Az automata pénztárak terjedése már a vidéki üzletekben egyre inkább megállíthatatlannak tűnik. A nagy áruházláncok szerint az önkiszolgáló kasszák számos előnnyel bírnak, de vajon milyen hatást gyakorolnak az áruházakban dolgozókra? Ennek járt utána a Békés Vármegyei Hírpotál, hogy kiderítsék, miként érinti az új technológia a munkavállalókat.

A vásárlókat még mindig megosztja az önkiszolgáló kassza jelenléte: sokan kifejezetten kedvelik, míg mások, ha lehetőségük van rá, inkább elkerülik. Előfordulnak olyan esetek is, amikor a vásárlók próbálnak visszaélni a rendszerrel. Több, Békés vármegyében is jelen lévő kiskereskedelmi láncot keresett meg a Békés Vármegyei Hírpotál, hogy kiderítsék, milyen tapasztalataik vannak az önkiszolgáló kasszákkal kapcsolatban, és milyen változásokat hozott ezek bevezetése a munkatársak számára. Az ilyen típusú kasszák bevezetése ugyanis valóban praktikus újításnak számít, ugyanakkor felveti a kérdést, hogy továbbra is szükség van-e ugyanannyi alkalmazottra a boltokban.

A legtöbb önkiszolgáló kassza bankkártyás, de a Lidl célja, hogy a készpénzes fizetés is egyre elterjedtebb legyen
A legtöbb önkiszolgáló kassza bankkártyás, de a Lidl célja, hogy a készpénzes fizetés is egyre elterjedtebb legyen
FOTÓ: SHUTTERSTOCK

A Lidlnél bevált az önkiszolgáló kassza

A Lidl Magyarország tájékoztatása szerint az áruházak fejlesztésénél kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a vásárlók kényelmét szolgálják, így a hagyományos kasszák mellett nagy számú önkiszolgáló kasszát is telepítettek, melyekkel egyszerűbbé és gyorsabbá válik a fizetés.

A vállalat célja, hogy minden magyarországi üzletükben elérhetők legyenek ezek a rendszerek, ezért folyamatosan zajlik a telepítés. Jelenleg 214 áruházban több mint 1300 önkiszolgáló kassza üzemel, ami átlagosan hat eszközt jelent üzletenként. Tapasztalataik szerint ezek a kasszák rendkívül népszerűek: ahol elérhetők, a vásárlók több mint 40 százaléka ezeket választja.

A vállalat hangsúlyozta, hogy az önkiszolgáló kasszák bevezetése nem járt a dolgozói létszám csökkentésével. Minden kasszazónában jelen vannak munkatársaik, akik segítenek a vásárlóknak az eszközök használatában, függetlenül attól, hogy nagyvárosi vagy vidéki üzletről van szó.

A Lidl folyamatosan fejleszti a fizetési rendszereit: egyre több helyen teszik lehetővé a készpénzes fizetést is az automata kasszáknál, és bővítik a pakolófelületeket. A korszerűsítések célja, hogy még gördülékenyebbé tegyék a bevásárlást. A kasszazónákban elhelyezett nagy kijelzők segítenek abban is, hogy a vásárlók jobban megismerjék az önkiszolgáló kasszák előnyeit.

A Sparnál sem csökkent a dolgozói létszám

„Az önkiszolgáló kasszák telepítésének célja, hogy növeljük az áruházak áteresztőképességét a kasszáknál, és csökkentsük a fizetésre fordított várakozási időt” – árulta el a Beolnak Maczelka Márk, a Spar Magyarország kommunikációs vezetője. Elmondása szerint a vásárlói visszajelzések alapján a sorban állás kevésbé zavaró, ha az önkiszolgáló kasszánál történik.

Hangsúlyozta, hogy minden üzletben, ahol ilyen kasszákat telepítettek, továbbra is működnek a hagyományos kasszák is, így a vásárlók dönthetnek, melyiket választják. A cég nem tervezi kizárólag automata pénztárakat működtetni egyetlen boltjában sem. A dolgozói létszámot a fejlesztés nem befolyásolta.

Maczelka arról is beszámolt, hogy jelenleg közel 200 üzletükben több mint 900 önkiszolgáló kassza működik országszerte, és az ezekhez kapcsolódó forgalom az adott helyszíneken már a teljes forgalom 40 százalékát teszi ki. 2025-ben tovább folytatják az eszközök telepítését, bizonyos üzletekben pedig a meglévő rendszer bővítését is tervezik a növekvő népszerűség miatt.

Az Aldi marad a hagyományos kasszáknál

Az Aldi közleménye szerint az egyszerű és kényelmes vásárlási élmény biztosítása érdekében előre kiválogatott árukészletet kínál. Ennek a filozófiának része, hogy a pénztáraknál dolgozó munkatársak gyorsan és hatékonyan végzik a munkájukat, így a vásárlók minimális időt töltenek a kasszánál. A cég egyik jellegzetessége éppen ez a gyors kiszolgálás.

Ahogy arról egy korábbi cikkünkben mi is írtunk, a vállalat jelenleg nem alkalmaz önkiszolgáló kasszákat hazánkban. Ugyanakkor folyamatosan figyelik a vásárlói igényeket és a technológiai fejlesztéseket, amelyek segítségével még jobb ügyfélélményt nyújthatnak. A nemzetközi hálózatukon belül már több megoldást is tesztelnek annak érdekében, hogy gyorsabbá tegyék a fizetést.

Ajánlott tartalmak

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.

Hozzászólások (0)

LegfrissebbTörlés
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Friss sztorik

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Mindmegette Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.