Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Ez történik a testeddel, ha gyorsan szabadulsz meg a plusz kilóktól

default user icon
MME
A januári nagy fogadkozások többsége a fogyásról szól. Szeretnénk leadni néhány – vagy esetleg jó néhány – kilót, lehetőleg minél gyorsabban. De vajon a gyors fogyás tartós is? És a szervezetünk hogyan reagál a hirtelen súlyvesztésre? Ennek jártunk utána.

A közösségi média sztárjai folyamatosan hirdetik a különböző porokat, pirulákat és teákat, amelyek a másodperc törtrésze alatti fogyást ígérnek. Nem csoda, ha mi, hétköznapi emberek úgy érezzük, gyorsan kell megszabadulni a plusz kilóktól – annak ellenére, hogy több orvosi kutatás is bizonyította: a gyorsan fogyók kb. 90 százaléka néhány héten belül visszahízik.

Miért a vágy a gyors fogyásra? Talán közhely, de manapság felgyorsult körülöttünk a világ: megnézhetjük kedvenc sorozatunk teljes évadát egy délután, egy órán belül meleg étel gőzölöghet az asztalunkon az ételrendelő appoknak köszönhetően, de a nagybevásárlást is elintézhetjük rövid idő alatt online. Mivel szinte mindent azonnal és könnyen érhetünk el, ésszerű, hogy fogyni is gyorsan szeretnénk.
 
A gyors fogyásra azonban a testünk is reagál. Mutatjuk, hogyan!

Elveszíthetjük izomzatunk jó részét

Fogyni úgy lehet, ha kevesebbet eszünk és többet mozgunk. Ez kalóriadeficitet okoz, ami a fogyás motorja. Ha azonban hirtelen, átgondolatalnul kezdünk fogyókúrázni, és túl keveset eszünk, a szervezetünk nem jut hozzá a szükséges tápanyaghoz és vészhelyzeti üzemmódba kapcsol. Ha a testünk úgy érzi, hogy egy drasztikusabb fogyókúra miatt nem kapja meg a szükséges tápanyagokat, lelassítja az anyagcserét, hogy a fenyegető időszak alatt minden lehetséges energiát a létfontosságú szervek (szív, agy stb.) működésének fenntartására fordíthasson. A fogyás természetesen beindul, hiszen az elraktározott zsírt fogja a szervezet üzemanyagként elégetni. Azonban a zsír mellett az izomzatot is felhasználja, ami így még inkább lassítja az anyagcserét. Az izomvesztés ezen kívül gyengeséggel is járhat, így hajlamosabbak lehetünk a sérülésekre. 

Könnyen visszahízhatunk

A British Journal of Nutrition című folyóiratban 2020-ban megjelent cikk szerint az izomvesztés továbbra is hatással van a szervezetre, mivel a nyugalmi anyagcsere lelassul. Testünk úgy van beállítva, hogy küzdjön a súlyveszteség ellen. Ha fogyunk, akkor ezt egyfajta fenyegetésnek érzékeli agyunk, és lelassítja az anyagcserét, hogy "megvédjen" a kóros mértékű fogyástól. A gond csak az, hogy lassabb anyagcserével nehezebb fenntartani az elért fogyást. Ezért ügyelni kell rá, hogy súlyzós edzésekkel elegendő izmot építsünk magunknak ahhoz, hogy az anyagcsere megfelelő legyen. Figyeljünk továbbá a megfelelő mennyiségű fehérje bevitelére is – testsúlykilogrammonként 1-3 gramm fehérjére van szüksége a szervezetnek.

Tápanyaghiány léphet fel

A drasztikus fogyókúra többnyire egyoldalú táplálkozást jelent, ami azt eredményezi, hogy a szerveztünk nem kapja meg az egészséges működéshez szükséges ásványi anyagokat és vitaminokat. Leggyakoribb a D-, a B12-vitamin és a kalcium hiánya, ami hajhulláshoz, vérszegénységhez, fáradtsághoz és a csontok gyengüléséhez vezethet.  

Megnőhet az epekő kialakulásának esélye

A túl gyors fogyás növelheti az epekő kialakulásának kockázatát. Amikor a súly gyorsan csökken, a májból a koleszterin felszabadul az epébe, és ott kőszerűen lerakódhat. Normális esetben az epe elegendő kémiai anyagot tartalmaz ahhoz, hogy feloldja a koleszterint, amelyet a máj kiválasztott az élelmiszerekből. Azonban abban az esetben, ha a máj több koleszterint választ ki, mint amennyit az epehólyag képes feldolgozni, a túl sok koleszterin kristályokká vagy akár kövekké alakulhat át az epében.

Kimerülhetünk testileg, szellemileg

Ha a testünk éhezik, nem jut elegendő energiához, ezért fáradtak és letargikusak lehetünk. Még ha aktívan élünk, akkor is érezhetjük a gyors fogyókúra hatását, hiszen az edzések alatt könnyebben megsérülhetünk. A Nutrients folyóiratban egy 2020-ban megjelent tanulmány a gyors fogyás sportolókra gyakorolt ​​hatásait értékelte. A szerzők azt találták, hogy a fáradtság jelentősen megnőtt a súly gyors csökkenése miatt, és kapcsolatot találtak a gyors fogyás és a kiszáradás között, ami oka lehet a mentális fáradtságnak.

Káros lehet a lelki egészségünkre is

A megszállottság, a testzsírtól való félelem, a gyors és látható, feltűnő eredmény hajhászása rossz hatással lehet a mentális egészségünkre, de akár az étellel, étkezésekkel való kapcsolatunkat is megmérgezheti. Amikor a fogyás megáll, vagy esetleg újra hízni kezdünk, megjelenhet a kudarc érzése, a szégyen, a bűntudat és az alacsony önértékelés. A gyors fogyás a társadalmi életünkre is hatással lehet: ha túl gyorsan próbálunk fogyni, előfordulhat, hogy elszigetelődünk a társadalmi interakcióktól, és bizonyos helyzetek (étterem, vendégség, közös családi, baráti összejövetelek) szorongást válthatnak ki belőlünk.  

Ajánljuk még:

Ezek is érdekelhetnek

Friss