Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

11 étel és ital, amit tilos fogyasztanod, ha elmúltál 30!

Az egyik legjobb dolog, ami a felnőtté válássál együtt jár, hogy azt tehetünk - és ehetünk - amit és ahogyan akarunk. Pizzát reggelire? Miért is ne? Hiszen egyszer élünk! Ám a boldogság nem tart sokáig, és örömünket megölik a fokozatosan megjelenő zsírpárnák és a narancsbőr. Ez pedig rákényszerít minket arra, hogy újragondoljuk és újratervezzük életmódunkat.

Még ha nem is érzel változást a húszas éveidhez képest, a tested már nem szabadul meg olyan könnyen a kilóktól, mint korábban, az idő előrehaladtával pedig egyre nehezebb lesz eltűntetni az itt-ott kitüremkedő zsírpárnákat. Egészséged megtartása is nehezebb feladatnak bizonyulhat, így fontosabbá válik az étkezésre, étrendre való odafigyelés. Ahhoz, hogy egészséges maradj, és még sokáig büszke lehess a testedre, a táplálkozástudomány és az öregedéskutatás eredményei segítségével megmutatjuk, milyen ételeket kerülj el messziről, ha túl vagy a harmadik X-et.

Ízesített joghurtok

A ránctalanító krémek sem változtatnak a tényen, hogy a bőröd öregedésnek indult. Az öregedéssel együtt pedig a bőr kollagéntermelése is csökken, elasztin (a feszes bőrért felelős fehérje) bomlik le, ezáltal apró ráncok jelennek meg eddig hamvas arcbőrünkön. Bár az öregedési folyamatot megállítani lehetetlen, a fiatalos megjelenést fenntartani viszont lehetséges, akár hosszú éveken át. Ennek egyik hatékony módja a a cukorfogyasztásunk mérsékelése. Ha kevesebb cukrot eszünk, lelassíthatjuk bőrünk öregedését is, hiszen többet között a cukor felelős a gyors ráncképződésért. Már lemondtál az édességekről? Még nem biztos, hogy jó úton haladsz. Sok rejtett cukor található a kenyérben, ketchupban és az ízesített joghurtokban is. A legtöbb boltban kapható gyümölcsjoghurtnak igen magas a cukortartalma, egy 170 g-os átlagos gyümölcsjoghurt például 24 g cukrot tartalmaz, ez pedig több, mint amennyire egy egész nap szükséged lenne. 30 fölött ez megviselheti a bőrödet és a ráncaid helyzetét is tovább rontja. Bár kétségtelen, hogy a joghurtnak számos előnye van szervezetünkre nézve, de ha tehetjük, maradjunk a natúr, görög vagy házilag ízesített joghurtnál. Azonban még jobb, ha a joghurtot és a gyümölcsöket egyáltalán nem kevered. Az édesség iránti vágyad csillapítására kiválóan szolgálhat bármelyik édes gyümölcs, a cukor iránti sóvárgást csökkentheted például egy banán nassolásával is.

Cukormentes snackek

Ha a 30-as éveid környékén úgy érzed, a nadrágszíjad bánja az életmódodat, ideje elgondolkodnod a májad állapotáról. Mellőzd a mesterséges édesítőszereket, ezáltal a máj hatékonyabban tud majd működni, és a súlyfelesleg is hamarosan eltűnik a derekadról. Kezdd a méregtelenítést az olyan rágcsálnivalók elhagyásával, melyek szintetikus édesítőket tartalmaznak.

Kóla

Bár talán senkinek nem újdonság, hogy a szénsavas üdítőitalok rendkívül ártalmasak és kerülendők. Viszont, ha esetleg már családalapításon is gondolkodsz, a kólát végképp felejtsd el. A benne levő színezőanyagok ugyanis erősen rákkeltő hatásúak, ezenfelül pedig a magas cukortartalma miatt is tiltólistás. A cukor nemcsak negatívan befolyásolja a női ovulációt, de a férfi spermiumok mozgékonyságára is kedvezőtlenül hat. 

Oreo

Bármelyik Oreo is a kedvenced, egy valami közös bennük: tele van rengeteg üres kalóriával és zsírral. „Fiatalon nem fogyasztunk egészséges ételeket, mert az edzőterem éjjal-nappal nyitva tart”- vallja Lisa Moskovitz dietetikus, a New York-i táplálkozástudományi csoport alapítója. „Sajnos az idő előrehaladtával és testünk öregedésével a mozgás jót tesz ugyan, de súlyveszteséghez már nehezebben vezet”- folytatja Moskovitz. A kulcs ilyenkor a kalóriadús ételek kerülésében, például az Oreo mellőzésében rejlik. Ez a csodakeksz amellett, hogy rendkívül addiktív hatású, eléggé ronthatja a tesképünket is, így nem meglepő, hogy a világ 40 legegészségtelenebb ételei közt tartják számon.

Alkohol

Az idő előrehaladtával testünk már az alkoholt sem bontja le olyan hatékonysággal, mint azelőtt. Az átbulizott, alkoholmámorban töltött éjszakák alatt megkívánt ételek csábításának is nehezebben állunk ellen. Ugyancsak nagyobb kihívás egy jó alvásra szert tenni, ha gyomrunk a felgyülemlett alkohol lebontásával serénykedik. Huszonévesen kevés alvással is beértük, de 30-on felül már ennek az ellentettje érvényes. Az álmatlan éjszakák gyakran fokozzák a szénhidrát és cukor iránti vágyakozást a másnapokon, így hamar súlytöbblettel nézhetünk szembe. Az átmulatott éjszakák negatív következménye lehet tehát a túlsúly kialakulásának kockázata. Sőt, az alkohol ideiglenesen öregebbnek is tüntet fel, mert a bőrből elvont víz hatására átmenetileg jobban kirajzolódnak a szarkalábak és láthatóvá válnak a kisebb ráncok. Az életvitelszerű, gyakori alkoholfogyasztás hosszútávú hatása pedig, hogy a bőrünk idővel elveszíti rugalmasságát.

Jegeskávé

A koffeintartalmú italok szívószállal való szürcsölgetése lényegesen hozzájárul bőrünk öregedéséhez. A nap folyamán UV sugaraknak tesszük ki magunkat, melynek káros hatásait alvás során sejtjeink orvosolnak. Ha viszont túl sok koffeint juttatunk szervezetünkbe, éjszakáink minősége romlik, sejtjeink regenerálódásának ideje pedig jelentősen korlátozódik, ezzel korai ráncosodást idézve elő. Sőt mi több, kutatói vizsgálatok alátámasztják, hogy még több eséllyel lehetünk ráncosabbak, ha rendszereresen szívószállal isszuk kedvenc italunkat, arcizmainkat ismétlődő mozgássorozatnak kitéve. Egy jó habos tejeskávé helyett remek választás lehet egy meleg zöldtea, ami segít kivédeni és távol tartani a ráncokat. A zöld tea gyulladáscsökkentő hatásának köszönhetően kedvezően hat a bőr rugalmasságának megtartására. A koffeint egyébként több szempontból is érdemes kerülni 30 fölött. Ahogy öregszünk, a szervezet működésének napi ritmusa átalakul, akárcsak a hormonjaink. Ezáltal érzékenyebben regálhatunk a koffeinre, aminek túlzott bevitele ártalmas lehet szervezetünk számára, megfosztva minket a minőségi alvástól. A kevesebb alvás kihat egészségünk és szépségünk állapotára is. Egy friss tanulmány szerint akár csak egy 30 perces alváskimaradás is 17 %-kal növelheti az elhízás veszélyét. Az anyagcsere az öregedés során lelassul, az alvásmegvonás pedig hozzásegít az úszógumik kialakulásához.

Fehér kenyér

Hacsak kenyered, zsemléd vagy kiflid nem teljes kiőrlésű, ideje búcsút mondanod neki. Talán nem gondoltál az igen népszerű szénhidrátforrásra bűnös élvezetként, tested azonban máshogy érzékeli. A szervezet a finomított szénhidrátokat cukorrá, majd glükózzá bontja le. Ez a tápanyag pedig kárt okoz a kollagénben és más öregesésgátló anyagok termélésében, melyek elősegítenék bőrödet a ráncellenes küzdelemben. A péksütemények és a tésztafélék is jobb, ha teljes kiőrlésű változatban kerülnek a tányérodra, így vércukorszinted egyensúlyban tartásával testsúlycsökkenéshez és fiatalságod megőrzéséhez járul hozzá.

Növényvédőszerekkel kezelt termékek

30 után elképzelhető, hogy három évtized felgyülemlett méreganyagait hordozod a testedben. Ezek negatívan hatnak az anyagcserére, sőt a hormonháztartásra is. A kutatók arra a felfedezésre jutottak, hogy azok a férfiak, akik a legtöbb növényvédőszerrel kezelt terméket fogyasztják, kevesebb mozgékony spermával rendelkeznek, mint azon társaik, akik mellőzték ezeket az ételeket. Nem jó hír a családalapító vagy családbővítő ambíciókat dédelgetőknek. Érdemes tehát az organikus (bio) gyümölcsök és zöldségek fogyasztására törekedni, főként az alma, eper, szőlő, zeller, őszibarack, spenót, kaliforniai paprika, uborka és koktélparadicsom esetében, ezek a termények ugyanis népszerűségük miatt fokozottan ki vannak téve a növényvédőszerek használatának.

Margarin

Az általában vaj helyettesítésére használt margarin gyakran részlegesen hidrogénezett olajakkal készül, a leggyakoribb transzzsírok egyike. Ezek a zsírok összefüggésbe hozhatók bizonyos szívbetegségekkel, de kevésbé ismert tény, hogy felgyorsíthatják a bőr öregedésének folyamatát. A bőr sebezhetőbbé válik az UV sugárzással szemben. A napsugarak hatására pedig a bőrünkben található elasztin és kollagén lebomlik, ezzel előidézve a petyhüdt, ráncos arcbőrt. Emellett a margarinfogyasztás krónikus gyulladást is előidézhet, ezáltal felelős a felgyorsult ráncképződésért.

Bacon

Rossz hír a bacon kedvelőinek: a bacon kalóriatartalmának 68 százaléka zsírból származik, és ennek is több, mint a fele telített zsír. Amellett, hogy fogyasztása súlygyarapodáshoz vezet, növeli a szívbetegségek és a stroke kialakulásának esélyét, és a bőr öregedését is felgyorsítja. Bár nem kell teljesen száműzni a bacont az étrendedből, szervezeted hálás lesz, ha átállsz a nátrium-nitrit mentes változatra, igaz, ennél a típusnál is érdemes megállni két szelet után.

Szójaszósz

A kevés alvással, ám annál több munkával járó karikás szem a 30 fölötti élet legszembetűnőbb következménye. A szemünk alatt keletkező duzzanat egyik fő ellensége a dehidratáció. Ahhoz, hogy üdén ébredj, szabadulj meg az olyan vízelvonó hatású ételektől, mint a szójaszósz (egy evőkanál szójaszószósz 879 mg nátrium-nátriumot tartalmaz), és fogyassz sok-sok vizet. Ha unod a sima vízet, készíthetsz ízesített vizet is, a tetszőleges gyümölcsök/zöldségek hozzáadásával. 

A 9 LEGEGÉSZSÉGESEBB ÉTEL, AMIBŐL SOKKAL TÖBBET KELLENE ENNED! >>> 
9 EGÉSZSÉGESNEK HITT ÉTEL ÉS ITAL, AMIVEL JOBB, HA ÓVATOS VAGY! >>> 
6 APRÓ TRÜKK, HOGY GYORSAN LAPOS LEGYEN A HASAD >>> 
5 ÉTEL-TRÜKK, AMIVEL KARCSÚBB LEHETSZ! >>> 
14 MENŐ KONYHAI ESZKÖZ, AMIRŐL EDDIG NEM TUDTÁL, PEDIG KELLENE! >>> 
  • Kinyomtatom
  • Elmentem
  • Elküldöm
Promóció

Magazin