Ezért nehéz betartani a fogyókúrát nyáron

default user icon
MME
Nyáron elvileg könnyebb a dolgunk, ha fogyni szeretnénk, hiszen rengeteg friss gyümölcsöt, zöldséget fogyaszthatunk. Agyunk ugyanakkor valamiért mégis szabotálja a célunkat, és picit sem könnyíti meg a dolgunkat. Vajon miért? És mit lehet tenni ellene? Nagyszerű tippeket adunk, hogy nyáron is nagyon könnyen menjen a fogyás.

Javában tombol a nyár, előkerülnek a falatnyi fürdőruhák, a testet alig takaró ruhadarabok. A nyaralás időpontja is talán vészesen közeleg, és addig még jó lenne leadni azt a néhány kilót, amit az elmúlt hónapokban felszedtünk. Vagy egyszerűen csak szeretnénk még jobban kinézni fürdőruhában is. De ez nem is annyira könnyű feladat, mint elsőre gondolnánk. Vajon miért nehéz lefogyni a vakáció előtt?

Gyorsan lefogyni a nyaralás előtt

A fürdőruhás időszak szinte mindenkiben okoz talán némi feszültséget. A nyaralás előtt néhány héttel már sokan kutatjuk a netet a legjobb és legeredményesebb fogyókúrás ötleteket keresve, és bízva benne, hogy az rövid idő alatt látványos eredményt hoz. Sajnos a rövid távú diéták – bármilyen típusúak is – nem igazán hatékonyak.

Szervezetünknek nem érdeke a fogyás

Érdekes tény áll mindezek hátterében. A testsúlyunk valójában genetikailag kódolt, amelynek fenntartására a szervezetünk mindenáron törekszik. Bizonyos tartományon belül mozog a súlyunk, többnyire a környezeti hatásokra reagálva. És emiatt áll be bizonyos testsúlyra a szervezet, az alapján, hogy mit és mennyit eszünk, mennyit mozgunk, milyen életmódot folytatunk. Igazából néhány kilót leadni nem túlzottan nehéz, de ha túl sokat fogyunk, akkor a szervezet folyamatosan igyekszik a „beprogramozott" testsúlyt visszaállítani.

Az életben maradási reflex miatt nehéz a fogyás

A szervezeted szinte azonnal reagál rá, amikor a megszokotthoz képest kevesebb energiabevitellel kell gazdálkodnia. Az éhségérzet emiatt kerekedik felül a telítettségérzeten. Szervezetünk természetes reakciója okán a fogyókúra alatt azokat az ételeket kívánjuk, amelyek gyorsan adnak energiát, vagyis egyszerűen lázad a kevesebb bejuttatott tápanyag ellen. Nagyon fontos, hogy ilyenkor minőségi tápanyaggal lássuk el, és minél több nyers zöldséget fogyasszunk. Kompenzációs mechanizmusok indulnak el az emésztőrendszerben és az agyban is, amelyek megpróbálják megtartani az eredeti testsúlyt. A szervezet (eleinte legalábbis) azzal reagál a fogyókúrára, hogy energiatartalékot képez ahelyett, hogy elégetné a teljes bevitt energiamennyiséget.

Fogyókúra nélkül is fogyhatunk

De akkor mégis hogyan szabadulhatunk meg a fölösleges kilóktól, ha a szervezetünk a céljaink ellen dolgozik? Az agyunkat ugyan nem tudjuk átverni és arra kényszeríteni, hogy ne az előzőekben leírt módon reagáljon a diétára, szerencsére létezik olyan étrend, amely egészségesebb úton is hozzásegít a fogyáshoz.

A „diéta" lényege, hogy fokozatosan és lassan csökkentsük a bevitt energia mennyiségét, vagyis napról napra csökkentsük az étkezések mennyiségét, számát. Így idővel jóval kevesebb étel is elegendő lesz ahhoz, hogy jól érezzük magunkat, és ne legyünk éhesek. Javasolt a napi étrendedbe sok folyadékot csempészni, és rostban gazdag ételeket választani, hiszen utóbbiak eltelítik a szervezetet, és nem leszünk éhesek. Ilyenek például a gyümölcsök, zöldségek, a teljes kiőrlésű gabonafélék, magvak. A növényi rostoktól hamarabb és hosszabb időre érezhetjük jóllakottnak magunkat, míg a folyadékkal az étel mennyiségét kompenzálhatjuk. A bőséges mennyiségű tiszta ásványvíz nem csupán az emésztést segíti, hanem az alacsonyabb kalóriabevitelt is, nem mellesleg egyidejűleg hidratáljuk a szervezetet. Növelik a telítettségérzetet az egészséges zsírok is, amelyekhez könnyedén hozzájuthatunk, ha avokádót, olívaolajat, dióféléket fogyasztunk mértékkel. A fogyás kulcsa ugyanakkor a következetes kitartásban rejlik, vagyis a hosszú távú életmód-változtatás hozza meg a várt eredmény a rövid távú, gyors fogyókúrák helyett.

Környezeti hatások

Említettük a környezeti tényezőket, amelyek hatnak az ideális testsúly elérésére és megtartására. Ezeket mindig érdemes szem előtt tartani, amikor fogyni szeretnénk. Fontos, hogy legalább 7 órát aludjunk mindennap, lehetőség szerint kerüljük a stresszt, de legalábbis rövid meditálással, relaxációval kompenzáljuk a feszültséget. Töltsünk a szabad levegőn minél több időt, gondoskodjunk a kellő mennyiségű D-vitamin-pótlásról, és természetesen mozogjunk rendszeresen. Bármilyen mozgásformát választhatunk, amelyet örömmel végzünk.

A fenti javaslatokat szem előtt tartva elérhetjük azt a vágyott testsúlyt is, amellyel tartósan elégedettek lehetünk, és megszabadulhatunk a frusztráló érzéstől, hogy túl sok mindenről kell lemondanunk a fogyás érdekében.

Olvasd el ezeket a cikkeket is:

Ezek is érdekelhetnek

Friss