Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

5:2 diéta – lerobbantja rólad a zsírt az időszakos böjt népszerű formája

default user icon
MME
Az időszakos böjt nem ismeretlen a fogyni vágyók körében. Több fajtája létezik, az 5:2 módszer azt jelenti, hogy 5 napon át a megszokott módon táplálkozol, 2 napon át pedig jelentősen kevesebb kalóriát viszel be a szervezetedbe. Nézzük, hogyan működik!

Az időszakos böjt (intermittent fasting) egyik fajtája az 5-2 módszer. Lényege, hogy öt normál táplálkozással töltött napból, és kettő, nők esetében 500, férfiak esetében 600 kalóriát engedélyező napból áll össze a hét. Hogy melyik két napot választod az emésztőrendszered „pihentetésére”, mindegy, lényeg, hogy ne egymást követő napok legyenek. Lehet, hogy elsőre nagyon kevésnek tűnik a megengedett kalóriamennyiség, de mindössze két napról van szó, így az enerváltság, energiavesztés nem veszélyeztet.

Mi történik a testeddel abban a bizonyos 2 napban?

Fontos szabály tehát, hogy a koplalós napok ne egymást követő napok legyenek! A minimális kalóriabevitelnek köszönhetően ezeken a napokon a szervezet tisztító üzemmódba kapcsol: az inzulin- és a leptinszint nagyon gyorsan csökken, a szervezet újraépíti a sejtjeit. A leptin a hipotalamuszban és más agyi régióban termelődik, ahol elsősorban a táplálékfelvétel visszaszorításáért és az energiafelhasználás stimulálásáért felelős. Minél magasabb a leptinszint, annál kevesesbbet eszünk,  ám ez csak normál testsúly esetében igaz. A súlyfelesleggel rendelkezők esetében azonban szinte törvényszerűen kialakul a leptin iránti érzéketlenség. Vagyis nem lesz szabályozva a táplálékbevitel, sokkal lassabban tudatosul bennük a teltségérzet, és a túlevés csapdájába kerülhetnek.

Az 5 normál nap

A fennmaradó 5 napon a fogyás érdekében kövessünk egészséges, kb. 1500 kalóriás étrendet. Javasolt minél több friss zöldség és gyümölcs, hosszan felszívódó, rostban gazdag szénhidrátok, sovány húsok fogyasztása. Kerülni kell a cukros üdítőket, gyümölcsleveket, az édességeket és a fehér lisztből készült ételeket. Köretként fogyasszunk lehetőség szerint fele-fele arányban például barna rizst, quinoát, bulgurt és zöldségeket vagy salátaféléket.

AZ 5:2 DIÉTA ELŐNYEI

  • Gyulladáscsökkentő, gyulladásgátló

A kétnapos böjt hatékonyan csökkentheti a gyulladásos markerek számát. A szervezet gyulladásos állapota többféle módon jelentkezhet. Tünete lehet ekcéma, asztma, csontritkulás. Az időszakos böjt sokat javíthat e betegségek állapotán.

  • Jó hatással van a vércukorszintre

Az elhízás és a túlsúly egyik legvalószínűbb következménye a 2-es típusú diabétesz kialakulása. Figyelem! Az 5:2 diéta nem javallott az 1-es típusú diabéteszben szenvedők számára, csak a 2-es típusú diabéteszesek esetében javítható az inzulinérzékenység! A fogyás pedig csak tovább javíthat a 2-es típusú cukorbetegség állapotán.

  • Hozzájárul a szív- és érrendszer egészségéhez

Az elhízás nagymértékben hozzájárul a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásához. A kétnapos böjt képes csökkenteni a rossz koleszterin szintjét, és megakadályozhatja a szív és a máj elzsírosodását. Természetesen ezen nem azt kell érteni, hogy két napig böjtölünk, majd 5 napig több ezer kalóriát tömünk magunkba.

KINEK NEM AJÁNLOTT AZ 5:2 MÓDSZER?

Vannak, akik könnyedén megbirkóznak azzal, hogy hetente kétszer ennyire alacsony kalóriamennyiségen kell élniük. Akadnak azonban olyanok, akik nem tudják kezelni a helyzetet, ingerültté válnak, szélsőséges hangulatingadozásaik lesznek. Mindenkinek saját magának kell eldöntenie, képes-e két napot koplalni a hétből. Nagyon fontos, hogy mielőtt belevágnál a diétába, egyeztess a háziorvosoddal vagy egy dietetikussal.

 Forrás: dietaesfitnesz.hu

(Borítókép: Shutterstock)

Ajánljuk még:

 

 

 

 

 

 

Ezek is érdekelhetnek

Friss

Friss