Meggy

Története

A meggyet a görögök már több ezer éve ismerik, de az ókori rómaiak és perzsák is kedvelték. Ősidők óta elterjedt. Származási helye Eurázsia. Már a honfoglaló magyarok is fogyasztották, ezt bizonyítja, hogy a meggy az egyetlen finnugor eredetű gyümölcs szavunk, a többi gyümölcsünk a bolgár, szláv és török nyelvekből kölcsönzött. Itthon a 17. századig a vadmeggy volt ismert, majd következett a spanyolmeggy és a cigánymeggy. Számos helyiségnév (Meggyaszó, Somogymeggyes) és családnév (Meggyesi, Medgyes) bizonyítja, hogy régóta kedvelt gyümölcs hazánkban. Európában is csak a 15-17. századtól terjedt el.

Hogyan válasszunk?

Fényes, ép szemeket érdemes választani. Ha sérült szemeket találunk közte, válogassuk ki, majd az épeket azonnal fogyasszuk. A meggy nem utánérő, éretlenül ne vegyünk belőle.

Hogyan tároljuk?

A fénytől védett, szellős, hűvös helyet kedveli. Az érettség fokától függően akár egy hétig is tárolhatjuk a hűtőben. Mélyhűthető, de a leginkább befőtt és lekvár formájában tartósíthatjuk.

Hogyan készítsük elő?

Csak meg kell mosni, lecsöpögtetni, és már ehetjük is.

Hogyan főzzük?

Készülhet belőle meggyleves, kompót, gyümölcslé. Tehetjük gyümölcsturmixokba, gyümölcssalátákba. Ismerjük a meggyszószos marhahúst, valamint húsokat is megtölthetünk vele, de lassú tűzön együtt is sülhet más gyümölcsökkel és húsokkal. A legtöbb meggyet süteményekben, édességekben fogyasztjuk, kihagyhatatlan a meggyes pite és a meggyes rétes, de a mákkal is nagyon jól harmonizál.

Néhány praktika

A meggyfolt szódabikarbónával, tejjel tisztítható. A fa kicsorgó gyantáját a népi gyógyászat görcsoldóként használta. A meggymagot ne dobjuk ki, inkább gyűjtsük össze, és töltsük párnába. Jól szellőzik, és alátámasztja a nyakat. Lenzsákba töltve melegítőzsákként is használhatjuk, miután a sütőben jól felmelegítettük. A zsákocskát hűthetjük, is és enyhíthetjük vele a sebek vagy csípések okozta fájdalmat.

Felhasználási javaslat

Bor és tea is készíthető belőle. A meggy levelét régen dohány helyett használták. A meggy szárából tea készíthető, mely a szívműködésre, a vérnyomásra is pozitív hatással van, sőt még fogyaszt is. Meggymézet is lehet vásárolni.

Miért ne?

A meggylevest bolondíthatjuk kókuszereszelékkel. Ha egy kis vörösbort teszünk a meggylekvárhoz, épp mielőtt levennénk a tűzről, kicsit pikánsabbá tehetjük a megszokott ízeket. Készíthetünk fűszeres meggychutneyt. 2 kiló meggyet magozzunk ki, tegyük lábosba, és adjunk hozzá 2 nagy fej felkockázott vöröshagymát, 10 dkg mazsolát, 30 dkg cukrot, 3 dl gyümölcsecetet, néhány szál rozmaringot vagy bazsalikomot, egy kis darab gyömbért reszelve és egy kis sót. Főzzük egy órán át. Forrón töltsük tiszta üvegekbe, majd azonnal zárjuk le őket, és fordítsuk meg legalább 5 percre. Hűvös, száraz helyen tároljuk, tálaljuk sült húsokkal, rizses ételekkel. Ha szeretjük a csípőset, tehetünk bele chiliport vagy erőspaprikát is. Hidegtálak, desszertek díszítéséhez tegyünk el száras rumos meggyet. Az érett meggyet cukkorral és rummal kell üvegekbe zárnunk.

Ismerjük meg jobban!

Savanyú cseresznyeként is ismerjük. A meggy latin neve Prunus cerasus. A rózsafélék (Rosaceae) családjába tartozik, így rokona nemcsak a cseresznye, de az almafélék, a barack és a szilva is. Fehér színű, apró virágai áprilisban nyílnak. Nyár elejétől érik, csonthéjas termésű, bordó színű. Leve erősen fest. Legismertebb fajtái a Meteor, a Csengődi csokros, a Favorit, a Pándy meggy, a Kántorjános, a Debreceni, az Érdi bőtermő és az Újfehértői fürtös. Meggytermesztésben Oroszország és Lengyelország vezet, Magyarország pedig világszerte elismerten kiváló minőségű fajtáival a hetedik helyen áll. A magyarok évente mintegy 5 kg meggyet fogyasztanak fejenként, ezzel a világ élvonalába tartozunk. Egy meggyfa évente 10-70 kg termést biztosít. A meggyfa kemény, színes fája értékes bútoralapanyag.

Élelmezési ismeretek

100 gr meggy energiatartalma 213 kJ/51 Kcal. 85%-a víz. C-vitamin-tartalma 12 mg/100 gramm. Gazdag vitaminokban és ásványi anyagokban. Vasat, kálciumot, káliumot és magnéziumot is tartalmaz. Serkenti az idegek működését. Emésztést segítő hatását nagy mennyiség nyers fogyasztása esetén tapasztalhatjuk. Vízhajtó, serkenti a veseműködést, segíti a vitaminok felszívódását. Nagyon sok A-vitamint és szerves savat tartalmaz. B- és C- vitaminban is gazdag, antioxidánsként ismerjük. Vérszegénység ellen is kiváló.