Kiderült a titok: ezért olyan olcsó az IKEA-ban mindenki kedvence, a svéd húsgolyó

Ha valaha érezted már becsapva magad, amiért csak egy dologért mentél az IKEA-ba, de a végén még egy csomó mindent hazavittél, hidd el, nem te vagy figyelmetlen – a bolt rendszere működik ennyire ügyesen. Egy szakértő, Terry Fisher szerint az egész vásárlói élmény úgy van felépítve, hogy többet költs anélkül, hogy észrevennéd. Mutatjuk, hogyan csinálják!
Az üzlet úgy van kialakítva, mint egy hatalmas, kanyargós labirintus. Nincs (vagy alig van) rövidebb út: szinte minden részlegen át kell menned, hogy eljuss a célodig. Ez azt jelenti, hogy végig mész a nappalin, a konyhán, a hálószobán… és közben egyre több dolog kerül a kocsidba, amit nem is terveztél megvenni. Ez tudatos stratégia a részükről, hiszen pontosan tudják, hogy minél többet látsz, annál nagyobb az esélye, hogy valamit magaddal viszel.
Megfigyelted már, hogy minden IKEA-szoba úgy néz ki, mintha valaki már lakna benne? Tökéletesen berendezett, harmonikus, otthonos. És te elkezded elképzelni, milyen lenne, ha nálad is így nézne ki. Lehet, hogy csak egy íróasztalért jöttél, de ha meglátsz hozzá illő széket, lámpát, sőt még egy dekoratív növényt is, könnyen a kosaradban landolhat minden – hiszen együtt olyan jól néz ki...
Az IKEA az olcsóbb termékeket rakja ki először – például 399 Ft-os tányérok, filléres poharak. Ez egy pszichológiai trükk: ettől azt érzed, hogy itt minden mennyire olcsó. Így amikor később meglátsz egy 80 000 Ft-os kanapét, már nem is tűnik olyan soknak.
Mire eléred a bolt végét, már fáradt vagy, a kosarad tele. És ekkor jön a piactér, tele apróságokkal: konyhai eszközök, gyertyák, tárolódobozok. Mind olcsó, így szinte bűntudat nélkül veszel még „egy-két dolgot”. Rossz hír, hogy ez a sok kis tétel gyorsan összeadódik…
De ami igazán cseles, az még csak most jön:
A jutalom: a húsgolyók, a hot dog, a fahéjas csiga… Fillérekért! Hidd el, ez sem véletlen, kőkemény tudatosság. Az IKEA egy kis örömet ad, megjutalmaz a végén, hogy jó élményként emlékezz vissza a vásárlásra, még akkor is, ha sokkal többet költöttél, mint tervezted.
Mit tehetsz ellene?
(Forrás)
Kiemelt fotó: Shutterstock
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.