Ha van ikonikus üdítő, ami szinte egy egész korszakot szimbolizál, az kétségtelenül a Traubisoda. A szőlőízű szénsavas ital 1971-ben robbant be a magyar piacra, és hamar hatalmas rajongótáborra tett szert – az első évben készült 1,6 millió palack tíz év alatt közel 160 milliós darabszámra duzzadt. A hetvenes-nyolcvanas évek szinte elképzelhetetlenek voltak nélküle.
A rendszerváltás után a nyugati márkák betörésével ugyan háttérbe szorult, de a nosztalgia sosem múlt el körülötte. A kilencvenes évektől jogi huzavonák övezték a márka sorsát, egészen 2018-ig, amikor leállt a gyártás – vagyis akkor még úgy tűnt. Márciusban sokak örömére visszatért a Traubisoda, és újra feltűnt az Interspar, Lidl és Penny üzleteiben. A vásárlók lelkesedése hatalmas volt – és épp ez lett az egyik oka annak, hogy olyan gyorsan el is fogyott. A boltokban pár nap alatt elkapkodták a készleteket, és ez sokak számára azt az érzést kelthette, hogy az ital ismét eltűnt. De a helyzet nem ilyen drámai – sőt, reménykeltő!
A Márka Üdítőgyártó Kft. ügyvezetője, Pécskövi Tibor az Origónak elmondta: a Traubisoda nem tűnt el, csupán a bolti megjelenés módja vezetett a gyors eltűnéshez. Több áruházlánc csak úgynevezett „in-out” akciós formában árusította az italt – vagyis időszakosan, limitált mennyiségben, jellemzően egy hétre. Mivel sokan nosztalgiából vagy kíváncsiságból azonnal lecsaptak rá, a készletek 2-3 nap alatt elfogytak. A gyártó ígérete szerint azonban júniusra már sokkal több boltban, nagyobb mennyiségben lesz elérhető a termék, és az is elképzelhető, hogy több helyen állandó kínálatként tér vissza.
A traubisoda nem csupán egy retró ital. Szőlős, frissítő ízvilága és hazai múltja miatt a fiatalabb generációk is felfedezik maguknak – különösen egy olyan időszakban, amikor a retró dizájn és vintage életérzés reneszánszát éli a gasztrokultúrában. Egy jól behűtött üveg traubi a tavaszi piknikeken, nyári grillpartikon vagy nosztalgikus házibulikon ismét főszereplő lehet.
(Forrás)
Kiemelt fotó: Fortepan, Tóth József Füles
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.