Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

Barna, nád, juhar és kókuszvirág: amelyik cukor drágább, az egészségesebb?

Az édes íz szeretete egy általános emberi ösztön. Azonban a túl sok édesség egészségügyi okokból kerülendő. Mivel igyekszünk odafigyelni az egészségünkre sokan próbálunk kedvezőbb, egészségesebb, kevésbé hizlaló alternatívát találni. Nézzük, van-e ilyen.

Az étkezési cukrokon valójában a répacukrot, nádcukrot, juharcukrot értjük, ismerjük meg őket egy kicsit közelebbről.

Hagyományos kristálycukor

A természetes édesítőszer, a cukorrépa sejtjeiben oldott állapotban található meg. Ebből nyerik ki, úgy, hogy hőkezeléssel áteresztővé teszik a sejtfalakat. 1 kg kristálycukor előállításához nagyjából 7 kg cukorrépa feldolgozása szükséges.
Sokan kerülendőnek tartják ezt a cukorfajtát, de nem biztos, hogy valóban jobban járunk, ha egy másik, egészségesebbnek hitt típussal helyettesítjük.

Nádcukor

A nádcukrot cukornádból nyerik. Az ásványi anyag tartalmában eltér a répacukoról, de kémiai összetételében nem, így nem is egészségesebb nála. Amiben különböznek, hogy a nádcukrot nem vegyi úton állítják elő, hanem a cukornád levágása után sajtolással nyerik ki belőle a cukrot. Ezután következik a centrifugálás és a szárítás.

Barna cukor

A barna cukor igazán divatos, mert sokan egészségesnek hiszik. Valójában nem más, mint melasszal (a répacukorgyártás mellékterméke) színezett finomított cukor. Tehát valójában nem is egy külön cukorfajta, így az sem igaz, hogy egészségesebb vagy diétásabb lenne a többi cukornál

Juharcukor

A juharfa nedvéből nyerik, ismertebb nevén ez a juharszirup. A meleg nyári időszakban a juhar energiát halmoz fel gyökereiben, ami tavaszra cukorrá alakul át. Tavasszal a fa bemetszett/megfúrt törzse édes levet enged, melynek nagy része víz. Ez egyedenként átlagosan 20 és 60 liter között van évadonként. Ezt követően a begyűjtött levet beforralva készítik a végleges juharszirupot. Alacsonyabb a kalóriatartalma, mint a fehér cukroknak.

Kókuszvirágcukor

A kókuszvirágcukor egyre elterjedtebb hazánkban, mint egészséges alternatíva. A kókuszvirág nektárjából nyerik. Kalória- és szénhidráttartalma közel azonos a hagyományos kristálycukoréval. Az előnye az, hogy alacsonyabb a glikémiás indexe, azaz nem emeli meg annyira hírtelen a vércukorszintet, mint a többi természetes cukor.

Tehát hiába a magasabb ár, vagy a jó marketing valójában sosem fogunk olyan természetes édesítőszert találni, ami nem hizlal, vagy nagy mennyiségben is kifejezetten egészséges. Így annyit tehetünk, hogy odafigyelünk a mértékre.

Az Egészségügyi Világszervezet 2015-ben új irányelveket fogalmazott meg a cukorfogyasztásról, melyben az ajánlott napi cukorbevitel maximum 50 grammban határozta meg. Ez nagyjából 12 teáskanál cukrot jelent.

EGÉSZSÉGESEBB LENNE A BARNA? VAGY INKÁBB NE IS EGYÜNK? TÉNYEK ÉS TÉVHITEK A CUKORRÓL >>> 
DÖBBENET, MENNYI CUKOR VAN KEDVENC FINOMSÁGAINKBAN! >>> 
  • Kinyomtatom
  • Elmentem
  • Elküldöm
Promóció

Magazin