Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Gondolatok a reggeliről

Drága Nagymamám - túl azon, hogy a konyhai tevékenységek nagymestere - igen bölcs asszony is volt. Ő mindig azt mondogatta, reggelizz úgy, mint egy király, ebédelj, mint egy polgár és vacsorázz, mint egy koldus. Amíg Nagyi élt, és gondoskodott az egész család mindennapi betevőjéről, ezek az étkezési szokások voltak természetesek.

Szüleim és nagyapám nem indulhattak úgy munkába, én pedig iskolába, hogy ne kelljen elfogyasztanunk egy kiadós, de változatos reggelit.

Nagyapám - nyugdíjazásáig - Újpestről Kelenföldre járt dolgozni, minden nap reggel hat órára, villamossal. Majd’ kétórányi utazás volt ez oda és vissza egyaránt. Négy órakor indult, de mire reggeli teendőit elintézte, oda volt készítve neki néhány indulás előtti falat. Egy szelet vajas vagy zsíros kenyér, persze nem bolti zsírból, hanem sült hús zsírjából. A vajas kenyér mellé járt kevés felvágott, pár karika kolbász vagy szalámi, esetleg parizer, de nem hiányozhatott egy pohár tej vagy egy bögre citromos tea sem. Náluk a gyárban volt pár perces reggeli szünet. Persze abban az időben nem volt még munkahelyi büfé, mint manapság. Aki nem vitt ennivalót, azoknak a legközelebbi közértben a „bevásárló asszony” vásárolt, a reggelente felírt rendelések alapján felvágottat, kenyérfélét, tejet. Nagyapám aktatáskájában mindig vitte magával a nagyi által gondosan elkészített ételcsomagot.

Szüleim szerencsésebbek voltak, az ő munkahelyük lakásunktól csupán háromsaroknyira volt, ami gyalogosan sem volt több 5 percnél. Fél nyolctól dolgoztak délután négyig, déltől félórányi ebédszünettel. Ők ebédelni is hazajártak. Munkába indulás előtt, hét órakor őket, velem együtt, terített asztal várta. Volt ott vaj, sajt, valamiféle felvágott, esetleg olajos hal, körözött vagy rokfortkrém. Volt olyan nap, amikor lágytojást, tojáskrémet, tojásrántottát, tükörtojást kaptunk. Előfordult a főtt kolbász mustárral (azt akkor Fradi kolbászból készítették). Friss péksütemény (40 fillérbe került akkoriban egy kifli vagy zsemle, de a pacsni is csak 50 fillérbe), kenyér vagy pirítós, éppen mi illett az aznapi ételhez. Tej, kakaó, kávé vagy friss tea is mindig volt a kancsóban.

Szertartásosak voltak ezek a reggelik, főleg visszagondolva az azóta eltelt évekre. Jó volt leülni együtt az asztalhoz, kellemesen, barátságos, családi hangulatban indultak a mindennapok. És ez így ment hosszú-hosszú éveken keresztül, hála a Nagyi gondoskodásának. Sajnos - mint általában minden jónak - ennek az idillnek is vége szakadt egyszer. Nagyi - évei gyarapodásával - veszített erejéből, egészsége is romladozni kezdett, nem lehetett már ekkora strapának kitenni őt. Amikor megházasodtam, szüleim és mi is önálló háztartást indítottunk be. Persze a világ is változott, nyüzsgősebb, rohanóbb lett. Akkori feleségemmel más munkaidő beosztásban dolgoztunk, általában mindketten rohantunk. Később jöttek a gyerekek, majd a bölcsibe, oviba kellet vinni őket, persze mindkettő máshol volt, így a közös reggelik elmaradtak. A munkahelyeken akkoriban már voltak üzemi büfék, nem mindig szimpatikus büféssel és kínálattal persze.

Ahogy az évek teltek, mi is mint mindenki más karriert próbáltunk építeni, a reggeliről, legalább is a tápláló, változatos reggeliről leszoktunk. Gondolom, nem csak mi jártunk ebben a cipőben, sőt sokan ma is így vannak a dologgal. Divatba jöttek a kész szendvicsek, a reggeli müzlis szeletek és a gyorséttermi kaják. Sokan manapság elvannak ebédig egy kávéval. Meg persze a gyomorpanaszokkal, sokan a gyomorfekéllyel. Hiába, rohan a világ!

Jelenlegi párommal - miután gyerekeink önállósodtak- kettesben visszatértünk a régi hagyományokhoz. Nálunk a nap újra a közös reggelivel kezdődik, friss péksüteménnyel (igaz nem 40 filléressel) vagy kenyérrel. Eszünk sajtféléket, felvágottakat, egy tojásrántotta megsütésére is van idő, frissen fő a tea is. Meg tudjuk reggeli közben beszélni napi teendőinket, és ez remek dolog. Gyakorlatilag a napi étkezések közül csupán a reggeli az, amikor hétköznapokon együtt tudunk asztalhoz ülni. Joggal kérdezhetitek, hogy ezt hogyan sikerült összehoznunk? Egyszerű a válasz, szakítunk rá időt. És komolyan mondom, élvezzük azt a 20-30 percet!

Ötletek reggelire

Nálunk kétféle reggelinek való fordul elő. Az egyik az előre elkészített, amit csak a hűtőből kell kivenni, és máris tálalható. Ilyenek a különféle kencék, krémek, körözött, túrókrém, sajtkrém, pástétomok (szardíniából, májfélékből, zöldségfélékből készítve), és persze a hidegkonyhai kreációk, saláták, töltött tojások, töltött zöldségfélék, aszpikos dolgok és a sajtos vagy felvágottas tekercsek.

A másik, amit frissen készíthetünk el, a tojásrántotta, a sonkás tükörtojás, a lágytojás, melegszendvics, sült vagy főtt virsli, kolbász, de akár egy szelet sült szalonna is.

Valami folyadékféle is jár a reggelihez. Legegészségesebb a frissen facsart gyümölcslé, de azért a dobozos sem ihatatlan, kellemes lehet egy pohár tej, kakaó vagy tejeskávé, esetleg valamilyen teaféle, rengetegből válogathatunk ma már, hála a piacgazdaságnak. Ne feledkezzünk meg a joghurtokról, akár natúr vagy gyümölcsös változataik is részei lehetnek egy kellemes reggelinek, mint a kefirfélék, ne adj isten egy pohár házi aludttej is megjárja.

Ennyi féle étel mellé persze jólesik az ember gyerekének a hozzájuk illő, általában szezonálisnak nevezhető zöldfélék kínálata. Paprika, paradicsom, uborka, zöld- vagy lilahagyma, zöldsaláta, retek, esetleg téli hónapokban egy kevés savanyú káposzta, vagy bármikor némi friss gyümölcs.

Majd elfeledtem, de rengeteg féle müzlit, mindenfajta gabona és egyéb pelyheket is tehetünk a reggeliző asztalunkra. Ha ebből a bőséges kínálatból választunk, tényleg olyan lehet az étkezésünk, mint egy valódi királyé.

Néhány általam ajánlott reggelire való
Bundás kenyér

Hozzávalók: néhány szelet kenyér, 2 db tojás, kevés tej, só, olaj a sütéshez
Elkészítése: A tojásokat a tejjel és a sóval felverem, belemártom a kenyérszeleteket, és serpenyőben felforrósított olajban kisütöm. Frissen főzött citromos teával tálalom.
(Készíthetjük szeletelt zsemléből is, jobban elkészíthető, ha másnapos a kenyér vagy a zsemle.)

Melegszendvics

Hozzávalók: néhány szelet kenyér (toast kenyér is jó), vaj vagy vajkrém, sonkaszeletek, sajtszeletek (reszelt sajt is lehet), tetszés szerint paprika, paradicsom, uborka, tej, só, őrölt bors
Elkészítése: A kenyérszeletek egyik oldalát egy pillanatra tejbe mártom, megkenem vajjal vagy vajkrémmel, ráhelyezek egy szelet sonkát, ízlés szerint pár karika paprikát, paradicsomot, nyers uborkát, végül pedig egy vékony szelet kemény sajtot. Grillsütőben vagy előmelegített sütőben addig sütöm, míg a sajt ráolvadva megpirul.
(A vajat, vajkrémet igény szerint sózhatjuk, borsozhatjuk.)

Sonkás töltött tojás

Hozzávalók: 6 db tojás, 15 dkg szendvicssonka, 2 evőkanál vaj, 1 nagy pohár natúr joghurt, szardellapaszta, só, fehérbors, 1-2 evőkanál száraz fehérbor, 1 evőkanál zselatinpor, majonéz, 4-5 salátalevél, piros arany a díszítéshez
Elkészítés: A tojásokat megfőzöm, megpucolom és félbevágom, sárgáját kiveszem, egy keverőtálban villával áttöröm, a fehérjéket félreteszem. A sonkát ledarálom, hozzáadom a tojások sárgájához, belekeverem a vajat, kevés szardellapasztát, a bort, igény szerint sózom, borsozom, jól eldolgozom. Ha túl száraz, kevés joghurttal lazítom.
Egy tálra megmosott, leszárított saláta leveleket helyezek, szépen eligazítva rárakom a félbe vágott tojásfehérjéket, amiket megtöltök a sonkás masszámmal.
A zselatint kevés vízben feloldom, elkeverem a joghurttal, adok hozzá némi majonézt is. Ezzel az öntettel bevonom a tojásokat, és hűtőbe teszem. Tálalás előtt minden tojás tetejére pici piros aranyat nyomok díszítésül.
Friss péksüteménnyel, esetleg valamilyen salátával tálalom.
(Nem csak reggelinek, de vendégvárónak is finom eledel!)

Mezey-féle rántotta

Hozzávalók: 8 szelet füstölt szalonna, 15 dkg szárazkolbász, 1 nagyobb fej hagyma, 8 db tojás, só, bors, 2 evőkanál tej
Elkészítés: A füstölt szalonnaszeleteket bőréig centinként bevágom, a kolbászt felkarikázom, a hagymát vékonyan félfőre vágom, a tojásokat a tejjel, sóval, borssal habosra felverem.
Egy serpenyőben lassú tűzön kiolvasztom a szalonnát, amikor már zsírt ereszt, rádobom a kolbászkarikákat, addig sütöm, míg mindkettő ropogós lesz. Ekkor mehet rá a hagyma, amikor aranybarna színt kap, következik a felvert tojás. Fakanállal kevergetve készre sütöm. Ínyencek reszelt sajttal is megszórhatják, ártani nem fog neki.
(Mezey Joci barátom receptje, aki tán még egy szelet kenyeret sem tud megkenni vajjal vagy zsírral, de ezt a rántottát istenien készíti!)

Szendvicsek

Mi (és tán a gasztronómia is), kétfajta szendvicset különböztetünk meg. A nyitott és a zárt szendvicset. Mi a kettő közötti különbség? Nos, a nyitott egy szelet kenyér félén felhalmozott finomságokból áll, de amikor erre ráteszünk még egy szelet kenyeret zárt szendvicset kapunk. Ez utóbbiak, túl azon, hogy kiadósabbak, laktatóbbak tízórainak, uzsonnának, de kirándulásra, utazáskor praktikusan csomagolhatóak is.

Én a szendvicset azért kedvelem, mert leírhatatlan számú variációban készíthető, szervírozható! Tök mindegy, hogy a készítője vegetáriánus, húsevő, a halféléket, a pástétomokat vagy bármi mást kedvel. Kombinálhatunk itt zöldséget sajttal, felvágottal, salátával, de akár tenger gyümölcseivel is, fantáziánk szabadsága korlátlan! Bátran és tettre készen készítsük el reggelinket, ajánlom tiszta szívből mindenkinek, szánjátok rá azt a pár percet reggelente, megéri!

Hölgyvendég

Mára is van egy vendégünk, ezúttal Jabaki ajánl egy Erdélyből ismert finomságot, ami szintén kiváló reggeli lehet:

Üdvözlet újra! Köszönöm a meghívást, öröm, hogy Naniék újra rám gondoltak! 2008-ban, amikor Erdélyben jártunk, akkor hallottam először a zakuszkáról, de akkor nem kóstoltuk. Nagyon kíváncsi voltam, milyen lehet, de aztán a feledés homályába veszett. Tavaly nyár elején a fodrászom (Marosvásárhelyről származik) elmesélte, hogy 4-5 évvel ezelőtt az anyósa átjött szeptemberben hozzájuk Magyarországra, és amíg itt tartózkodott (kb. 1 hónapig) mind megette, amit ő télre eltett. Mikor a vége felé járt már a tele üvegek kiürítésének, akkor kapott észbe, mit is tett, úgyhogy gyorsan nekiállt, és csinált egy másik adagot, nehogy szó érje a ház elejét. :D Ekkor már nagyon felcsigázott, milyen étel az, amiből képes több kilót is megenni egyedül, ezért elkértem tőle a receptet. Így elkészítettem életem első adag zakuszkáját, babos változatban. Alig vártam, hogy megkóstoljuk, mert nagyon kíváncsi természet vagyok. Végül nagy sikere lett a családban. Elhatároztam, hogy majd az idén fogok gombával és padlizsánnal is eltenni télire, de közben kóstoltunk ezekből Erdélyben, és így már tudtuk: nálunk a babos a nyerő. Maradtam hát ennél a fajtánál, annyi különbséggel, hogy nem egy adagot, hanem 3 adagot készítettem el. Nem volt kis feladat, de megoldottam. Lett bőven (26 db 7 dl-es üveggel), és 1 üvegnyit nem is tettem be a dunsztba, hanem azonnali fogyasztásra kint hagytam. Ez volt a vizsga, le is teszteltük, és változatlanul finomnak találta az egész család.

Zakuszka

Hozzávalók: 1 kg hagyma, 1 kg sárgarépa, 1 kg paradicsom vagy 20 dkg sűrített paradicsom, 3 kg paradicsompaprika, 1 kg bab, 1 liter étolaj, 2-3 db babérlevél, 1 evőkanál őrölt bors, só, ételízesítő

Elkészítése: A babot előző este beáztatjuk, másnap odatesszük főni. A főzőlét felízesítjük annyi sóval, ételízesítővel, hogy jó ízű legyen. A babérlevélből is beleteszünk egyet, és így főzzük teljesen puhára.

Amíg fő a bab, addig a sárgarépát megpucoljuk, ledaráljuk (aprítóval csináltam). Az olajba beletesszük, és dinsztelni kezdjük, gyakran kevergetve. Közben a hagymát is megpucoljuk, összevágjuk. Mikor már a sárgarépa teljesen puha, hozzáadjuk a hagymát, és tovább dinszteljük. A paprikát megmossuk, ledaráljuk, és amikor a hagyma  kellően megsült, beleadjuk a  darált paprikát. Fűszerezzük sóval, borssal és a maradék babérlevéllel. Következő belevaló a paradicsom, én tartósítószer nélküli sűrített paradicsomot használtam, egyszerűbb vele bánni, éppen csak felhígítottam. (Ha friss paradicsomot teszünk bele, akkor azzal még tovább kell főzni, mert sok levelet enged, azt el kell főnie.)

Addig főzzük, míg olyan állagú lesz, mint a sűrű tejföl, és persze minden hozzávaló megpuhul. Gyakran kell kavargatni, de célszerű most minél sűrűbbre főzni, mert ha már beletesszük a darált babot, sokkal több odafigyelést igényel, könnyen leragad!

A babot ledaráljuk, hozzáadjuk a hagymás alaphoz, ha kell, még pótoljuk a sót és a borsot is. Addig főzzük, amíg az olaj kezd feljönni a tetejére, és pöfög nagyokat. :) A babbal 20-30  percig főzzük. Egy teáskanálnyi szalicilt tettem bele, elkavartam, azután üvegbe, majd száraz dunsztba tettem. Mikor rácsavartam a kupakot, egy pillanatra felfordítottam az üvegeket, és 3-4 másodpercig úgy tartottam, hogy a kupak is fertőtlenítődjön. Igaz, a kupakokat szalicilos vízben áztattam előtte, mielőtt rácsavartam az üvegre.

Érdemes kipróbálni, pirítós kenyérre nagyon  finom. Hagymával, paprikával, paradicsommal, de magában is ízletes finom vacsora, reggeli.

Üdvözlet mindenkinek
Jabaki

Megköszönöm mára megtisztelő figyelmeteket, jövő héten újra itt a Pasi-kommandó, remélhetőleg ismét felkeltve olvasóink érdeklődését! Addig is szép napokat és kellemes időtöltést Mindenkinek itt, a Mindmegettén!