Így lesz valóban egészséges a konyhád: 3 tipp kezdő és gyakorló háziasszonyoknak

default user icon
MME
Szoktál azon gondolkodni, hogy miként tudnád a konyhádat valóban egészségessé varázsolni? A megfelelő alapanyagok és modern főzési technikák mellett akad még néhány dolog, amire érdemes figyelni. Mutatjuk a három legfontosabbat!

Egy egészséges konyha kialakítása során számos szempontot érdemes figyelembe venni, amik segítenek fenntartani a helyes táplálkozási szokásokat és támogatják az egészséges életmódot.

Figyelj az élelmiszerek tárolására!

Dietetikusok szerint egy jól berendezett konyha, ahol minden kéznél van és minden alapanyagnak megvan a helye, segíthet abban, hogy egészségesebb és ízletesebb ételeket főzz. A lényeg igazából a tárolásban rejlik:

  • A szárazárukat vedd ki a zacskóból, és tedd jól záródó tárolóedénybe. Írd rá a lejárati dátumot, vagy a felbontás idejét, így mindig tudni fogod, hogy felhasználhatod-e például a babot vagy a prézlit, lisztet.
  • Bizonyos lisztfajták könnyebben megromlanak: a teljes kiőrlésű és a maglisztek az olajtartalmuknál fogva könnyebben avasodnak, mint a feldolgozott fajták, ezért ezeket a liszteket mindenképpen tartsd légmentesen záródó edényben. Csak száraz kanállal vedd ki belőle a szükséges mennyiséget, hiszen ha nedvesség éri, bepenészesedik.
  • A fűszerek két-három évig is megőrzik a minőségüket, de azért ne felejtsd: minél frissebbek, annál ízletesebbek!
  • A dióféléket tedd inkább a fagyasztóba, ott tovább megőrzik frissességüket.
  • A kamrában tedd látható helyre az egészséges alapanyagokat, és rejtsd el a feldolgozott félkész ételeket!

Mi kerüljön a tányérra?

A kiegyensúlyozott étrend összeállítása nem ördöngösség, elég néhány nagyon egyszerű szabályt betartani.

  • Minél színesebb a tányérod tartalma, annál több értékes vitamint és ásványi anyagot viszel be a szervezetedbe. Ehhez elsősorban zöldségeket és gyümölcsöket kell fogyasztanod. Általánosan egy étkezés alkalmával a tányér felét célszerű különböző zöldségekkel és gyümölcsökkel telepakolni.
  • A tányérod negyedét képezzék szénhidrátok, lehetőleg teljes kiőrlésű kenyér és tészta; gabonák, mint például quiona, barna rizs, zab, bulgur, árpa, köles.
  • A tányér maradék 1/4-ét alkossák fehérjék. Fontos, hogy ne csak állati eredetű fehérjéket fogyassz (húsok, tojás, tejtermékek), hanem növényi eredetű fehérjéket (tofu, szejtán, diófélék) is.
  • A zsiradékoknak is fontos szerepük van, ezeket azonban többnyire már az ételkészítés során felhasználod. Törekedj arra, hogy mindig az alapanyagokhoz és a választott főzési eljáráshoz leginkább passzoló zsiradékot válassz!

Takaríts okosan!

Tudtad, hogy a mosogatószivacsban több baktérium van, mint mondjuk a mosdó kilincsén? A konyhai piszkot mindenképpen száműzni kell!

  • Jól szárítsd meg az edényeket, mielőtt elpakolod őket a szekrénybe – ellenkező esetben a baktériumok és a gombák szabad utat kapnak és szaporodni kezdenek.
  • A mosogatószivacsot akár naponta is beteheted a mikrohullámú sütőbe, és két percig pörgesd a legmagasabb fokozaton, hogy a kórokozók elpusztuljanak. A rendszeres csere is fontos, erről már írtunk bővebben.
  • A mosogató és a pult fertőtlenítése természetes, de a szárítót se felejtsd el hetente legalább egyszer megszabadítani az apró, szabad szemmel láthatatlan élőlényektől.
  • A konyharuhákat rendszeresen cseréld, és használj papírtörlőt!

(Nyitókép: Shutterstock)

Ajánljuk még:

EZ AZ 5 LEGEGÉSZSÉGESEBB ÉTEL A VILÁGON - ÍGY FOGYASZD ŐKET MINDEN NAP!>>> 

 

Ezek is érdekelhetnek

Friss