hdb20-bg hdb20-img hdb20-img

Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Ezért hízunk, ha letesszük a cigit!

default user icon
MME
Te is azok közé tartozol, akik azért nem szoknak le a dohányzásról, mert félsz, hogy akkor hízni kezdesz? A félelmed nem alaptalan: a dohányzás abbahagyása után a mérleg nyelve könnyen megugrik, de egy kis odafigyeléssel megakadályozhatod, hogy felszaladjanak a pluszkilók.

A dohányzás egészségkárosító hatása közismert, leszokni róla mégis nagyon nehéz. Te is azok közé tartozol, akik azért nem mondanak le a füstölés élvezetéről, mert félsz, hogy akkor hízni kezdesz? Kis odafigyeléssel megakadályozhatod, hogy felröppenjenek plusz kilók miközben leteszed a cigarettát.

Ezért hízunk, ha letesszük a cigarettát

Sajnos a félelmed nem alaptalan: a dohányzás abbahagyása után a mérleg nyelve könnyen megugrik. Ennek több oka van, nézzük szépen sorban!

A dohányosoknál magasabb alapanyagcsere tapasztalható, ami a dohányzás abbahagyásával alacsonyabb szintre áll be. Ez a változás már önmagában is elősegítheti a testsúly növekedését, de ehhez további tényezők is hozzáadódnak.

Ha leteszed a cigarettát, megváltozik az ízérzékelésed. Az ételeknek, italoknak az íze felerősödik, kellemesebb lesz, ami növeli az étvágyat, s ezáltal az elfogyasztott mennyiséget is.

Az étvágyat tovább növeli, hogy a nikotin éhségcsökkentő hatása megszűnik. A cigaretta elhagyása az „orális élmény” elmaradását okozza, ezért sokszor evés, egész napos nassolás váltja fel, ami extra kalóriák beviteléhez vezet.

Hogy kerüljük el a hízást?

A fentiek alapján talán nem meglepő, hogy a dohányzást feladók többsége bizony felszed pár kilót, de talán nem kell mondanunk, hogy ennek egészségügyi kockázata eltörpül a dohányzás káros hatásai mellett, ezért mindenképpen megéri kitartani és megszabadulni ettől a rossz szokástól.

És hogy mit tehetsz? Nos, a felesleges kilók elkerülése vagy minimalizálása érdekében érdemes naponta ötször étkezni, kb. háromóránként. A két kis étkezésnek nem kell nagy mennyiségűnek lennie, elég egy kis gyümölcs vagy egy doboz joghurt pár szem keksszel stb.

Mind a három főétkezésben szerepeljen jó minőségű fehérje (tej, tejtermék/sovány hús és húskészítmény, tojás) és zöldség vagy gyümölcs. Az adagnagyságok betartása szintén segít a felesleges kalóriák elkerülésében. (Semmiképp ne repetázz!)

Az ételt alaposan rágd meg, ezzel időt hagy a jóllakottságérzet kialakulásának, ami egyébként is később jelentkezik, mint ahogy a gyomor valójában megtelt. A szilárd táplálék mellé mindig fogyassz folyadékot is.

A cigarettázás hiányát csökkentheted rágózással, cukormentes cukorkák szopogatásával, zöldségek – például sárgarépa, karalábé, zeller, stb. – rágcsálásával.

Rendszeres testmozgással tovább növelheted az egészséges táplálkozás jótékony hatását, emellett anyagcsere-fokozó hatása is van. Megkezdéséhez azonban 30 év felett javasolt egy teljes körű kivizsgálás, ebben kérd háziorvosod segítségét.

Ezek is érdekelhetnek

Friss