A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) listája szerint újabb termékek estek áldozatul a zsugorinflációnak. A gyártók és kereskedelmi láncok egyre gyakrabban választják azt a megoldást, hogy a csomagolásban lévő mennyiséget csökkentik, miközben az árcédula változatlan marad. Ez a látszólag apró trükk sokak számára csak otthon, a kicsomagoláskor derül ki – pedig az ár-érték arány ilyenkor érezhetően romlik.

Zsugorinfláció: ezek a termékek karcsúsodnak
- Kevesebb szaloncukor ugyanazért az árért
A Mondelez már korábban jelezte, hogy több Milka szaloncukor-változat csomagja is kisebb lett. A meggyes ízesítésű termék például 310 gramm helyett már csak 255 grammot tartalmaz, vagyis közel ötödével csökkent a mennyiség.
- Apró változás a majonéznél
A Lidl saját márkás Kania majonéze is „könnyebb” lett – igaz, csupán 620 grammról 610 grammra zsugorodott a kiszerelés. Ez mindössze másfél százalékos eltérés, de jól mutatja, mennyire elterjedt a gyakorlat.
- Az Aldi tésztájából eltűnt egy adag
Látványosabb csökkenést tapasztalhatnak az Aldi vásárlói: az egyik instant tésztás termékcsomag korábban 340 gramm volt, most viszont már csak 255 grammot nyom. Ez egy teljes tasakkal kevesebbet jelent, azaz negyedével kisebb kiszerelést.
- Kakaóporból is kevesebb jut
A Coop sem maradt ki a sorból – a korábbi 800 grammos instant kakaópor mostantól 600 grammos kiszerelésben kapható, ami 25 százalékos csökkenést jelent. Hasonló változtatás történt korábban az Auchan esetében is, ahol a 250 grammos csomag 200 grammra apadt. A szakértők szerint a kakaó világpiaci árának folyamatos emelkedése miatt ezek a módosítások nem meglepőek, de a vásárlók pénztárcáját így is érzékenyen érintik.
- Az állateledelek is „karcsúsodnak”
A Panzi Pet sem kerülte el a trendet: a Julius K9 márkájú kutyaeledelek (például a bárányhúsos-rizses és a marhahúsos-májas változat) esetében 10 grammal csökkent a mennyiség. Ez ugyan kevesebb mint 1 százalékos különbség, de jól mutatja, hogy a zsugorfláció már az állateledelpiacot is elérte.
Miért terjed a zsugorfláció?
A gyártók szerint az alapanyagok, az energia és a csomagolás drágulása kényszeríti őket a méretek csökkentésére, így próbálnak elkerülni további áremeléseket. A fogyasztók azonban így is kevesebbet kapnak ugyanazért az árért – vagyis a zsugorfláció valójában egy rejtett áremelkedés.
A zsugorfláció (angolul shrinkflation) azt jelenti, hogy a termékek kiszerelése csökken, miközben az áruk változatlan marad – vagy akár nő is. Vagyis a vásárlók ugyanannyit fizetnek, de kevesebbet kapnak, ami gyakorlatilag rejtett áremelés. Közgazdászok szerint a gyártók és a kereskedők így próbálják fenntartani az árrésüket a költségek növekedése mellett. A jelenséget szinte lehetetlen teljesen visszaszorítani, hiszen a cégek akár új néven, hasonló csomagolásban is piacra dobhatják a „vékonyított” termékeket.
Mit tehet a vásárló?
A szakértők szerint a legjobb védekezés a tudatos vásárlás. Érdemes figyelni az egységárakat, és nem megszokásból levenni a polcról a terméket.
Magyarországon a szabályozás előírja, hogy a kiszerelés csökkentése esetén a gyártónak jeleznie kell ezt: a jól ismert „Vigyázzon, a termék kisebb lett!” címkével. Mindenesetre érdemes felkészülni vásárlóként arra, hogy zsugorodnak a kiszerelések kedvenc termékeiknél – írja a boon.hu portál.
(Kiemelt fotó: Shutterstock)














