A legjobb pizzázó a közelben, vagy romantikus vacsora Budapesten. És aki ott van a találati listák élén, nos, az nyert. Legalábbis az első körben. A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás, illetve a szerzett hivatkozások nem valami varázslat. Inkább egy türelmes, aprólékos építkezés. Olyan, mint amikor az ember új étlapot tervez, először meg kell érteni, kinek szól. Nem elég, ha jó az étel, érthetően kell tálalni online is.

FOTÓ: FREEPIK.COM
Persze, itt kezdődik a bonyodalom. Mert sok vendéglátós azt hiszi, hogy ha van egy Facebook oldal meg egy Instagram profil, az már elég. Egy ideig talán működik is, de aztán jön a csend. A posztok alig kapnak lájkot, a weboldal látogatottsága csökken, és a Google is valahogy elfelejti őket. Ez az a pont, amikor érdemes újra feltenni a kérdést, vajon mi hiányzik?
És a válasz többnyire egyszerűbb, mint gondolnánk. Láthatóság, rendszer, tartalom, meg egy kis türelem.
Az online tér, mint új utca
A fizikai világban minden étteremnek megvan a maga helye, utca, sarok, parkoló, kilátás. Az interneten ez a hely a Google találati oldalán van. A főutca a top három helyezés, a mellékutca a második oldal, a zsákutca pedig... hát, az a negyedik.
A SEO segít abban, hogy az étterem felkerüljön erre a főutcára. Ehhez viszont a weboldalnak érthetően kell kommunikálnia, nem csak az emberek, hanem a keresőmotorok felé is. Például, ha valaki olasz éttermet keres, de a weboldalon csak annyi szerepel, hogy Ciao Bistro, a Google nem biztos, hogy tudni fogja, mit is árulnak. A szavak számítanak, de nem a kulcsszavak tömege, az már a múlt. Hanem az, hogy a szöveg természetesen meséljen arról, mitől különleges az a hely.
A jó étteremmarketing tehát nem arról szól, hogy minden mondatban benne legyen az étterem szó. Inkább arról, hogy minden mondat mögött ott legyen az érzés, itt jó lenni. Ha ezt a Google is megérzi (mert látja a visszajelzéseket, az értékeléseket, a látogatási időt), akkor szépen feljebb emeli a helyet a találati listán.
A linképítés, a modern ajánlás
Régen az ajánlás volt az egyik legfontosabb dolog. Egy ismerős azt mondta, figyelj, próbáld ki azt a kis helyet a sarkon, isteni a házi tészta. Ez a mondat több vendéget ért, mint bármilyen plakát. Az interneten ugyanez történik, csak épp linkek formájában.
Amikor más oldalak hivatkoznak egy étterem weboldalára, az a Google számára olyan, mintha valaki azt mondaná, ez a hely megér egy próbát. A linkek tehát bizalomjelekké válnak. Minél több hiteles, releváns forrásból jönnek, annál erősebb lesz az étterem online tekintélye.
Persze itt is vannak árnyalatok. Nem mindegy, honnan jönnek azok a linkek. Egy gasztroblog, egy városi magazin, egy étteremajánló oldal vagy akár egy turisztikai portál aranyat érhet, de egy spamoldalról érkező link inkább árt, mint használ.
Érdemes tehát kapcsolatokat építeni, valódiakat. Akár helyi újságírókkal, ételkritikusokkal, influenszerekkel. Vagy akár más vállalkozásokkal, akikhez kapcsolódni lehet, például borászatokkal, pékekkel, termelőkkel. Mert minden közös tartalom, minden együttműködés új lehetőséget ad egy-egy linkre. És ezek nem csak a Google miatt fontosak, ezek valódi emberekhez vezetnek.
Tartalom, ami nem reklámízű
Sok étterem ott hibázik, hogy a weboldalát úgy kezeli, mint egy menüt. Felsorolja az ételeket, árakat, elérhetőséget, és ennyi. Pedig az emberek történetekre kíváncsiak. Arra, honnan jött a séf, mitől lett különleges a házi szósz, vagy éppen miért választották azt a bizonyos olívabogyót.
A jó tartalom nemcsak SEO szempontból működik jól, hanem emberileg is. Ha valaki rákattint, és ott marad olvasni, az már fél siker, a Google ezt is figyeli. És nem kell minden nap blogot írni, de havonta egy-egy őszinte, emberi hangú bejegyzés csodát tehet.
Mondjuk egy poszt arról, hogyan készül a szezonális menü, vagy arról, milyen bor illik a ház különlegességéhez. Vagy csak néhány kép a konyhából, nem tökéletes beállításban, hanem úgy, ahogy valóban zajlik az élet.
A helyi keresések varázsa
Ha valaki Szegeden vagy Győrben keres éttermet, nem a fővárosi helyekre kíváncsi, a Google ezt is tudja. Ezért a helyi SEO különösen fontos. A Google Cégem (vagy újabban Google Vállalkozásprofil) kitöltése például alap. De nem elég kitölteni, rendszeresen frissíteni kell. Ha valaki fotót tölt fel, értékelést ír, vagy akár csak kérdez, az mind növeli a hely aktivitását és ezeket a jeleket a kereső igenis figyelembe veszi.
Egy apró részlet, ha a nyitvatartás változik ünnepekkor, azt is frissíteni kell. A Google nem szereti a zárva üzenetet, ha valaki épp oda akart menni. Ezek a kis figyelmességek hosszú távon meglepően sokat számítanak.
És igen, a vélemények. A legtöbben elolvassák, még ha nem is vallják be. Egy jó válasz egy negatív értékelésre sokkal többet mond egy étteremről, mint tíz reklámszöveg, mert ott érződik az ember.
Mit mond a mesterséges intelligencia?
Az utóbbi időben egyre többet hallani az AEO-ról, vagyis a válaszmotor optimalizálásról. Ez tulajdonképpen a SEO következő szintje. Nem csak a Google találati listáira készítjük fel az étterem online jelenlétét, hanem azokra az új felületekre is, ahol az emberek már nem keresnek, hanem kérdeznek, mint például a ChatGPT, a Google SGE vagy a Bing Copilot. Az étterem szempontjából ez azt jelenti, hogy a weboldalon érdemes természetes kérdés-válasz formában bemutatni a kínálatot. Van gluténmentes pizza? Fogadnak kutyákat? Lehet asztalt foglalni online? Ha ezekre jól strukturált, hiteles válaszok születnek, a keresőmotorok és a válaszmotorok is szívesen idézik majd az éttermet.
A türelemfaktor
A SEO nem sprint, inkább maraton. Egy étterem weboldala sem fog egyik napról a másikra a Google első oldalára kerülni, de ha rendszeresen történik valami (új cikk, új link, friss kép, visszajelzés), akkor ez a lendület előbb-utóbb meghozza a gyümölcsét.
Sokan ott adják fel, amikor már majdnem látszik az eredmény, pedig ilyenkor kellene csak igazán kitartani, a Google szereti a következetességet. Ha egy oldal hónapokon át aktív, értékes tartalmakat tesz ki, és közben mások is hivatkoznak rá, akkor a rangsorban stabilan meg fog jelenni.
És talán ez a legnagyobb különbség a gyors hirdetés és a SEO között, a SEO hatása nem múlik el másnap. Egy jól felépített online jelenlét évekre képes megtartani a vendégeket.
És valahol ez a lényege mindennek. A SEO, a linképítés, a tartalom, az AEO, ezek csak eszközök. A lényeg, hogy az étterem, ami szeretettel dolgozik, eljusson azokhoz, akik pont erre vágynak.
Mert egy jó étterem nem csak enni ad, élményt is. És ha ezt az élményt online is át tudja adni, akár egy jól megírt szöveggel, egy természetes hivatkozással vagy egy őszinte fotóval, akkor a siker nem marad el, csak idő kérdése.
(x)














