Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Megkívánjuk a lazacot…

Párom, Zsó a minap lányunknál, Krisztinél vendégeskedett (én nem mehettem, mert dolgoztam). Este otthon újságolta, hogy zöldségekkel és hercegnőburgonyával körített sült lazacot ebédeltek. Krisztiről tudni kell, nem nagy halevő, ezért alaposan meglepődtem.

Zsó elmesélte, hogy valamelyik szupermarketban vásároltak fagyasztott lazacfilét. Érdeklődésem felcsigázódott, mi is vettünk, és ma kipróbáltuk.

Halevési szokásaink

Mi, magyarok sajnos nem túl sok halat eszünk, pedig roppant egészséges táplálék, ha mégis, inkább a hazai vizekben honos halfajtákat részesítjük előnyben: a pontyot, a keszeget, kárászt, amurt, esetleg angolnát. A harcsa, a fogas és a pisztráng is megjelenik néha asztalunkon, de sajnos ezek a halak már húzósabb árkategóriába tartoznak.

Tapasztalatom szerint tengeri halakból inkább a mélyhűtő pultokban található halfiléket, halrudakat vásárolja a háziasszonyok többsége, hisz ezekből pár perc alatt némi fűszer, esetleg zöldféle és köret hozzáadásával pikk-pakk gyors és ízletes vacsora készíthető, ami lényeges szempont mai rohanó világunkban.

Elmondom őszintén, én nem kedvelem ezeket a fagyasztott készítményeket, ha halra támad gusztusom, kibandukolok kedvenc Újpesti piacomra, és Csocsó barátomnál bevásárolok. Általában nálam is a ponty a kedvenc, de néha egy harcsát vagy fogast is megreszkírozok. Szeretjük a pisztrángot is, de azt rendszerint csak akkor készítünk, ha kirándultunk Szilvásváradra, és onnan hozzuk, nekem az az igazi!

Elmondhatom, sokat jártam, járok külföldön. Tenger és óceánok partjain, bármerre, ahol megfordulok, kedvenc célpontjaim a halpiacok, legyen az Korzikán, Spanyolországban vagy fenn a messzi északon. Ott rendszerint ettünk helyben halászott halakat, más tenger gyümölcseit is kóstoltunk, de higgyétek el nekem, ég és föld a különbség a friss és a mélyhűtött alapanyagok között!

Tudni illik a lazacról...

A lazac rendkívüli tápértékének, kivételes ízének és gazdag omega-3 zsírsavtartalmának köszönhetően roppant népszerű étel az egészségükre odafigyelő ínyencek körében, sőt még talán még azok is szívesen fogyasztják, akik egyébként nem szeretik a halat.

A lazac (Salmo salar) a sugaras úszójú halak (Actinopterygii) osztályának a lazacalakúak (Salmoniformes) rendjébe, ezen belül a lazacfélék (Salmonidae) családjába tartozó faj.

A lazac Nyugat- és Észak-Európa tengerpartjainál és folyórendszereiben a Vizcayai-öböltől Oroszország sarkvidéki részéig előfordul. Az Amerikai Egyesült Államok és Kanada észak-atlanti partjainál is megtalálható. A lazac a Grönlandi-tengerbe vándorol. A lazac számára a fő veszélyeket a túlhalászás, a folyók szennyezése és az ívás helyéül szolgáló folyókhoz vezető utat elzáró gátak jelentik.

A lazacok életük során hosszú utat járnak be: édesvizű folyókban születnek, de életük nagy részét tengerekben és óceánokban töltik, csak az ívási időszakban térnek vissza a folyókba (méghozzá rendkívüli szaglómemóriájuknak köszönhetően ugyanoda, ahol világra jöttek).

A vadlazac a tengeri és óceáni tápláléknak köszönhetően rendkívül értékes tápanyagforrás. Amellett, hogy alacsony kalóriájú és minimális telített zsírsav mellett magas fehérjetartalommal rendelkezik, kiváló forrása az egészséges omega-3 zsírsavaknak, többek között az eikozapentaénsavnak (EPA) és a dokozahexaénsavnak (DHA). Ezen zsírsavak gyulladáscsökkentő hatásuknak köszönhetően kiemelt szerepet játszanak egészségünk védelmében.

Friss lazacot életemben először tizenévvel ezelőtt, Nord barátomnál járva Norvégiában ettem. Ismeretségei révén körülbelül a hal kihalászását követő 3-4 órán belül. Hát az valóban friss fogás volt! Javaslok pár Nord által ajánlott halas, lazacból is készíthető receptet:
Buggyantott lazac
Lutefisk (halfilé zöldborsós raguval)
Fóliában sült hal zöldfűszerrel
Spárgás lazactekercs vajmártással
Szombati lazacszelet
Skandináv aszpikos tojás
Tejben párolt hal

Azért valamit én is tanultam, de nem túl sokat, az eddigi egyetlen lazacos receptem:
Kapros lazacfilé

Mai lazacunk

Mint már fentebb említettem, Zsó Krisztiéknél tett látogatása adta az ötletet a mai lazacos ebédünkhöz. Persze nem tudtunk megegyezni, hogyan készüljön az ebéd, így ketten kétfélét készítettünk, mindenki magának a magáét! Hangsúlyozom, ezek szigorúan egyszemélyes adagok!

Zsó lazaca

Hozzávalók: 1 db fagyasztott lazacfilé (12-15 dkg), 10-15 dkg vegyes leveszöldség, só, hal fűszerkeverék, citrom, olívaolaj, ételízesítő
Elkészítés: A halfilét besózom, citrom levéből, olívaolajból és a halfűszerkeverékből készített páccal alaposan kenőtollal bekenem, állni hagyom.
A feldarabolt leveszöldséget (sárgarépa, fehérrépa, zöldborsó, kukorica, zeller – mi van otthon) ételízesítős vízben puhára párolom.
Egy teflon serpenyőben felhevítem az olívaolajat, a lazacszeletek mindkét oldalát átsütöm, ha kész, tányérra helyezem, a párolt zöldségekkel körítem, citromszeletekkel díszítem.

Lazac Nani kedvére

Hozzávalók: 1 db fagyasztott lazacfilé (12-15 dkg), 10 dkg póréhagyma, 3 db közepes csiperkegomba, 5 dkg vaj, 1 db citrom, 1 evőkanál mustár, 1 evőkanál tejföl, 1 evőkanál liszt, só, őrölt rózsabors, őrölt chili, hal fűszerkeverék olívaolajjal összedolgozva, 1 dl száraz fehérbor, apróra vágott petrezselyem
Elkészítés: Lazacfilémet félbevágni terveztem, de három darab jött ki belőle (törékeny volt a drágám, vagy én vagyok béna szeletelő). Kapott némi sót, őrölt vegyes borsot, kevés őrölt chilit, némi facsart citromlevet, és megkenem az olívaolajjal összedolgozott halfűszerkeverékkel. Így állni hagyom, míg a többi hozzávalót elrendezem.
A póréhagymát hosszában kettévágom, vékony karikákra szeletelem, a csiperkegombával is hasonlóan járok el.
Serpenyőmben 3 dekányi vajat hevítek, mennek rá a lazacszeletek, mindkét oldalán 3-3 percig sütöm, kistányérra kiszedem, kevés citromlével megöntözöm. A visszamaradt vajra rádobom a póréhagymát, gyengén sózom, őrölt borssal bolondítom, így párolom. Pár perc elteltével megy bele a gomba, folyamatosan forgatom, hagyom, hogy levét elfője. Felöntöm a száraz fehérborral, beleadom a mustárt és a tejfölt, evőkanálnyi liszttel sűrítem (staubolom), visszateszem a mártásba a lazacszeleteimet, átforrósítom és tálalom.
Aki gondolja, adhat mellé némi köretet, nálam így natúrban megy.