Az elmúlt években a mesterséges intelligencia nemcsak a munkahelyeinken vagy a digitális világban jelent meg, hanem lassan a hétköznapjaink természetes részévé válik. Gondoljunk csak a telefonunk automatikus képfelismerésére, a közösségi média algoritmusaira vagy a navigációs alkalmazásokra. De hogyan változtatja meg mindez a jövő bevásárlásait? Egy amerikai kutatás hat nagy trendet vázolt fel, amelyek alapjaiban írhatják újra, hogyan jutunk hozzá az élelmiszerekhez és más mindennapi termékekhez.

Mesterséges intelligencia: így alakíthatja a vásárlás jövőjét
1. Algoritmus dönt helyettünk
Ma már nem ritka, hogy árképzést vagy raktárkezelést algoritmusok végeznek. A jövőben azonban még inkább automatizálódhat minden: az MI pontosan kiszámítja majd, mennyi tej kell a polcra, vagy mikor fogy ki a kedvenc üdítőnk. Azok a boltláncok, amelyek nem követik a trendet, könnyen lemaradhatnak a versenyben.
2. Vásárlási ügynök a zsebünkben
Képzeljük el, hogy a telefonunkon vagy okoseszközünkön egy MI-asszisztens dönt arról, melyik csokoládét vagy kávét vásárolja meg helyettünk. Az embereket gyakran befolyásolja a megszokás és a márkahűség, az algoritmus viszont lehet, hogy inkább ár-érték arány, összetétel vagy fenntarthatóság alapján dönt. Így a jövőben nemcsak a vevő kegyeiért kell küzdeniük a gyártóknak, hanem az MI „ízlését” is meg kell nyerniük.
3. Személyre szabott ajánlatok minden sarkon
Míg ma az akciós címke csábít a vásárlásra, a jövőben sokkal kifinomultabb lesz a rendszer. Az üzlet alkalmazása talán már előre tudja majd, hogy a jövő héten elfogy a kávénk, és időben jelez egy kedvező ajánlattal. A mesterséges intelligencia segítségével a vásárlás sokkal személyesebb élménnyé válhat.
4. A bolt maga lesz a márka
Egyre több saját márkás terméket kínálnak az üzletláncok, sokszor prémium minőségben is. Ez a tendencia a jövőben még erősebbé válhat: a bolt nemcsak eladja a termékeket, hanem saját élményt, saját világot épít köréjük.
5. Kevesebb bolt, több élmény
2035-ben elképzelhető, hogy nem lesz szükség annyi fizikai üzletre, mint ma. Az online vásárlás sok mindent átvesz, de a megmaradó boltok inkább élményközpontokká válnak: helyek, ahol ki lehet próbálni a termékeket, találkozni a márkával, vagy éppen személyes tanácsot kérni.
6. Nemzetközi verseny minden szinten
A jövő kiskereskedelme globálisabb lehet, mint valaha. Aki nem terjeszkedik külföldön, könnyen háttérbe szorulhat. Ez persze kihívás, de egyben lehetőség is: az új piacokra belépő cégek hatalmas sikereket érhetnek el.
Mit jelent ez nekünk, vásárlóknak?
A bevásárlás jövője egyszerre ígér kényelmet, gyorsaságot és személyre szabott élményeket. Ugyanakkor sok kérdés is felmerül: vajon képesek leszünk-e megőrizni a döntési szabadságunkat, ha a mesterséges intelligencia egyre több választást hoz meg helyettünk? Az biztos, hogy 2035-ben egészen másképp fogunk gondolni a „bevásárlólista” fogalmára, mint ma.
(Forrás)
(Kiemelt fotó: Shutterstock)










