Dubaj neve manapság nemcsak a fényűzésről és luxusról szól – egyre többet hallani az édesszájúak kedvenc új szenzációjáról: a dubai csokoládéról. Ez az extravagáns, pisztáciával és kadayiffal töltött különlegesség egyre nagyobb népszerűségnek örvend világszerte, olyannyira, hogy már olyan információk is napvilágot láttak, amik szerint ez a desszert globális pisztáciahiányt okoz. De vajon valóban egy csokoládé tehet erről?
Mielőtt 2023-ban elárasztották volna a TikTokot a dubai csokikóstolós videók, ezt a különleges édességet kizárólag a Fix Dessert Chocolatier nevű, dubai és abu-dzabi-i kézműves csokoládémanufaktúrában lehetett kapni. Ha valaki az Egyesült Arab Emírségeken kívül élt, kénytelen volt online rendelni – gyakran más márkák által készített változatot, amelyek megpróbálták meglovagolni a trendet. A dubai csokoládé-láz nemcsak a közösségi médiát hódította meg, hanem a világ vezető édességgyártóit is: egyre többen kezdtek el saját verzióval kísérletezni. Ezzel együtt persze a kereslet is az egekbe szökött, különösen az egyik fő alapanyag, a pisztácia iránt.
A pisztáciát főként az Egyesült Államokban, Törökországban és Iránban termesztik. Irán például 2025 első félévében 40%-kal növelte pisztáciaexportját, ezzel együtt viszont a pisztácia kilós ára is az egekbe szökött. Logikusnak tűnhet az összefüggés: a dubai csokoládé divatba jött, a pisztáciakereslet megnőtt, az árak felmentek. De vajon valóban ez az oka?
A szakértők szerint a látszat ellenére nincs közvetlen összefüggés a dubai csokoládé és a globális pisztáciahiány között, az egyetlen befolyásoló tényező maga a növény. A pisztácia ugyanis amúgy is egy váltakozó hozamú termés. Ez azt jelenti, hogy az egyik évben bőséges a termés, a következőben jóval kevesebb. Az ilyen természetes ciklusok miatt a 2023-24-es év ugyan rekordtermést hozott Kaliforniában, de 2025-re visszaesés következett – ez viszont egy előre várható jelenség a gazdák és a szakértők körében.
Bár az amerikai pisztáciatermés valóban gyengébben alakult az utóbbi időben, a világ többi része minden eddiginél jobb eredményeket produkált. Törökország és Irán például soha nem látott mennyiséget exportál, így globálisan mégis nőtt a pisztácia elérhetősége. A szakértők szerint ha a globális számokat nézzük, Törökország és Irán jóvoltából a világpiac összteljesítménye még magasabb, mint a 2023-24-es évben volt.
Röviden: igen is, meg nem is. A dubai csokoládé rendkívül népszerű, és valóban hozzájárulhatott ahhoz, hogy a pisztáciára még nagyobb figyelem irányuljon. Viszont a valódi okok mélyebben gyökereznek: termésciklusok, időjárás, exportpiacok változása és globális kereslet együtt alakítják a kínálatot. A pisztácia továbbra is elérhető, csak érdemes szem előtt tartani, hogy luxusnak számít, akárcsak maga a csokoládé, amelyben felhasználják – írja a TastingTable.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.