Kevesen tudják, hogy élelmiszereink körülbelül egyharmada ezek nélkül a szorgos állatok nélkül nem létezne, akik a környezetre ártalmas növényvédő szerek, a hiányzó élőhelyek és a nem elegendő táplálék miatt nagy veszélyben vannak.
Amit nem tudtál a méhekről
1. Egy háziméhcsalád 30-60 ezer egyedből áll, vagyis olyan népes, mint egy kisváros.
2. A méhek egy csodálatosan szervezett államban élnek a méhanyával, melyet a köznyelvben királynőnek is hívnak, körülbelül 50 000 dolgozóval és 1000 herével. Ezeknek a különálló kasztoknak meghatározott feladatai vannak az állam fenntartásában.
3. Egy méhanya naponta körülbelül 1500-2000 petét rak.
4. Egy méhcsaládnak 50-80 kilogramm mézre van szüksége a saját táplálkozásához.
5. A méheknek egy fél üveg méz előállításához akár 40 ezer km-t is kell repülniük.
6. A hímeknek nincs fullánkjuk, és egyetlen feladatuk a szaporodás.
7. A virágos növények 80%-a rászorul a méhek által történő beporzásra.
8. A méhek kaptárakban vészelik át a telet. Először a tavasz első napjaiban, 10 fok körüli hőmérsékletben, napsütésben rajzanak ki, hogy megkezdjék első tavaszi, úgynevezett tisztuló repülésüket.
A propolisz jótékony hatása
A propolisz ragacsos, gyantát tartalmazó anyag, amelyet méhek "készítenek". A gyantát fenyőféléken, vadgesztenyén és más fákon, bokrokon gyűjtik, majd a kaptárban viasszal és virágporral elegyítik, és különleges váladékukkal teszik puhává. Ez az értékes anyag mintegy 60 különféle hatóanyagot, pl. B-, C-, E-vitamint, biotint, nyomelemeket, ásványi anyagokat és enzimeket tartalmaz. A propolisznak többek között antibakteriális, regeneráló és sebgyógyító hatást is tulajdonítanak.
Rajongunk a méhecskékért kampány
Az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. célul tűzte ki maga elé, hogy „szárnyai alá” veszi a méheket és „Rajongunk a méhecskékért” kampánya segítségével felhívja a figyelmet a méhek hasznosságára, védelmük fontosságára.
„Az ALDI Magyarország alapvető értéke az egyszerűség és a felelősség. Nemcsak vásárlóinkért, üzleti partnereinkért, munkatársainkért, hanem a társadalomért és környezetünkért is felelősséget vállalunk. Szükségünk van a méhekre, a méheknek pedig a mi segítségünkre, hiszen pusztulások komoly problémává válhat. Éppen ezért gyümölcseinket és zöldségeinket szigorú ellenőrzés alá vetjük, egyre több bioterméket kínálunk áruházainkban és elindítottuk „Rajongunk a méhecskékért” elnevezésű programunkat is, amelynek első lépéseként méhecskeházat építettünk” - mondta Székács Tibor, az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. ügyvezető igazgatója.
Az ALDI biatorbágyi központjában felépült többkaptáras méhecskeház öt méhcsaládnak ad otthont, akiknek gondozását egy profi méhész segíti. A kezdeményezés célja nem a méztermelés, hanem a megfelelő környezet biztosítása a házban lakó öt méhcsaládnak és az új nemzedékeknek, valamint a vásárlók és üzleti partnerek figyelmének felhívása a méhek védelmére és a rájuk leselkedő veszélyekre.
A kampány során a diszkontlánc méhbarát termékeket kínál áruházaiban, a gyermekek számára rajzpályázatot hirdet és folyamatosan növeli az üzleteiben megvásárolható biotermékek számát.