hdb20-bg hdb20-img hdb20-img

Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Nem hiszed el, milyen szigorú Tom Brady diétája

default user icon
MME
Tom Brady minden idők egyik, ha nem a legjobb NFL-játékosa év elején ugyan bejelentette visszavonulását, de aztán meggondolta magát és mégis a folytatás mellett döntött. A 45 éves sportoló kirobbanó formában van, amit – saját bevallása szerint – a sport mellett a táplálkozásnak köszönhet.

Brady az NFL történetének legsikeresebb játékosa hét Super Bowl-győzelmével. Teljesen érthető, hogy a rajongókat minden érdekli, ami vele kapcsolatos és ő szívesen osztja meg sikerének titkát. A New England Patriots egykori sztárja, jelenleg a Tampa Bay Buccaneers irányítója The TB12 Method című könyvében részletesen ír diétájáról, arról, hogy miként is táplálkozik egy igazi bajnok.

Az étkezéshez való hozzáállását egyébként a legtöbb ember túlságosan szigorúnak tartja. „Az általam követett rendszer a keleti és a nyugati filozófiák keveréke” – írja Brady a könyvében. „Az elvek, amiket követek, már ezer éve léteznek. Lehet, hogy egyesek számára korlátozónak tűnik a diétám, de számomra az lenne a furcsa, ha más módon étkeznék. Az emberek túl sok feldolgozott élelmiszert – sült krumplit, burgonya chips-t, fehér kenyeret – fogyasztanak.”

Brady szerint az étrendje nem olyan szigorú, mint amilyennek látszik. Lehet, hogy sokak számára idegen, de csak azért, mert nincsenek tisztában azzal, hogy mire van szüksége valójában a szervezetüknek, illetve nem veszik figyelembe, hogy ő versenysportoló, akinek a teste extra igénybevételnek van kitéve. Nézzük, miből áll Tom Brady étrendje! (Ahogy Tom egy show-ban viccesen megjegyezte: sok-sok gyümölcsből, rengeteg folyadékból és pont megfelelő mennyiségű pizzából...)

A hidratálás kulcsfontosságú

Tom elképesztő mennyiségű folyadékot fogyaszt: miután reggel 6 órakor kipattan az ágyból, először megiszik 6 dl izotóniás italt. Ezután jöhet egy turmix, amely jellemzően mandulatejből, áfonyából, banánból készül és olajos magvakkal turbózza fel. A reggeli edzés közben izotóniás italokat kortyol, edzés után pedig protein shake-et iszik. Brady hangsúlyozza a hidratálás fontosságát: napi 12-25 pohár vizet iszik – ami egy átlagembernek nagyon sok, ő azonban sokkal keményebben edz, mint bármelyikünk.

Csakis gyulladáscsökkentő élelmiszerek – csalónappal

A játékos hisz a lúgosításban, bár mint tudjuk, erre semmiféle tudományos bizonyíték nincs. „Amikor az ember elfogyasztja az ételt, akkor savas vagy lúgos hatást fejtenek ki a szervezet pH-jára. A savas ételek növelhetik a betegségek kockázatát” – állítja.

Brady lényegében sok növényi eredetű ételt és kevés sovány húst eszik. A húsnak hormonoktól és antibiotikumtól mentesnek kell lennie, igazából szinte csak fűvel táplált csirkét, kacsát, sertést és marhát eszik, halfélékből pedig vadlazacot. A cukor és a fehér liszt fogyasztása tilos, gabonafélékből csak teljes kiőrlésű jöhet szóba.

Brady filozófiája, hogy a testet megfelelő módon kell táplálni ahhoz, hogy a pályán csúcsteljesítményt nyújtson és minimalizálja a sérülés- és gyulladásveszélyt. Ennek fényében általánosságban elmondható, hogy Brady reggelije szinte mindig tartalmaz avokádót (az egészséges zsírok miatt) és tojást (tökéletes fehérjeforrás); többnyire salátákat és halat ebédel; vacsorára pedig párolt vagy sült zöldségeket eszik hússal. Ő is nassol: szívesen fogyaszt hummuszt, guacamolét nyers zöldségekkel vagy olajos magvakat. (Séfje elárulta, hogy a Brady-Bündchen házaspár otthonában a felszolgált ételek 80 százaléka zöldség és sok gyümölcsöt is fogyasztanak: hűtőjük dugig van szőlővel, áfonyával, almával, körtével, banánnal, uborkával, kelkáposztával és spenóttal.)

Azokon a napokon, amikor meccse van, az étrendje roppant egyszerű: turmixot iszik és mandulavajas szendvicset eszik, illetve energiazselével biztosítja a szükséges ásványi anyagok és vitaminok bevitelét.

Bármilyen meglepő, Brady is tud lazítani: „A tiltás sokkal nagyobb stressz a szervezetnek, mint ha megeszel egy kis adagot a vágyott élelmiszerből” – figyelmeztet. „Ha szalonnára vágyom, eszem egy darabot. Ugyanígy vagyok a pizzával. Azonban ha már eszem, a legjobbat választom, amit csak lehet. Nem eszek meg ócska ételt, ami ráadásul nem is finom. És igen, eszem csokit is, ha nagyon megkívánom.”

TB 12 diéta

Az elmúlt években Brady étkezése majdnem akkora figyelmet kapott, mint a pályán nyújtott teljesítménye. Az emberek akkor kezdtek érdeklődni az étrendje iránt, amikor elárulta, hogy főként növényi eredetű táplálékot eszik, gyulladáscsökkentő és lúgosító élelmiszerekre összpontosítva, amelyeket helyi termelőktől szerez be. Ügyel arra, hogy az asztalára kerülő élelmiszerek lehetőleg biogazdálkodásból származzanak, és figyel arra is, hogy elsősorban szezonális zöldségekből és gyümölcsökből fogyasszon.

A Tom Brady diéta – más néven TB12 diéta – egy magas fehérjetartalmú, növényi alapú étrend, amely kizárja a glutént, a tejtermékeket, a kukoricát, a szóját, a nátrium-glutamátot, a kávét és az alkoholt, a GMO-kat, a cukrot, a transzzsírokat és a túlságosan feldolgozott élelmiszereket. Egyes gyümölcsök és zöldségek is tiltólistán vannak, csakúgy, mint bizonyos olajok. Brady azt állítja, hogy diétája energiát ad, megelőzi a csontsérüléseket, javítja a sportteljesítményt és segíti a regenerálódást.

Mit enged a TB12 diéta?

Az étrend a 80/20-as szabály szerint áll össze, azaz körülbelül 80 százalékban zöldségből, teljes kiőrlésű gabonából és babból áll. A másik 20 százaléka sovány hús. A Tom Brady diéta arra ösztönzi az embereket, hogy sok vizet igyanak, de az időzítés specifikus. A terv szerint 30 perccel étkezés előtt kell inni, majd kerülni kell a víz ivását étkezés közben és utána egy órával. (Erre azonban nincs semmiféle tudományos magyarázat, sőt valójában ha étkezés közben vizet iszol, az segíthet az emésztési folyamatban...)

Amit lehet:

– brokkoli
– sárgarépa
– uborka
– zöldbab
– bab
– spenót
– édesburgonya
– cukkini
– avokádó
– csicseriborsó
– ananász
– narancs
– lazac
– csirkehús
– marhahús
– olajos magvak
– TB12 fehérjeporok és fehérjeszeletek

Tiltólistás ételek

– glutént és finomított szénhidrátot tartalmazó kenyerek, snackek, gabonafélék, tészták
– transzzsírok és telített zsírok
– tejtermékek
– túlzott só
– mesterséges édesítőszerek
– paradicsom, padlizsán, burgonya, paprika
– kávé (koffein) és alkohol
– feldolgozott élelmiszerek
– kukorica
– szója

Tom tanácsai az étkezéssel kapcsolatban:

Alapvetően komplex szénhidrátok fogyasztását javasolja, hiszen ezek a profi sportolók számára alapvető fontosságúak. A barna rizs, a quina és a köles több tápanyagot biztosítanak, mint finomított társaik.

A TB12 nagy hangsúlyt fektet elegendő mennyiségű növényi fehérje bevitelére. Ezek pótlására sokféle fehérjeport ajánl saját termékeiből: fehérjeporokat, fehérjeszeleteket, tejsavófehérje izolátumot.

Brady azt javasolja, hogy kerüljük a tejtermékek fogyasztását, mert szerinte ezek is felelősek a szervezetben kialakuló gyulladásokért – ám meg kell jegyezzük, hogy ezt nem támasztják alá tudományos bizonyítékok. A tehéntejnek nincs gyulladáscsökkentő hatása, hacsak nem vagy allergiás a tej valamelyik összetevőjére. Sőt, a jó baktériumokkal rendelkező joghurtok gyulladáscsökkentő hatásúak...

A glutént is kiiktatja a diéta, mert Brady úgy véli, hogy gyulladáskeltő hatású. Azonban nincs elegendő bizonyíték a glutén gyulladáskeltő hatására, hacsak nem vagy lisztérzékeny.

Brady nem eszik paradicsomot, paprikát, padlizsánt, burgonyát, mert szerinte ezek felelősek lehetnek az ízületi gyulladásért. Ugyanakkor nincs olyan tanulmány, amely Tom elméletét alátámasztaná. Szakértők szerint ezek a zöldségek sok értékes tápanyagot tartalmaznak, fontos antioxidáns vegyületeket, így ha csak nem vagy allergiás valamelyikre, akkor nyugodtan eheted.

Brady ételei nem tartalmaznak hozzáadott cukrot vagy mesterséges édesítőszert. Úgy véli, hogy a cukor rengeteg egészségügyi probléma okozója, és ebben bizonyos mértékig igaza van. A túlzott cukorfogyasztás az elhízás egyik vezető oka, a túlsúly pedig krónikus betegségekhez vezethet.

Brady diétája koffeinmentes. Valójában azt állítja, hogy még a kávét sem próbálta ki. Időnként megiszik egy csésze teát, de a savassága miatt nem iszik kávét. Meg kell azonban jegyezni, hogy a vesék és a tüdő természetes módon egyensúlyozzák a szervezet pH-értékét, hogy az ne legyen se túl lúgos, se savas, így tudományosan ez a magyarázat (sem) állja meg a helyét.

Bár az olívaolaj és a kókuszolaj engedélyezettek a diétában, ezeknek transzzsíroktól mentesnek kell lenniük. Emiatt Brady ételeit soha nem készítik repceolajjal. Nyersen fogyaszt olívaolajat, főzéshez pedig kókuszolajat használ. Táplálkozási szakemberek is azt javasolják, hogy kerüljük a transzzsírokat, és korlátozzuk a telített zsírok mennyiségét a napi kalóriák legfeljebb 5–6 százalékára. Ez segít csökkenteni a vér koleszterinszintjét, de nem a gyulladást.

A diéta hátrányai:

A komoly korlátozások miatt hosszú távon nem fenntartható. A friss, bio- és szezonális termékek fogyasztása sok ember számára lehetetlen, a földrajzi helyzet és a magas árak miatt. Könyvében Brady merész állításokat tesz a lúgos ételek előnyeiről; úgy véli, hogy étrendje a savasság csökkentésével semlegesíti a szervezet pH-értékét. De a lúgos étrendek egészségre vonatkozó jótékony hatásait még nem támasztották alá tudományos bizonyítékokkal.

Ha ezek után mégis kedvet kaptál Brady diétáját kipróbálni...

Tippek bevásárláshoz:

Vásárolj a helyi termelői piacon friss, szezonális termékeket! Ha nincs termelői piac a környékeden, keress bio gyümölcsöket és zöldségeket az élelmiszerboltban.

Bevásárlólista:

  • Sovány fehérjék: lazac, laposhal, csirke, vágott sertéskaraj
  • Helyi szezonális zöldségek: spenót, kelkáposzta, rukkola, brokkoli, karfiol, sárgarépa, friss fűszernövények
  • Szezonális gyümölcsök: eper, málna, áfonya, grapefruit, narancs, banán, avokádó
  • Teljes kiőrlésű gabonák: barna rizs, quinoa, köles
  • Szárított hüvelyesek: fekete bab, lencse, csicseriborsó
  • Diófélék és magvak: dió, mandula, kesudió, chia mag, lenmag
  • Olívaolaj és kókuszolaj
  • Bio helyi tojás
  • Mandulatej
  • Fehérjeporok és -szeletek

3 napos mintaétrend

1. nap

Reggeli előtt: 3 dl izotóniás ital
Reggeli: 2 tojásból rántotta, pulykasonkával, avokádóval
Tízórai: 1 banán
Ebéd: quinoa saláta zöldségekkel
Uzsonna: protein szelet
Vacsora: sült lazac párolt brokkolival

2. nap

Reggeli előtt: 3 dl izotóniás ital
Reggeli: kis tálkányi zabkása (gluténmentes zabpehelyből) banánnal
Tízórai: turmix mandulatejjel banánból, áfonyából, ízesítve mandulavajjal, dióval, dúsítva chia maggal, lenmaggal, tejsavóporral
Ebéd: vöröslencseleves kelkáposztával
Uzsonna: hummusz zöldségcsíkokkal
Vacsora: natúr csirkemell barna rizzsel

3. nap

Reggeli előtt: 3 dl izotóniás ital
Reggeli: zöldséges omlett
Tízórai: 1/2 csésze szárított gyümölcs és dió keveréke
Ebéd: ráksaláta
Uzsonna: protein szelet
Vacsora: gyömbéres csirke bok choy-val, quinoával 

Ajánljuk még: 

Ezek is érdekelhetnek

Friss

Friss