A gyerekkori elhízás több szempontból is probléma, ugyanis a túlsúly miatt a gyerekeket csúfolhatják, bánthatják, mindemellett a pluszkilók egészségügyi problémákhoz, komoly betegségekhez vezethetnek. Az elhízás oka lehet valamilyen szervi probléma, de a nem megfelelő étrend vagy a mozgásszegény életmód is hozzájárulhat a gyerekkori elhízáshoz. Egy friss kutatás azonban egy meglepő tényezőt is beazonosított.
Az Európai Elhízási Kongresszuson nemrég ismertetett új tanulmány szerzői szerint a gyorséttermek reklámjai médiatípustól függetlenül hozzájárulnak a fiatalok többletfogyasztásához, azaz a gyerekkori elhízáshoz – olvasható a Magyar Nemzet cikkében.
Azok a 7 és 15 év közöttiek, akik mindössze 5 percnyi gyorséttermi reklámot láttak vagy hallottak, átlagosan napi 130 kalóriával többet fogyasztottak – állítja egy új kutatás. „A magas zsír-, só- és cukortartalmú élelmiszerek marketingjének még rövid idejű kitettsége is túlzott kalóriafogyasztáshoz és potenciálisan súlygyarapodáshoz vezethet, különösen azoknál a fiataloknál, akik fogékonyabbak a reklámokra, és akiknek étkezési szokásai befolyásolják egész életükre kiterjedő egészségüket” – idézte az EurekAlert a tanulmány vezető szerzőjét, Emma Boylandot, a Liverpooli Egyetem professzorát.
A gyorséttermek gyakran használnak influenszereket, sportolókat és zenészeket a reklámfilmjeikben, ezekkel kendőzetlenül a fiatalokat, adott célközönséget céloznak meg. Egy a szülőt folyton nyüstölő gyereknek egy idő után nehéz nemet mondani, akinek pedig van saját zsebpénze, az bármit meg tud venni magának. Könnyen és gyakran lecsúszik egy-egy hamburger, hiszen a kedvenc híresség reklámozza. De nem csak a gyorskaják iránt nő meg a kereslet.
Az elemzés megállapította, hogy a magas zsírtartalmú, cukor- és sótartalmú élelmiszereket tartalmazó reklámoknak való kitettség után a gyerekek több nassolnivalót (+58,4 kcal), több ebédet (+72,5 kcal) és összességében több ételt (nassolnivaló és ebéd együttvéve (+130,90 kcal) fogyasztottak, mint a nem élelmiszer jellegű reklámoknak való kitettség után.
Ez azt jelenti, hogy a gyorséttermek reklámjai nemcsak arra ösztönzik a nézőt, hogy vegye meg a hamburgert, hanem éhséget, vágyat is ébreszt, így aki látja, éhesebb lesz és így többet is eszik. Mindenből.
Az Európai Unió döntéshozói jelenleg is vizsgálják, hogyan lehetne szabályozni az egészségtelen élelmiszereket és ételeket népszerűsítő reklámok megjelenését, szóba kerülhet az esetleges korlátozás is, ugyanis ez a tanulmány is bizonyítja, hogy hozzájárulnak az egyre nagyobb gondot jelentő gyerekkori elhízáshoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.