Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Ennyi alvásra van szükséged, hogy pihenten ébredj

default user icon
MME
Ha te is fáradtan, kábán indulsz neki minden napnak, akkor lehet, hogy nem az alvásigényednek megfelelően fekszel le és ébredsz fel. Ezzel a kalkulátorral most kiszámíthatod, pontosan mennyi alvásra van szükséged.

Az alvás a szervezetünk számára alapvető szükséglet, a rohanó, feladatokkal teli hétköznapokban mégsem szentelünk kellő figyelmet a mennyiségére és a minőségére. Még akkor sem, ha kisebb-nagyobb mértékben mindannyian tapasztaltuk már a hiányának káros hatásait. Az alvásigényünk egyénenként eltérő, és több tényező is alakítja. Ha ezeket megismerjük és megértjük, sokat tehetünk fizikai és mentális egészségünkért egyaránt.

 

Mennyi alvásra van szükségünk?

Egy egészsége felnőttnek 7-9 órát kell aludnia ahhoz, hogy a szervezete minden funkciója megfelelően működjön. Kisgyermekkortól serdülőkorig, valamint idősebb korban és megbetegedés esetén ennél több alvásra van szükségünk.

Mikor feküdjünk le, és mikor keljünk fel?

Nem tudunk általános időpontot meghatározni, mert a lefekvés és az ébredés függ az egyéni életvitelünktől. A szakértők javaslata azonban az, hogy törekedjünk a minden nap azonos időben történő lefekvésre. Ami az ébredést illetti, lehetőleg olyan időpontot válasszuk, ami nem zavarja meg az alvási ciklusunkat.

Mik az alvási ciklusok, és mi történik alvás közben?

Az alvás folyamata négy szakaszból áll, melyek egy alvási ciklust alkotnak. Az átlagos felnőtt egy alvási ciklusa 90-120 percig tart, ez ismétlődik az alvás során. A cikluson belüli szakaszok a könnyű alvás, a mély alvás és a REM alvás, valamint az éber állapot, ami tulajdonképpen a két ciklus közötti, rövid időtartamú ébrenlétet jelenti. Ha ekkor szólal meg az ébresztő, kipihenten kelhetünk fel.

Hogy honnan tudjuk, mikor érünk egy alvási ciklus végére? Ebben segíthet az ezen az oldalon található alváskalkulátor.
A szakemberek úgy tartják, hogy legalább négy teljes alvási ciklusnak kell lezajlania ahhoz, hogy kipihenten ébredjünk.

 

Miért fontos, hogy eleget aludjunk?

Az alvás nem csak a pihenést szolgálja. Regeneráló, helyreállító hatása van, vagyis – leegyszerűsítve – alváskor a szervezet képes megjavítani azt, ami elromlott. Ezért lehet, hogy rosszkedvűen fekszünk le, de reggelre elmúlik a lehangoltság; és ezért fontos, hogy amikor betegek vagyunk, sokat pihenjünk, aludjunk.

Milyen következményei lehetnek az alváshiánynak?

Ha rendszeresen kevesebbet alszunk, mint amennyire a szervezetnek szüksége volna, annak számos következménye lehet az egészen elhanyagolhatótól a súlyosig. A másnapi fáradtságérzet, energiahiány csak rövid távon okoz problémát, de a folyamatos alváshiány a kognitív folyamatok lassulásával, az immunrendszer gyengülésével, a fizikai teljesítmény romlásával, súlygyarapodással, ezáltal a cukorbetegség, valamint a szív-ér rendszeri megbetegedések kockázatának növekedésével járhat.

 

Borítókép: Shutterstock

Ajánljuk még:

Ezek is érdekelhetnek

Friss