hdb20-bg hdb20-img hdb20-img

Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

A pszichológus elárulta, miért nem tartjuk be az újévi fogadalmainkat!

default user icon
MME
Szilveszter napján megfogadtad, hogy 2022-ben minden másként lesz? Rendszeresen sportolni fogsz és leadsz jó néhány kilót? Van egy jó és egy rossz hírünk: a jó, hogy nem vagy egyedül, minden ötödik ember tesz újévi fogadalmat. A rossz hír az, hogy mindössze 8 százalék teljesíti az önmagának tett ígéretét...

A testükkel elégedetlen emberek gyakori újévi fogadalma, hogy megszabadulnak az életüket megkeserítő plusz kilóktól. A lelkesedés után azonban jönnek a hétköznapok, és január végére sajnos a nagy fogadkozásokból semmi sem marad. dr. Forgács Attila gasztropszichológus szerint az újévi fogadalom bukásának fő oka rendszerint az, hogy irreális terhet rak az emberre, amelytől jobb korán megszabadulni.

Tari Annamária pszichoanalitikus is úgy látja, hogy a fogadalmakkal az a legnagyobb probléma, hogy idealizáltak: „Olyan elvárásokat fogalmazunk meg önmagunkkal szemben, amik a jövőben egy elképzelt, idealisztikus képhez illeszkednek és ebből kifolyólag döntően a túlvállalásra építenek."

Nézzük, miért bukunk el és mit tehetünk, hogy valóban változtatni tudjunk!

Elérhetetlen célt tűzünk magunk elé

Minél elérhetetlenebbnek érezzük a kitűzött célt, annál valószínűbb a visszaesés. „Mindenki szeretne csinos és vonzó lenni, amit ma a karcsú és izmos alakkal azonosítanak. Változtatni viszont nehéz és ijesztő, kitartást, valamint sok időt igényel. Mindez annyi pluszenergiát követel, hogy elgondolkodunk, megéri-e. Ezért aztán a januárt még rááldozzuk, februárra viszont minden visszaáll a régi kerékvágásba, amikor is nyugtázzuk, hogy a célunk elérhetetlen – és »jó így nekem, ahogy van«” – mutat rá dr. Forgács Attila.

Amit tehetünk: valós, elérhető célt fogalmazunk meg.

Túl általános célt fogalmazunk meg

„Le akarok fogyni.” Remek cél. De mennyit? Hogyan? Mikorra? Ha ezekre a kérdésekre nem fogalmazzuk meg a választ és nem készítünk reális, több kisebb célból álló motivációs stratégiát, akkor soha nem fog tudatosulni bennünk a célunk, csupán egy érzés lesz, egy vágy, amit konkrétumok nélkül nehezen érhetünk el.

Amit tehetünk: konkrétan fogalmazzuk meg, hogy mi az, amit meg szeretnénk tenni a jövőben, mi az, amitől jobb lesz nekünk. „Ez már tulajdonképpen nem is fogadalom, hanem döntés a jövőnkre nézve” – mondja Tari Annamária.

Túl gyorsan túl nagy súlytól akarunk megszabadulni

Ezért aztán drasztikus fogyókúrába kezdünk, ami éhezéssel jár. Erre a szervezetünk úgy reagál, hogy tartalékolni kezd... Körfogás, amiből nehéz kilépni.

Amit tehetünk: szakember segítségével állítsunk össze edzéstervet és étkezési naplót!

Ezek is érdekelhetnek

Friss

Friss