Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Úton Délre – 5.rész: Peru: Cabanaconde, Arequipa és egy kis Cuzco

Egy szikla végére kikúszva várakoztunk a kondorkeselyűre, lógattuk a lábunkat a mélységbe, és álmodoztunk, hogy egyszer majd visszajövünk ide egy lélektisztító vadkempingezésre.

Ez a hely, a Colca Canyon,  tökéletes vidék azoknak, akik a nehéz túrázást kedvelik, a mi utazásunknak is legemlékezetesebb állomása lett.

A faluból kétórás, meredek ösvény vezet le a kanyon legmélyebb pontjáig, amit Sangalle-nek neveznek. Itt igazán pazar környezetben, forrásvízben úszkálhatsz 9 Sol-ért (3 USD). Az itteni oázis olcsón kínál bungalókat, és kempingezési lehetőség is van. A kanyon háromezer méter mély, viszonylag keskeny, így igencsak felfelé kell tekintgetni ahhoz, hogy meglásd a szemben húzódó hegyvonulat derekába épített két inka falut. Látványuk mesebeli. A falvakhoz vezető ösvények össze-vissza kacskaringóznak a magasban, az út napokig tarthat odáig.

Búcsúzva az inkáktól, a főtéren végre megpillantottunk egy magas oszlopon pihenő kondorkeselyűt! Így elégedettek lehettünk, annak ellenére, hogy ez csak egy fából faragott hasonmás volt. Az utolsó percek kezdődtek, amikor egy koszos helybéli kisfiú – ajándékként - bepózolt a kameránk elé a megszeppent lánytestvérével. Ártatlan napégette mosolyukat a mai napig is szívünkben őrizzük. Nem maradt több időnk, a helyi járatos "csirkésbusz" motorja már javában szennyezte a ropogós hegyi levegőt. Rögtön indultunk is vele Chivay-on keresztül Arequipába. Órákig ülőhelyhiánnyal küszködtünk, és az esőért is hiába imádkoztunk előző éjjel, a hat órás poros zötykölődéstől nem menekülhettünk. Alkalmazkodva a körülményekhez, az arcunk elé zsebkendőt kötve próbáltuk élvezni az aznapra tervezett buszozást.

Egy kedves zsidó bácsinál találtunk szállást a Regin Hostelben, ez két sarokra található a Santa Catalina Monostortól. A vizesblokkot - figyelemreméltó gesztusként - a folyosó végére tették, de legalább korlátlanul volt forró víz. A szoba 35 dollárba került, és bűzlött a patkányirtó szagától. Kereshettünk volna jobb körülményeket is valahol máshol, de fáradtak voltunk már, és a szállásadónk bevállalta a szennyeseink kimosását is, így úgy döntöttünk, maradunk. Hozzáteszem még, hogy egész utazásunk során nem volt szerencsénk egy darab olyan ágyhoz sem, ami elnyerte volna a bizalmunkat. Tehát ebben a hostelben is – a már megszokott módon - csakis az ágynemű tetején mertünk lepihenni.

Arequipa közkedvelt, hangulatos kisváros, rengeteg múzeummal és látnivalóval. Érdemes betérni egy utazási irodába, és érdeklődni a helyi látnivalók és programajánlatok iránt. Viszonylag kedvező áron kínálnak gejzír túrát, hegymászást a Chancani vulkánhoz, ahol ajánlott a jégcsákány használata is,valamint kezdőknek vadvízi evezést a Rio Chili-n. A profi "raftingosok" a Majest-re mennek evezni, amihez Ongoro-ba kell utazniuk (2 óra a várostól). Sok az idegen, még így szezon elején is. Főként fiatalok, akik a túrázáson kívül szeretik elereszteni magukat, szórakozási lehetőség éppen elég akad. A párjuk nélkül érkező világcsavargók kedvük szerint barátkozhatnak a viszonylag jó állapotban lévő, tinédzser örömlányokkal is.

Órákat sétáltunk a macskaköves kis utcákon az éjjelig nyitva tartó éttermek, pompásan megvilágított kőházak, templomok között. Néha a semmiből köd ereszkedett az utcákra, ami még romantikusabbá varázsolta a hangulatot.
Peru közkedvelt gyorsétele a queso con choclo (sajtos kukorica), ami mindenhol kapható, olcsó és finom. Sokat ettünk az USÁ-ból jól ismert lemon meringue pie-t (habos citromtorta) is, de az utcai étkezések után európaibb ízekre vágyva megcéloztunk egy kellemesnek tűnő olasz étteremet. Gyertyafénynél borozgató elsőrandevús párocskák között találtuk magunkat, ezért azonnal tudtam, hogy a megszokottnál sokkal többet kell majd nekem is beszélgetnem a szerelmemmel. A kemencében ropogó tűz segített. Kezdtük hamar jól érezni magunkat, és ahogy megpillantottam a letámasztott pizzalapátot, azonnal tudtam, mi lesz a vacsorám. Végre egy ízletes pizza! Imádom, amikor kemencében készítik. Előkeveredett egy fürge pincér, akitől mi mást rendelhettünk volna, mint egy liter Piña-t. A férfi azonnal eltűnt a konyhában, és már hallottuk is a gyümölcscentrifuga zaját, amiből tudtuk: friss ananászlevet kapunk. Az ételrendelés után észrevettük, hogy pincérünk látja el a konyhai teendőket is (más alkalmazott nem volt), sőt pizzánkat nem a kemencében süti, hanem a szomszéd étteremből fuvarozza az asztalunkra. Az egész étterem a szomszédból élt, meglehetősen egyedi szokás, gondoltuk. Pizzám minőségétől megromlott a hangulatunk, kárpótlásul rendeltünk még egy liter Piña-t.

Nem tervezem útikönyv kreálását, az utazási élményeim leírását, megfogalmazását és közzétételét két dolog miatt teszem: egyrészt azért, mert ezek az élmények nagyon hamar elkopnak (így legalább megvan a lehetőségünk újra átélni őket), másrészt így olyan információkhoz juttathatom az utazni vágyót, ami nem szerepel a hátizsákos világjárók bibliájának tartott Lonely Planetben sem. Az utazás veszélyeiről minden útikönyv összefoglalóan ír, de valahogy az általuk említett problémákkal mi egyszer sem találkoztunk. Helyettük kaptunk másfajta botrányokat. Nem egyszer azt találgattuk: mi jöhet még? Mi érhet még bennünket? Ami ezek után történt, nagyon bosszantott, még egy pohár Piña sem tudott kárpótolni!

Arequipában olyan buszjegyet adtak el nekünk, amivel nem közvetlenül, hanem 7 órás kerülővel jutottunk el Cuzco-ba. Átvágott turistának éreztük magunkat, nem volt már mit tennünk, elvittek minket az Arequipa-Juliaca-Puno(Titicaca tó)-Juliaca-Cuzco útvonalon. Nagyon bosszantott, de másnap rendben megérkeztünk, és azt hiszem, öt napig maradtunk Cuzcoban. Nagyon tetszett a város, olyasmi, mint Arequipa, csak nagyobb és több a látnivaló. Ez a város a turisták bázisa Peru legnagyobb ütőkártyája előtt, mely nem más, mint: Machu Picchu.

Cuzcoban nagyon jól érezheted magad. Az én kedvencem a piac volt, ahol sok érdekességet láttunk. Például élő béka lefejezése és nyúzása pillanatok alatt, ami rettentő látvány, de szakácsként jobb, ha ezt is tudja az ember. Megismertem Peru 4000 krumplifajtájából 30-at, és cukornádat is rágcsáltunk bőven. Láttunk piroskás színű ananászt is (mérete is hosszabb a normálnál). Bámulatos a fűszerválaszték, friss kakaó, csoki, sajtok, szárított halikra, stb. Gyengébb idegzetűek véletlenül se tévedjenek a piac hús-részlegébe, ahol levágott állatfejek, lógó, nedvedző herezacskók és kiterített belek is kaphatók. Ha mégis kíváncsi vagy, a látogatást egy snapsz vagy gyomorerősítő után ajánlatos megejteni.

ChefLaszlo ínycsiklandozó receptjeit itt találod >>>