A vásárlókat még mindig megosztja az önkiszolgáló kassza jelenléte: sokan kifejezetten kedvelik, míg mások, ha lehetőségük van rá, inkább elkerülik. Előfordulnak olyan esetek is, amikor a vásárlók próbálnak visszaélni a rendszerrel. Több, Békés vármegyében is jelen lévő kiskereskedelmi láncot keresett meg a Békés Vármegyei Hírpotál, hogy kiderítsék, milyen tapasztalataik vannak az önkiszolgáló kasszákkal kapcsolatban, és milyen változásokat hozott ezek bevezetése a munkatársak számára. Az ilyen típusú kasszák bevezetése ugyanis valóban praktikus újításnak számít, ugyanakkor felveti a kérdést, hogy továbbra is szükség van-e ugyanannyi alkalmazottra a boltokban.
A Lidl Magyarország tájékoztatása szerint az áruházak fejlesztésénél kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a vásárlók kényelmét szolgálják, így a hagyományos kasszák mellett nagy számú önkiszolgáló kasszát is telepítettek, melyekkel egyszerűbbé és gyorsabbá válik a fizetés.
A vállalat célja, hogy minden magyarországi üzletükben elérhetők legyenek ezek a rendszerek, ezért folyamatosan zajlik a telepítés. Jelenleg 214 áruházban több mint 1300 önkiszolgáló kassza üzemel, ami átlagosan hat eszközt jelent üzletenként. Tapasztalataik szerint ezek a kasszák rendkívül népszerűek: ahol elérhetők, a vásárlók több mint 40 százaléka ezeket választja.
A vállalat hangsúlyozta, hogy az önkiszolgáló kasszák bevezetése nem járt a dolgozói létszám csökkentésével. Minden kasszazónában jelen vannak munkatársaik, akik segítenek a vásárlóknak az eszközök használatában, függetlenül attól, hogy nagyvárosi vagy vidéki üzletről van szó.
A Lidl folyamatosan fejleszti a fizetési rendszereit: egyre több helyen teszik lehetővé a készpénzes fizetést is az automata kasszáknál, és bővítik a pakolófelületeket. A korszerűsítések célja, hogy még gördülékenyebbé tegyék a bevásárlást. A kasszazónákban elhelyezett nagy kijelzők segítenek abban is, hogy a vásárlók jobban megismerjék az önkiszolgáló kasszák előnyeit.
„Az önkiszolgáló kasszák telepítésének célja, hogy növeljük az áruházak áteresztőképességét a kasszáknál, és csökkentsük a fizetésre fordított várakozási időt” – árulta el a Beolnak Maczelka Márk, a Spar Magyarország kommunikációs vezetője. Elmondása szerint a vásárlói visszajelzések alapján a sorban állás kevésbé zavaró, ha az önkiszolgáló kasszánál történik.
Hangsúlyozta, hogy minden üzletben, ahol ilyen kasszákat telepítettek, továbbra is működnek a hagyományos kasszák is, így a vásárlók dönthetnek, melyiket választják. A cég nem tervezi kizárólag automata pénztárakat működtetni egyetlen boltjában sem. A dolgozói létszámot a fejlesztés nem befolyásolta.
Maczelka arról is beszámolt, hogy jelenleg közel 200 üzletükben több mint 900 önkiszolgáló kassza működik országszerte, és az ezekhez kapcsolódó forgalom az adott helyszíneken már a teljes forgalom 40 százalékát teszi ki. 2025-ben tovább folytatják az eszközök telepítését, bizonyos üzletekben pedig a meglévő rendszer bővítését is tervezik a növekvő népszerűség miatt.
Az Aldi közleménye szerint az egyszerű és kényelmes vásárlási élmény biztosítása érdekében előre kiválogatott árukészletet kínál. Ennek a filozófiának része, hogy a pénztáraknál dolgozó munkatársak gyorsan és hatékonyan végzik a munkájukat, így a vásárlók minimális időt töltenek a kasszánál. A cég egyik jellegzetessége éppen ez a gyors kiszolgálás.
Ahogy arról egy korábbi cikkünkben mi is írtunk, a vállalat jelenleg nem alkalmaz önkiszolgáló kasszákat hazánkban. Ugyanakkor folyamatosan figyelik a vásárlói igényeket és a technológiai fejlesztéseket, amelyek segítségével még jobb ügyfélélményt nyújthatnak. A nemzetközi hálózatukon belül már több megoldást is tesztelnek annak érdekében, hogy gyorsabbá tegyék a fizetést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.