Sportitalokkal csillapítod a szomjad? Rosszul teszed!

default user icon
MME
Ha sportolsz, biztosan ismered a sportitalokat, esetleg fogyasztasz is időnként egy-egy üveggel. Ám ha rendszeresen szomjoltónak használod, azzal nem teszel jót az egészségednek. A sportitalokat ugyanis nem ezért fejlesztették ki.

Az influenszereknek és persze a zsíros reklámszerződésekkel bíró sztársportolóknak hála könnyen meggyőzhetők vagyunk arról, hogy sportital nélkül nem érdemes edzeni, sőt már ott tartunk, hogy szomjoltónak is jó választás. Sokan számos olyan jótékony hatást tulajdonítanak a sportitalnak, ami valójában nem, vagy csak részben igaz. Összegyűjtöttünk néhányat, íme!

Tévhit: A sportitalok jobban hidratálnak, mint a víz

A víz a legjobb hidratáló, állítják szakemberek. A sportital gyorsabban hidratál, azonban pusztán emiatt nem feltétlen a legjobb alternatívája a vízivásnak. Több sportital ráadásul dehidratálja a fogyasztókat, mivel hipertóniás italokról van szó. Az ilyen típusú italokban nagyon magas a cukor és a só százaléka, ami miatt a fogyasztó még szomjasabbnak érzi magát, mint mielőtt megitta volna. Sportitalra rendkívül nagy fizikai megterhelés esetén van csak szüksége a szervezetnek.

Tévhit: A sportitalok növelik a teljesítményt

A sportitalokat általában a világ leghíresebb sportolói hirdetik, ezért úgy tűnik, hogy ezek az italok a siker kulcsai ahhoz, hogy a pályán a lehető legjobban teljesíts. Az igazság az, hogy nincs olyan kutatás, amely alátámasztja azt az állítást, hogy a sportitalok fogyasztása valóban eredményesebbé tesz a sportolásban. Míg a hivatásos sportolók időnként profitálhatnak a sportital nyújtotta lendületből, a mindennapok során nincs rá szükségünk.

Tévhit: A sportitalok elektrolitokat biztosítanak a szervezetnek

Az egyik indok a sportitalok fogyasztására, hogy feltöltik a szervezet elektrolitjait. Ezek a fontos ásványi anyagok gyakran „kifogynak” a szervezetből egy megerőltető edzés után. Technikailag igaz, hogy sok sportital tartalmaz néhány elektrolit ásványi anyagot, például magnéziumot, kalciumot és káliumot, azonban a legnagyobb mennyiségben nátrium található bennük. Ennek fogyasztása indokolt egy különösen nehéz edzés után, ám egy átlagos napon káros lehet a túlzott mennyiségű nátrium bevitele – különösen a nem sportolók számára.

Tévhit: A sportitalok egészségesek

Bizonyos esetekben valóban pozitív a hatásuk – kemény fizikai munka, edzés után –, de a sportitalok többségében nagyon sok olyan összetevő is található, amelyek károsak lehetnek az egészségre, mint például a magas fruktóztartalmú kukoricaszirup és a mesterséges aromák. Az élénk kék, sárga vagy piros szín sem természetes, amitől a sportitalok olyan látványosak... A kutatások azt mutatják, hogy a sportitalok túl gyakori fogyasztása könnyen olyan problémákhoz vezethet, mint a 2-es típusú cukorbetegség, vagy szív- és érrendszeri betegségek.

Tévhit: A sportitalok megakadályozzák az izomgörcsök kialakulását

A Journal of Athletic Training egyik tanulmánya szerint a résztvevők 69%-ánál lábgörcsök alakultak ki intenzív fizikai aktivitás után, még akkor is, ha előtte elektrolitos sportitalt ittak – ezek a tények, amikkel nem lehet vitatkozni. Bár egy sportital fogyasztása nem segít megúszni egy intenzív edzés során jelentkező izomgörcs kialakulását, számos más módszer létezik, amelyekkel megelőzhető ez a kellemetlen állapot. Ilyen például a savanyúság leve, a banán, az avokádó, a paradicsomlé vagy a sárgadinnye fogyasztása edzés előtt.

Tévhit: A sportitalokban nincs cukor

Egy átlagos sportital körülbelül kétharmadnyi cukrot tartalmaz, mint egy normál üdítő, ami azért elég komoly mennyiség. Amerikai kutatók azt állítják, hogy ezeknek a cukros sportitaloknak a megnövekedett fogyasztása nagyban hozzájárul a gyerekkori elhízáshoz: a fejlődő szervezetnek csak napi 25 gramm cukor bevitele javasolt – egy átlagos sportitalban pedig ezzel szemben 56-76 gramm cukor van.

(Borítókép: Shutterstock)

Forrás: mashed.com 

Ajánljuk még:

 

 

 

Ezek is érdekelhetnek

Friss