsugorfláció.

A Portfolio cikke szerint a kormány által elfogadott új intézkedés a fogyasztók tájékozódását, körültekintő vásárlási döntéshozatalát segíti majd. A kiszerelés (tömeg vagy térfogat) csökkenésének viszonyítási alapja az adott termék gyártója által 2020. január 1. és 2023. július 1. között alkalmazott kiszerelés lesz.

A boltokban 2024. március 1-től lesznek kint a tájékoztató táblák.

Borítókép: Shutterstock

Ajánljuk még:

Ezek is érdekelhetnek

Friss