Beperelték a Burger Kinget: túl kicsi a Whopper?

A világ egyik leghíresebb gyorsétterem-lánca a Burger King. Az ő ikonikus fogásuk a Whopper: aki akár egyszer is járt valamelyik burgerezőjükben, találkozott vele. Talán nem véletlen, hogy éppen emiatt a fogás miatt nyújtottak be csoportos keresetet a cég ellen még 2022-ben, azt állítva a cég hirdetéseivel félrevezeti a vásárlókat. Akkoriban a Burger King kérvényezte, hogy a bíróság utasítsa el a keresetet, ám e héten úgy határozott a döntéshozó, hogy folytatódhat a per.
Három évvel ezelőtt 19 vásárló 13 különböző államban nyújtott be keresetet azt állítva, hogy a cég félrevezető hirdetéseket készített, amelyekben a Whopperek jóval nagyobbnak látszanak, mint amilyenek a valóságban. Úgy vélték, a hirdetésben nagyjából 35 százalékkal nagyobbak a szendvicsek, mint a való életben, és duplaannyi húst tartalmaznak, mint az igazi burgerek. Azt is nehezményezték, hogy a képen látható hamburgerek színein módosíthattak a hirdetés készítői. A felperesek saját államaikban vásároltak a burgerből, lefotózták azokat – a vásárlók és a gyártó által készített képek (természetesen) jócskán eltérőek.
A Burger King elismerte, hogy a reklámokban szereplő szendvicsek mutatósabbak, mint azok, amelyeket az éttermi dolgozók készítenek, ugyanakkor kiemelték: „a hirdetéseikben látható, nyílt lángon sült marhahúspogácsák ugyanolyanok, mint azok, amelyeket az Egyesült Államokban lévő éttermeinkben készült több millió hamburgerben használunk”.
Érvelésük szerint az emberek tudják, hogy a fotók lényege minél vonzóbbá tenni a kínált ételeket.
Joy Altman, az Egyesült Államok kerületi bírója, aki a végső döntést hozta, úgy vélte, a reklámok „túlmutatnak a puszta túlzáson”, ezért lehetővé tette az ügy további vizsgálatát. Míg a felperesek örültek a döntésnek, és készen állnak az ügy továbbvitelére, a Burger King szóvivője azt mondta, az őket vádlók állításai hamisak.
Az ügy több szempontból is érdekes: egyrészt, mindannyian tudjuk, hogy a hirdetéseken látható gyorséttermi fogások jellemzően jobban néznek ki, mint amiket egy vásárlás során mi magunk kapunk. Másrészt jogos elvárás, hogy a hirdetések kapcsolódjanak valamilyen szinten a realitáshoz. Valójában senki nem lepődik meg, ha a burger, amit vásárol, nem olyan, mint a reklámban látott – ugyanakkor elvárjuk, hogy legalább köszönőviszony legyen a két étel között.
Annak határairól tehát, hogy mennyire turbózhatja fel egy cég termékei megjelenését, lehet vitatkozni. Még a bíróságon is. Az ügy jelenleg kétesélyes – bár Amerikában éppen tavaly szeptemberben ejtettek egy hasonló, McDondald’s elleni ügyet.
És hogy mit tegyünk, ha nem szeretnénk, hogy megtévesztő hirdetések nyomán csalódnunk kelljen az ételben? Mondjuk, készítsük el magunknak a boltinál talán finomabb burgert! Ezt a receptet jó szívvel ajánljuk hozzá:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.