Érdekességek

Ne hagyd, hogy átverjenek! Így különböztesd meg a valódi Black Friday akciót a csalitól

Black Friday: a nap, amikor minden a „nagy fogásról” szól, vagy legalábbis annak tűnik. A csábító százalékjelek és villogó visszaszámlálók mögött azonban gyakran pszichológiai trükkök rejtőznek. Hogyan ismerheted fel a valódi kedvezményeket, és hogyan vásárolhatsz okosan a Black Friday-en, hogy ne az algoritmus, hanem te dönts a pénzed sorsáról?

Black Friday – két szó, ami évről évre mágnesként vonzza a vásárlókat. Kecsegtető ajánlatok, hatalmasra dagadt százalékjelek, visszaszámlálók, és a sürgető érzés: most vagy soha. De vajon tényleg most van itt az idő? A fekete péntek nem csupán vásárlási lehetőség, hanem egy pszichológiai játék is, ahol nemcsak a termékek, hanem a döntéseink is versenyt futnak az idővel. A jó hír: nem kell kihagynod a Black Friday akciókat ahhoz, hogy okosan vásárolj. A kulcs a tudatosság és egy kis felkészülés.

A csábító százalékjelek és villogó visszaszámlálók mögött gyakran csak pszichológiai trükkök rejtőznek a Black Friday-en
A csábító százalékjelek és villogó visszaszámlálók mögött gyakran csak pszichológiai trükkök rejtőznek a Black Friday-en
FOTÓ: NANCI SANTOS IGLESIAS / SHUTTERSTOCK

Mire figyelj, mielőtt elcsábulnál?

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) évek óta igyekszik ráirányítani a figyelmet arra, hogy nem minden az, aminek első pillantásra tűnik. A „–80%” felirat mögött gyakran árnyaltabb valóság rejtőzik. Íme néhány, a gyakorlatban is előforduló Black Friday trükk:

  • Csalitermékek – nagy kedvezménnyel hirdetett, de alig elérhető termékek.
  • Sürgető üzenetek – „már csak 2 akciós darab van!”, „több százan figyelik!” – a cél, hogy nyomást gyakoroljanak rád.
  • Megtévesztő eredeti árak – olyan „eredeti” árakhoz viszonyítanak, amelyek korábban nem is voltak érvényben.

A kereskedők részéről ez egy jól felépített stratégia. A kérdés csak az, hogy te hogyan reagálsz rá: impulzív kattintással, vagy egy tudatos döntéssel?

7 kérdés, amit érdemes feltenned magadnak Black Friday vásárlás előtt

1. Tényleg szükségem van erre?

Ha a válasz nem egy határozott „igen”, akkor lehet, hogy csak a pillanat heve beszél belőled.

2. Mi volt az ára egy hónappal ezelőtt?

Ne csak az akció mértékét nézd, hanem az induló árat is. Használj árfigyelő oldalakat!

3. Mi van a szállítással?

Egy „ingyenesnek” tűnő ajánlat könnyen drágább lehet a végén, ha a szállítási költség rejtve marad.

4. Milyen vélemények vannak a termékről – és az eladóról?

Ha csak tökéletes értékelések sorakoznak, és nincsenek árnyalt visszajelzések, az gyanúra adhat okot.

5. Elérhető az ügyfélszolgálat?

Egy megbízható webshop nem bújik el az ügyfelei elől. Ha nincs élő elérhetőség vagy válaszidő, jobb továbbállni.

6. Ismerem az ÁSZF-et?

Unalmasnak tűnik, de az Általános Szerződési Feltételek rejtik a vásárlói jogaidat. Főleg az elállási jog és visszaküldés részleteire érdemes figyelni.

7. Online vásárlás? Ne felejtsd el: van 14 napod meggondolni magad.

Internetes vásárlás esetén a törvény véd: a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhatsz a vásárlástól – néhány kivételtől eltekintve.

Miért ne hagyd, hogy a Black Friday  akció kiürítse a pénztárcádat?

Mert hosszú távon, a jól átgondolt döntések hoznak valódi megtakarítást, nem a százalékjelek. Az olcsón, akciósan vásárolt, de sosem használt termék nem nyereség, hanem kidobott pénz. És ha a Black Friday valójában csak egy mesterségesen felfújt esemény? Egy olyan nap, amikor a „most vásárolj” nyomása erősebb, mint a józan ész? Ezt csak akkor tudod kiszűrni, ha felülkerekedsz a költekezésen; nem hagyod, hogy az algoritmus vagy a reklámszöveg döntsön a pénzed sorsáról.

 

A GVH nem csak figyelmeztet, segít is

Nemcsak a fogyasztókat védi, de a tisztességes kereskedőket is támogatja. Oktatóvideókkal, útmutatókkal segíti a cégeket, hogy szabályosan hirdessenek, miközben ellenőrzi a webshopok árfeltüntetési gyakorlatát is. Ha jogsértést észlel, vizsgálatot indíthat. Problémád van? A GVH honlapján részletesen megtalálod, milyen típusú panasszal hová érdemes fordulni, akár fogyasztóként, akár versenyjogi kérdésben.

A Black Friday nem ellenség – ha tudod, hogyan kezeld

Ez az időszak lehet valódi lehetőség is, ha nem engeded, hogy az akciók irányítsanak. Ne hagyd, hogy az utolsó darab, a visszaszámláló, vagy a „most vedd meg, különben lemaradsz” érzés legyen a tanácsadód. Ha van egy terved, ha tudod, mit szeretnél, és hogy mennyiért érné meg azt megvenned, akkor nem az algoritmus nyer, hanem te. Legyen a te Black Friday-ed is okos, átgondolt döntésekre alapozott vásárlási időszaka az évnek! Mert a legjobb ajánlat nem mindig az, amit piros betűkkel hirdetnek, hanem az, amire „jóárasítva” valóban érdemes költenünk.

 

Ajánlott tartalmak

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.

Hozzászólások (0)

LegfrissebbTörlés
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Friss sztorik

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Mindmegette Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.