Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

9 tipp a vírusok ellen: így ne robbanj le télen!

A téli hónapokban ritkán ússza meg bárki is valamilyen légúti betegség vagy influenza nélkül. Az immunrendszertől is függ, hogy ki mennyire ellenálló a kórokozókkal szemben, és milyen gyorsan tudja legyőzni a betegséget.
1. Illóolaj

Megfékezi a vírusok terjedését, ha gondosan ügyelsz arra, hogy a lakás, a ház levegőjének páratartalma ne csökkenjen ötven százalék alá. Száraz levegőben ugyanis hosszabb a vírusok élettartama, valamint könnyebben is szaporodnak. A nedvesség hiánya miatt ráadásul kiszárad az orr és a torok nyálkahártyája, így a kórokozók nagyobb eséllyel kerülnek be a szervezetbe. Tegyél egy nedves törölközőt a fűtőtestre, vagy szerezz be egy párásítókészüléket. Még eredményesebben védekezhetsz, ha illóolajokkal illatosítod a szoba levegőjét. Szinte valamennyire jellemző kisebb-nagyobb mértékben az antivirális és antibakteriális hatás, de mindenekelőtt a teafa- és a citromolaj ajánlott.

2. Jó hangulat

Az életszerető, derűs emberek immunrendszere gyorsabban legyűri a kórokozókat. Hideg időben tehát érdemes minél több élvezetes programot szervezned, hogy csökkentsd a felgyülemlett stresszt. Az idegi feszültség növeli a vér kortizolszintjét, ami viszont gátolja az immunsejtek termelődését.

3. A kézmosás fél egészség

A kórokozók nagyjából kilencven százaléka a kezünkről jut be a szervezetünkbe, amikor az arcunkhoz érünk. Ezért a téli szezonban gyakran és alaposan moss kezet, legalább húsz másodpercen keresztül, meleg vízzel és szappannal, majd alaposan töröld szárazra a bőröd! Csak így szabadulhatsz meg attól a sok bacitól, amit a metrón, a buszon, a kilincsekről vagy épp a boltban a bevásárlókocsiról összeszedsz. Útközben érdemes kézfertőtlenítő gélt használnod.

4. Betegen ne sportolj!

Az edzett szervezet gyorsabban képes reagálni a vírusok támadására. A rendszeres, intenzív testmozgás bizonyítottan ellenállóbbá tesz, de a napi 30 perc séta is sokat számít! A túl kemény sport viszont, amikor a szervezet már nem tud kellőképpen regenerálódni, gyengítheti a szervezetet. Ha kapar a torkod, érdemes rövid szünetet tartanod az edzéstervben. Ugyanez áll a szaunára: heti egy-két látogatás erősíti az immunrendszert, akut fertőzés után azonban meghosszabbíthatja a betegséget, ezért ilyenkor nem javallott.

5. Változatos étrend

Rengeteg tápanyag létezik, amivel felvértezheted szervezeted a vírusok ellen. Ezek közé tartozik a C-vitamin (citrusfélék), a szelén (olajos magvak), a cink (zabpehely), a vas (vörös húsok) és a D-vitamin (zsíros halak). Utóbbi kapcsán elég gyakori a hiányállapot, mivel a téli időszakban kevesebb a napsütéses órák száma. Érdemes vérvizsgálattal megállapítani a szervezet D-vitamin-szintjét, és ha szükséges, mesterségesen pótolni a hiányzó mennyiséget.

6. Egészséges bélrendszer

A legtöbben nem is sejtik, hogy a bélrendszer nemcsak az emésztés és a felszívódás helye, hanem fontos immunszerv is. Az ellenálló képesség legalább 60-70%-át a bélnyálkahártyában található nyirokerek és nyirokcsomócskák adják. Ezért a bélrendszer állapota, működése és egészsége döntően meghatározza, hogy ki mennyire képes megküzdeni a fertőzésekkel.

7. Növényi erő

A legismertebb immunerősítő növény az echinacea, más néven bíbor kasvirág, amit régóta alkalmaznak az egyszerű megfázásos tünetek enyhítésére. Csökkenti a fertőzés időtartamát, illetve mérsékli a tüneteket. Erősíti az immunrendszert, véd a baktériumok, gombák, vírusok ellen. Cseppek, tabletta és oldat formájában egyaránt alkalmazható.

8. Kiegyensúlyozott kalóriák

Nem most jött el a szigorú diéta ideje: az immunfunkciók ugyanis csökkennek, ha túl kevés kalóriát veszel magadhoz. Ez persze nem jelenti azt, hogy korlátozás nélkül lakmározhatsz! Mivel a nagykabát alatt nem látszanak annyira a felesleges kilók, az ember télen hajlamos elengedni magát, többet eszik, és általában zsírosabb, kalóriadúsabb fogásokat fogyaszt. Ilyenkor is próbálj odafigyelni, és mondjuk csokoládé helyett válassz inkább banánt.

9. A pihenés a legjobb gyógyszer

A kórokozók annak örülnének a legjobban, ha folyamatosan ébren lennénk, ez esetben ugyanis nem jutna új energiához az immunrendszerünk. Minél kevesebbet pihensz, annál nagyobb eséllyel betegszel meg. Amennyiben hat-hét óránál kevesebbet alszol naponta, akár a háromszorosára is nőhet a betegségek kockázata.

MÉG TÖBB DIÉTATIPP ÉS ÉLETMÓDTANÁCS AZ EHETI FANNY MAGAZINBAN! KERESD AZ ÚJSÁGÁRUSOKNÁL!
10 APRÓ LÉPÉS AZ EGÉSZSÉGESEBB ÉLETÉRT >>> 
JOBBAN LESZEL, HA EZEKET ESZED: AZ 5 LEGJOBB TISZTÍTÓ HATÁSÚ ÉTEL >>> 
5+1 ÉTEL, AMI AZONNAL ENYHÍTI A MEGFÁZÁS TÜNETEIT >>> 
9 GYÓGYTEA, AMIT MINDEN HÉTEN INNOD KÉNE >>> 
VISZLÁT BETEGSÉG! ITT A TOP 9 GYÓGYÍTÓ ÉTEL >>> 
  • Kinyomtatom
  • Elmentem
  • Elküldöm
Promóció

Magazin