Részletes receptkereső »
  •  
  •  

Zöldség- és gyümölcshatározó

«vissza

Dió

Története | Hogyan válasszunk? | Hogyan tároljuk? | Hogyan készítsük elő? | Hogyan főzzük? | Néhány praktika | Felhasználási javaslat | Miért ne? | Ismerjük meg jobban! | Élelmezési ismeretek

Története

A botanikusok szerint a dió (Juglans regia) a mi vidékeinkről származik: elképzelhető, hogy a harmadkorban élt növények közül maradt ránk. Miután azonban a diófa eltűnt a vidékeinkről, a Balkán és a Himalája tájékáról telepítették újra őseink.

Hogyan válasszunk?

A szép húsos belsejű dió kiválasztásához legjobb, ha megrázzuk. Amelyik kotyog, annak bizony száraz a belseje. Figyeljünk a dió színére is: ha fényes, élénkebb színű, akkor friss a dió, ha fáradtabb, színtelen, valószínűleg öreg.

Hogyan tároljuk?

A friss dió ugyanolyan érzékeny, mint bármelyik primőr (vagy az eper!) Éppen ezért a hűtőszekrény zöldségtároló rekeszében kell tárolnunk, esetleg hűvös, száraz kamrában. Ezzel szemben azonban kifejezetten fontos, hogy a megpucolt diót ne tároljuk hűtőszekrényben: a hideg nem tesz jót neki, mivel a benne levő olaj megdermed, és elveszíti az ízét!

Hogyan készítsük elő?

Diótörő segítségével a könnyű, bár elég időigényes megtörni.

Hogyan főzzük?

A dió remekül illik a csiperkegombás, vargányás, zöldbabos vagy szárazbabos salátákhoz. Legfőképpen akkor, ha a babos salátát megöntözzük egy kis langyos dióolajjal is! A dióbél kellemesen ropogós kontrasztot képez a főtt kagyló sima textúrájával (melyet metélőhagymával vagy turbolyával szórunk meg). A dió egyszerűen fenséges tanyasi vajas kenyérrel, lekvárral vagy lekvár nélkül. Igen finom száraz juhsajttállal, birsalmasajttal vagy almával is.

Néhány praktika

Ha azt akarjuk, hogy a dióbél egészben maradjon, használjuk kis fakalapácsot vagy rendes kalapácsot, s egyetlen csapást mérjünk a dió domború oldalára.

Felhasználási javaslat

Diós tortácskák Béleljük ki linzertésztával a formácskákat, melyet 12,5 dkg cukor, 5 dkg vaj, 3 tojás, 3 evőkanál akácméz és 25 dkg darált dióbél keverékével megtöltünk. Süssük 180 fokon (6-os fokozat) 35 percig. Diótorta Dolgozzunk el 10 dkg vajat 15 dkg cukorral, 2 tojássárgájával, melyekhez előzetesen 1 dl tejet adtunk, majd adjunk hozzá 15 dkg lisztet, 12 dkg felaprított dióbelet, fél csomag sütőport és 2 tojásfehérje felvert habját. Süssük a tortát 180 fokon 30 percig, majd 220 fokon (7-8-as fokozat) 10 percen keresztül. Salátához Keverjünk össze 7,5 dkg rokfortot 3 dkg dióbéllel, 4 evőkanál olajjal, fél kávéskanál paprikával, s ezzel a pikáns szósszal remekül ízesíthetjük kevert salátáinkat.

Miért ne?

Diós vaj A darált diót lágy, simává kevert vajjal (villa segítségéve) összedolgozzuk, majd szósz készítésekor az utolsó pillanatban hozzáadjuk. A diós vajtól a szósz simává válik, és csodásan illik a húsokhoz, főként a vadhúshoz. A durvára vágott dióbelet zsemlemorzsával is összekeverhetjük, s ezzel a keverékkel panírozhatunk húst vagy zöldséget.

Ismerjük meg jobban!

A friss diót (mely több mint 20% nedvességet tartalmaz) szeptember közepétől október végéig szedik. E periódus után szárított diót vásárolhatunk.

Élelmezési ismeretek

A szigorúan kalóriaszegény étrendben (fogyókúra) csak engedélyezett élelmiszereket fogyaszthatunk, s ezek között a rendkívül energiadús olajos magvak nem szerepelnek. Kis mennyiségben, étrendkiegészítőként mégis fogyaszthatjuk őket, ha fogyókúránk már nem annyira szigorú. Textúrájuk és rostgazdagságuk miatt az emésztőrendszerünket kímélő étrendből automatikusan kikerülnek az olajos magvak – a friss diót, mogyorót, mandulát is beleértve. A koleszterincsökkentő étrendben azonban a friss diónak, mogyorónak és mandulának bizony fontos szerepe van, ugyanis ezek a száraz gyümölcsök telítetlen zsírsavakban gazdagok, s egyáltalán nem tartalmaznak koleszterint. Elég, ha számon tartjuk, mennyi teljes zsírt és kalóriát tartalmaznak, s így fenn tudjuk tartani étrendünk egyensúlyát. A friss diónak, mogyorónak, mandulának és egyéb olajos magvaknak rövid a szezonja, s ezt ki kell használnunk. Ezeknek a csonthéjas gyümölcsöknek igen eredeti és érdekes az összetétele. Zsírban (36-51 %), elsősorban telítetlen zsírsavakban gazdagok, ez utóbbiak a benne található zsírsavak kilencven százalékát képezik. Fehérjetartalmuk (8-11 %) jócskán meghaladja a többi gyümölcs fehérjetartalmát. Energiatartalmuk is sokkal jelentősebb (100 g gyümölcsben 385-525 kcal – 1605-2195 kJ található). Sokkal táplálóbbak is. Magas az ásványi anyag- (főként magnézium-) és vitamintartalmuk (főleg E és B vitamin). A friss dió, mogyoró és mandula így elsődleges étrend-kiegészítő. A legutóbbi kutatások szerint zsírösszetételük, magnéziumtartalmuk és magas (5-6 %) rosttartalmuk jóvoltából az olajos magvak jótékony hatásúak a szív- és érrendszerre.
Hasznos csomag