Ennyi zöldséget fogyassz hetente, és a szervezeted meghálálja

default user icon
MME
Egy nagyszabású kutatás során a szakértők meghatározták, mennyi növényi eredetű ételt kellene fogyasztanunk egy héten. Azt is megvizsgálták, ez milyen előnyökkel jár, és miként vihető be a kívánt mennyiség. Nyugalom, nem kell mindig salátát enni!

A túlzott mértékű húsfogyasztás több szempontból is aggályos manapság, de ha valaki a környezetvédelmi szempontokat nem is kívánja figyelembe venni, a saját egészsége érdekében érdemes elgondolkodni a következőkön.

 

Miért jobb a növényi táplálék?

Nem új információ, hogy a táplálkozás és az egészségünk között szoros az összefüggés. Azonban egy angol–amerikai kutatás több ezer ember étrendjét megvizsgálva most arra is rávilágított, hogy nem mindegy, milyen forrásból származik az ajánlott napi 30-35 g rost. Pontosabban, hogy a különböző növények különböző rostokat tartalmaznak, a sokszínű növényi étrenddel pedig a rostbevitelünk is változatosabb lesz – és ez a mennyiségnél is fontosabbnak tűnik. Kimutatták ugyanis, hogy azok az emberek, akik többféle növényi ételt fogyasztanak, egészségesebb mikrobiommal rendelkeznek, ezáltal összességében jobb egészségügyi állapotnak örvendhetnek. Az elfogyasztandó mennyiség meghatározásakor arra jutottak, hogy heti 30, különböző növényekből álló étkezést kell beiktatnunk, e fölötti mennyiség esetében jelentős javulást nem tapasztaltak.

Milyen előnyökkel jár?

Ha sikerül beiktatni a különféle növényi rostokat tartalmazó ételeket az étrendünkbe, számos pozitív hatásra számíthatunk.

  1. Egészségesebb bélflóra és emésztés: a sokszínű mikrobiom több hasznos baktériumot tartalmaz.
  2. Erősebb immunrendszer: a jobb állapotban lévő mikrobiom az egész szervezetre jó hatással van.
  3. Csökken a megbetegedés kockázata: az erősebb immunrendszer, a jobb egészségügyi állapotnak köszönhetően a szervezet ellenállóbb lesz a betegségekkel szemben.
  4. A gyulladások mérséklődnek: a feldolgozott élelmiszerekben és az állati eredetű termékekben megtalálható „rossz baktériumok” gyulladásban tartják a bélrendszert, ami szélsőséges esetben akár a bőrünkön is nyomot hagyhat. Több növényi táplálékkal ezeket ellensúlyozhatjuk.
  5. Csökkennek a depressziós tünetek: a bélrendszer és az agy közötti kapcsolat (bél-agy tengely) ma már bizonyos. A bélben termelődő vegyi anyagok (enzimek, hormonok és vitaminok) eljutnak az agyba, és ezek befolyásolják a hangulatunkat is. Ha jó anyagok termelődnek a megfelelő arányban, akkor az pozitívan hat a mentális jóllétünkre.

 

 

Milyen ételek számítanak?

Minden gyümölcs és zöldség, akár külön étkezésként, akár köretként fogyasztjuk, vagy egy turmix formájában megisszuk, ugyanúgy számít. Ezenkívül a teljes kiőrlésű gabonák, hüvelyesek, magvak, gyógynövények és a fűszerek is. Tehát minden, ami nem állati eredetű. Példaként a szakértők a spagettit említik, amit könnyű felturbózni, ha a paradicsomszószhoz hagymát, fokhagymát, sárgarépát és zellert is adunk, majd különféle zöldfűszerekkel is megszórjuk. Teljes kiőrlésű tésztával tálalva máris „növényibb” fogást kapunk. (Ha pedig a darált húst és a sajtot elhagyjuk, teljes értékű növényi ételt falatozhatunk.)

Ehhez hasonló trükkökkel nagyon könnyen elérhető a 30 különböző növény fogyasztása, valójában könnyen lehet, hogy a végén jóval több is lesz. Ha nem hiszed, számold össze a növényi alapanyagokat ebben a vegáknak is tökéletes bolognai spagettiben! 

Bolognai spagetti vegetáriánusoknak receptje >>>

 

 

 

(Borítókép: Shutterstock) 

Ezek is érdekelhetnek

Friss