Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Gomba, spenót, sárgarépa, paradicsom: nyersen vagy főzve jobb?

default user icon
Íme, néhány igen egészséges alapanyag, amit mindkét módon fogyaszthatunk – persze mindegyiknek megvannak a maga előnyei, illetve hátrányai. Most ezeket mutatjuk be nektek:

Gomba

Nyersen: Valóságos B- és D-vitamin-bomba, tehát erősíti a csontokat, és jót tesz az idegeknek. Amennyiben citromlével locsoljuk meg, nem lesz keserű, és nem barnul meg. Viszont jó tudni, hogy így sokkal nehezebben emészthető, mint főzve!

Főzve: Bár az érzékeny gyomrúak megfőzve bátrabban megehetik, ám jó, ha tudjuk, hogy hő hatására a vitamintartalma lényegesen csökken. A gombás készételek könnyen megromlanak, ezért ezeket tanácsos azonnal elfogyasztani.

Spenót

Nyersen: A sötétzöld levelek gazdagok C- és K-vitaminban, illetve kalciumban, vagyis erősítik az immunrendszert, a szívet, az érrendszert és a csontokat. Csak a friss, zsenge spenótot fogyaszd nyersen, mert a leszedése után hamar veszít a vitamintartalmából!

Főzve: Jellegzetes aromája igazából hő hatására teljesedik ki. Ajánlott csak rövid ideig párolni, mert így kevesebb C-vitamin megy veszendőbe.

Sárgarépa

Nyersen: Élelmirost-tartalmának köszönhetően gyorsan jóllakat, és serkenti az emésztést. A bőrszépítő hatású béta-karotin nagy mennyiségben található meg benne, de a szervezet ennek csak a 10 százalékát tudja feldolgozni.

Főzve: Béta-karotin-tartalmát akkor tudjuk igazán hasznosítani, ha zsiradékban (olajon, margarinon vagy vajon) pároljuk meg.

Paradicsom

Nyersen: A benne található C-vitamin az immunrendszer számára, a folsav a növekedéshez, a biotin és a béta-karotin pedig a szép hajhoz és az éles látáshoz szükséges.

Főzve: Vitamintartalma hő hatására sajnos jelentősen csökken – a benne lévő likopin viszont pont ilyenkor aktiválódik! Ez az antioxidáns leginkább olajos közegben szívódik fel, és csökkenti a rák kialakulásának kockázatát, illetve védi a szívet és az ereket.

Mit tud a mirelit?

Az év azon időszakaiban, amikor nehezen jutunk friss zöldségekhez vagy gyümölcsökhöz, érdemes a mirelit termékekből válogatni. Ezeket ugyanis betakarítás után gyorsan lefagyasztják, ezért több értékes tápanyagot tartalmaznak, mint a kényszerérett társaik.

ÍGY MARAD TOVÁBB FRISS A SAJT! >>> 

ÍGY TÁROLD AZ ÉLELMISZEREKET, HOGY SOKÁIG ELÁLLJANAK! >>> 

TIPPEK - ÍGY VÁLASSZUNK DINNYÉT A BOLTBAN! >>> 

Ezek is érdekelhetnek

Friss