Egyre több vásárló veszi észre, hogy ugyanazért az árért kevesebb terméket kap a boltban. A zsugorinfláció nevű jelenség immár több nagy márkát és áruházláncot is elért – a csökkenő kiszerelések a szaloncukortól a tésztán át egészen az állateledelekig szinte minden kategóriát érintenek.

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) listája szerint újabb termékek estek áldozatul a zsugorinflációnak. A gyártók és kereskedelmi láncok egyre gyakrabban választják azt a megoldást, hogy a csomagolásban lévő mennyiséget csökkentik, miközben az árcédula változatlan marad. Ez a látszólag apró trükk sokak számára csak otthon, a kicsomagoláskor derül ki – pedig az ár-érték arány ilyenkor érezhetően romlik.

Zsugorinfláció: ezek a termékek karcsúsodnak
Zsugorinfláció: újabb termékek a listán / Fotó: Shutterstock

Zsugorinfláció: ezek a termékek karcsúsodnak

  • Kevesebb szaloncukor ugyanazért az árért

A Mondelez már korábban jelezte, hogy több Milka szaloncukor-változat csomagja is kisebb lett. A meggyes ízesítésű termék például 310 gramm helyett már csak 255 grammot tartalmaz, vagyis közel ötödével csökkent a mennyiség.

  • Apró változás a majonéznél

A Lidl saját márkás Kania majonéze is „könnyebb” lett – igaz, csupán 620 grammról 610 grammra zsugorodott a kiszerelés. Ez mindössze másfél százalékos eltérés, de jól mutatja, mennyire elterjedt a gyakorlat.

  • Az Aldi tésztájából eltűnt egy adag

Látványosabb csökkenést tapasztalhatnak az Aldi vásárlói: az egyik instant tésztás termékcsomag korábban 340 gramm volt, most viszont már csak 255 grammot nyom. Ez egy teljes tasakkal kevesebbet jelent, azaz negyedével kisebb kiszerelést.

  • Kakaóporból is kevesebb jut

A Coop sem maradt ki a sorból – a korábbi 800 grammos instant kakaópor mostantól 600 grammos kiszerelésben kapható, ami 25 százalékos csökkenést jelent. Hasonló változtatás történt korábban az Auchan esetében is, ahol a 250 grammos csomag 200 grammra apadt. A szakértők szerint a kakaó világpiaci árának folyamatos emelkedése miatt ezek a módosítások nem meglepőek, de a vásárlók pénztárcáját így is érzékenyen érintik.

  • Az állateledelek is „karcsúsodnak”

A Panzi Pet sem kerülte el a trendet: a Julius K9 márkájú kutyaeledelek (például a bárányhúsos-rizses és a marhahúsos-májas változat) esetében 10 grammal csökkent a mennyiség. Ez ugyan kevesebb mint 1 százalékos különbség, de jól mutatja, hogy a zsugorfláció már az állateledelpiacot is elérte.

Miért terjed a zsugorfláció?

A gyártók szerint az alapanyagok, az energia és a csomagolás drágulása kényszeríti őket a méretek csökkentésére, így próbálnak elkerülni további áremeléseket. A fogyasztók azonban így is kevesebbet kapnak ugyanazért az árért – vagyis a zsugorfláció valójában egy rejtett áremelkedés.

A zsugorfláció (angolul shrinkflation) azt jelenti, hogy a termékek kiszerelése csökken, miközben az áruk változatlan marad – vagy akár nő is. Vagyis a vásárlók ugyanannyit fizetnek, de kevesebbet kapnak, ami gyakorlatilag rejtett áremelés. Közgazdászok szerint a gyártók és a kereskedők így próbálják fenntartani az árrésüket a költségek növekedése mellett. A jelenséget szinte lehetetlen teljesen visszaszorítani, hiszen a cégek akár új néven, hasonló csomagolásban is piacra dobhatják a „vékonyított” termékeket.

Mit tehet a vásárló?

A szakértők szerint a legjobb védekezés a tudatos vásárlás. Érdemes figyelni az egységárakat, és nem megszokásból levenni a polcról a terméket.
Magyarországon a szabályozás előírja, hogy a kiszerelés csökkentése esetén a gyártónak jeleznie kell ezt: a jól ismert „Vigyázzon, a termék kisebb lett!” címkével. Mindenesetre érdemes felkészülni vásárlóként arra, hogy zsugorodnak a kiszerelések kedvenc termékeiknél – írja a boon.hu portál.

(Kiemelt fotó: Shutterstock)

 

 

Ajánlott tartalmak

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.

Hozzászólások (0)

LegfrissebbTörlés
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Friss sztorik

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Mindmegette Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.