Vöröshagyma

Története

Eredetileg Dél-nyugat Ázsiából származik, jóval időszámításunk előtt ismerték, már Hérodotosz is megemlíti, mint a Kheopsz piramist építő munkások egyik fő eledelét. A növekedés és termékenység szimbóluma is, a piramisok falain számos hagymás festmény is bizonyítja elterjedtségét. A görögök, rómaiak és ókori zsidók feljegyzéseiben is szerepel. Hazánkban a középkortól termesztik folyamatosan. Legjelentősebb termőhelye Makó környéke, a makói vöröshagyma mára hungarikum és jelentős exportcikk. A népi orvoslásban minden bajt gyógyító növényként ismert.

Hogyan válasszunk?

Az egészséges vöröshagymát fényes héj, kemény és tömött fej jellemzi. A puhaság a rothadás jele.

Hogyan tároljuk?

Hűvös, száraz helyen érdemes tárolni. A jól szellőző helyet kedveli, zacskó helyett tartsuk inkább hálóban. A nagyobb mennyiséget időnként válogassuk át. A felkockázott vöröshagyma néhány napig alufóliában kibírja a hűtőben, és a mélyhűtést is tűri.

Hogyan készítsük elő?

Vágjuk le a két végét, és fejtsük le a külső vörös héjat, majd szeleteljük vagy aprítsuk a receptnek megfelelően. Ha kockázni szeretnénk, először vágjuk félbe, majd csíkokra úgy, hogy a szeleteket nem vágjuk be teljesen. Ezután lehet keresztirányban kockázni.

Hogyan főzzük?

A magyar gasztronómia alapvető fűszernövénye. Szinte minden nap használjuk a konyhában, sokan már akkor hagymát pirítanak, amikor még nem is tudják, mi lesz a vacsora. Alapvető hozzávalója pörköltnek, gulyásnak, körözöttnek.

Néhány praktika

Szeleteléskor a hagyma sejtjeiből kénvegyület szabadul fel, mely szemünk víztartalmával érintkezve kénsavvá alakul. Ha elkerülnénk könnycsatornáink ilyen tisztítását, felhasználás előtt mossuk meg a megpucolt hagymát, de segíthet az is, ha alaposan lehűtjük. Vannak, akik búvár- vagy úszószemüveggel próbálkoznak, illetve kenyeret rágcsálnak hagymaszeletelés közben. Ha nyersen fogyasztottuk, és szeretnénk újra szalonképesek lenni, rágcsáljunk kávébabot vagy petrezselymet. A kezünkről citromlével vagy ecettel távolíthatjuk el a hagymaszagot.

Felhasználási javaslat

Nyersen inkább az újhagymát fogyasztjuk tavasszal, de a vörös- és lilahagyma például liba vagy kacsazsíros kenyéren vékonyra szeletelve kitűnő. Az olajon vagy zsíron dinsztelt hagyma a magyaros konyha szinte minden fogásában megjelenik. Levesek, főzelékek, húsételek ízesítésére használjuk. A francia hagymaleves és a rántott hagymakarika már hazánkban is elterjedt. A vöröshagyma virága a többi hagymavirághoz hasonlóan ehető, díszítésre is használhatjuk.

Miért ne?

A hagymalekvár kiváló köret lehet kacsa- vagy libasült mellé. 1 kg lilahagymát felkarikázunk, és 2 evőkanál vajon pároljuk. Felöntjük 3 dl csirke alaplével, majd hozzáadunk 1 kávéskanál sót, 1 evőkanál balzsamecetet, csipetnyi kakukkfüvet és 2 evőkanál mézet. Kis lángon sűrítjük a hagyma karamellizálódásáig. Ha vadhúsokhoz adjuk, készíthetjük vörösbor hozzáadásával is.

Ismerjük meg jobban!

A vöröshagymát hívják még hajmának, vereshagymának (ami a tarisznyában van), de szólítják zsidószalonnának és a mózespecsenyének is. A vöröshagyma a mintegy 600 fajt tömörítő hagymanemzetség egyik tagja. Latin neve: Allium cepa L. Külsőleg és belsőleg is századok óta alkalmazzák gyógyászati célokra. Hurutos- és légúti megbetegedések, emésztőrendszeri bántalmak, magas vérnyomás kezelésére is kiváló. Kivonatait érelmeszesedés megelőzésére, a szívroham rizikójának csökkentésére ajánlják. Nyersen fogyasztva kedvezően hat a koleszterinszintre. Baktériumölő, immunerősítő. Állítólag tyúkszem ellen is hatásos, és a darázscsípés okozta allergiás reakciókat is csökkenti.

Élelmezési ismeretek

Tartalmaz: B1, B2, C-vitamint, kéntartalmú vegyületeket, flavonoidokat (ezek antioxidáns növényi hatóanyagok), nikotinsavat, vasat, jódot, káliumot, foszfort, kalciumot, szelént, cinket. Energiaszegény, hiszen 100 grammban csak 38 kcal, 159 kJ energia van.