Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Nem akarsz bosszúságot? Így ismerd fel a romlott ételt, mielőtt a kosaradba teszed

Igen bosszantó, ha véletlenül romlott élelmiszert vásárolunk, ezért célszerű még az üzletben szemügyre venni a terméket. A Nébih igazgatója, dr. Pleva György elárulta, mire figyeljünk az élelmiszerek kiválasztásánál, hogy biztosan elkerüljük a bosszúságot, és az azzal jelentkező kellemetlenségeket.

Gyanús jel

A friss húsok vásárlásakor elsőként figyeljünk az élelmiszer felületére, az elszíneződésre: a friss áru felülete csillogó, nem beszáradt, színe sötétebb vagy halványabb vörös az állatfajtól függően. A termék átvételekor ellenőrizzük, nincs e valamilyen kellemetlen, romlásra utaló szaga.

Hűtve legyen

Ha a hűtőpultban lévő húskészítmények, mint a virsli, vákuumcsomagolt felvágottak belső felületen a pára lecsapódik, ez a hűtési lánc megszakadására utalhat, ami az élelmiszer romlásához vezethet. Vásárlóként mi is figyeljünk a megfelelő hűtésre, a hűtendő árukat a vásárlás végén tegyük a kosárba, és hűtőtáskában szállítsuk hazáig.

Jelzi az idő

Ha csomagolt árut vásárolunk, könnyedén ellenőrizhetjük a lejárati időt. Az élelmiszerek a gyártó által feltüntetett fogyaszthatósági időtartamig árusíthatók és fogyaszthatók biztonsággal.

Szivárog belőle

Amellett, hogy mindig ellenőrizzük a lejárati időt, győződjünk meg arról is, hogy sértetlen-e az áru. Ha a joghurtos pohár törött, a tejes doboz sérült, jelezzük a kereskedőnek. Zárt csomagolású termékek esetében a gázképződés, puffadás mikrobák szaporodására utalhat, az ilyen élelmiszereket –az élőflórás tejtermékek kivételével- ne fogyasszuk el!

Nagyító alá

Ha levegőnek van kitéve a pékáru, nagyon rövid idő alatt kiszáradhat, ez minőségi probléma, az egészségre nem ártalmas. Ha viszont a penész nyomait mutatja, akkor ne fogyasszuk el. Ugyanez vonatkozik a zöldségekre és a gyümölcsökre. A csomagolt sajtok áttetsző csomagolása miatt a nem kívánt penész megjelenése könnyen észrevehető, ezek elfogyasztása szintén kockázatot jelent

Teszteljük le

A tojás különösen érzékeny, hiszen héja könnyen megrepedhet. Ha törött vagy erősen szennyezett héjú, ne tegyük vissza a pultba, jelezzük a kereskedőnek. A tojások frissességét közvetlenül felhasználásuk előtt vízbemerítéssel ellenőrizhetjük. A friss tojás lesüllyed, az állott tojás lebeg a víz felszínén. Ezeket csak egyenként, külön csészébe feltörve és érzékszervileg ellenőrizve használjuk fel.

Jó ha tudod, ha már pórul jártál 

Véletlen baleset
Bár a boltnak kötelessége folyamatosan ellenőrizni a termékeket, elképzelhető, hogy a fogyaszthatósági, illetve minőségmegőrzési időn belül az élelmiszer kifogásolhatóvá válik, minősége romlik. Ezt az okozhatja, hogy a szállítás vagy a raktározás során nem tartják be a gyártó által előírt feltételeket, megszakad a hűtési lánc, vagy sérül a csomagolás.

Visszajár a pénz
Ha olyan élelmiszert látunk az üzletben, ami szemmel láthatóan romlott vagy penészes, jelezzük a boltban, piacon. Amennyiben a helyszínen szóban vagy írásban panaszbejelentést teszünk, a kereskedő vagy forgalmazó köteles kivizsgálni a panaszt. Ha jogosnak ítéli, visszakaphatjuk a termék árát, vagy kaphatunk helyette másikat.

Jön a levél
Ha nem adták vissza a termék árát, mert az eladó szerint nem romlott a termék, akkor jegyzőkönyvet lehet íratni a problémáról. A kész jegyzőkönyvről a forgalmazónak kötelessége egy másolatot adni, és 30 napon belül kell kivizsgálnia és írásban megválaszolni a panaszokat. Ha úgy ítélik meg, hogy jogos a bejelentésünk, visszakaphatjuk a pénzünket, vagy legalább írásbeli indoklást kaphatunk, ha elutasítják a panaszunkat.

Vigyük vissza
Mi történik akkor, ha csak otthon vesszük észre, hogy savanyú a tej vagy romlott a párizsi? Visszavihetjük a boltba vagy a piacra, és az előzőek szerint járhatunk el. Fontos, hogy ilyenkor legyen nálunk blokk a vásárlásról.

Jegyezzük le
Ha nem szeretnénk visszamenni az üzletbe, írásban tehetünk bejelentést a forgalmazás helye szerint területileg illetékes járási hivatal élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi osztályához. Az élelmiszerek minőségével kapcsolatos bejelentések mellett az élelmiszer higiéniával, az élelmiszer-biztonsággal kapcsolatos észrevételeinket is bejelenthetjük.

Ingyen hívható
Az élelmiszereket érintő fogyasztói panaszokat a Nébih Ügyfélszolgálatánál is bejelenthetjük írásban vagy az ingyenesen hívható 06-80/2-63244 zöld számon. A vásárlói észrevételeket az illetékes hatóság minden esetben kivizsgálja.

Mi történt utána?
Attól függően, hogy milyen súlyos a probléma, a hatóság korlátozhatja vagy megtilthatja az érintett egység tevékenységét, szankcióként bírságot alkalmazhatnak. Ha megadjuk a nevünket és elérhetőségünket, a kivizsgálásról írásbeli tájékoztatást kapunk.

Ajánljuk még:

Ezek is érdekelhetnek

Friss