Ez az 5 legegészségesebb étel a világon – így fogyaszd őket minden nap!

default user icon
MME
A szuperételekről első hallásra azt gondolhatnánk, hogy nehezen beszerezhető méregdrága élelmiszerekről van szó, holott a legtöbbjük a sarki boltban, vagy az első hipermarketben vagy a piacokon is hozzáférhető, az év bármely szakában. Összeszedtük a top 5 legegészségesebb és legegyszerűbben beszerezhető szuperételt, kiegészítve egy hasznos információval: hogyan fogyasszuk őket, hogy a pozitív élettani hatásaikat kimaxolhassuk!

Olívaolaj

Az olívaolajban rengeteg E-vitamin van, és tele van antioxidánssal, így véd a szabad gyökök ellen, amelyek károsítják a sejteket, gyorsabban öregedik tőlük a bőr, sőt, a rák kialakulásában is jelentős szerepet játszanak. A feltételezések szerint például 25%-kal kisebb a mellrák kialakulásának kockázata azoknál a nőknél, akik naponta legalább két alkalommal fogyasztják. Olyan anyagot is találtak benne, amely a laborvizsgálatok során legyőzte a gyomorfekélyt, egyes esetekben pedig akár gyomorrákot is kiváltó helico baktériumot. Emellett az olívaolaj telítetlen zsírsavakban gazdag , ami hatásos a vérben lévő „rossz” LDL-koleszterin ellen, megvédik az érrendszert a meszesedéstől, és megakadályozzák a zsírok lerakódását az erekben, így védenek az érrendszeri megbetegedések és a trombózis ellen, de a magas vérnyomás megelőzése szempontjából is hatékonyak. 

Így fogyaszd:

Figyelj oda a vásárlásnál, ugyanis csak az első osztályú olaj az, ami valóban egészséges! Ha a címkén azt olvasod, hogy „extra szűz”, nyugodtan tedd a kosarába, ennek az előállításához ugyanis alig egy nappal korábban leszedett olívabogyókat használtak, amelyekből hidegen préselték ki az olajat.
A legjobb természetesen, ha hidegen, saltába, mártogatósba keverve fogyasztod, de főzés során is számos értékes összetevője megmarad, mert igen jól tolerálja a hőt.

Lencse

Az emebriség több, mint 13 ezer éve fogyaszt lencsét: számos fajtája létezik, és nincs olyan éghajlat, amelyiken valamelyik ne teremne bőséggel. Tele van fehérjével, így a vegán diétát tartókanak elengedhetetlen a fogyasztása, gyulladás- és koleszterincsökketű hatású. Magas magnéziumtartalma miatt érdemes lencsét fogyasztani a menstruáció alatt. Csökkentheti az 0-24-ig tartó éhséget és a hangulatingadozást. a lencse javítja a májfunkciót. A B11 vitamin, más néven kolin segít a májnak megszabadulni a felesleges zsírtól, és a méreganyagok kiszűrését is elősegíti.

Így fogyaszd: 

Ha egy-egy receptben a húst lencsével helyettesíted, emeled az étel rosttartalmát, és csökkented a telített zsírtartalmát. Például, ha a csilidet 10 dkg marhahús helyett készíted, 50 kcal-val kevesebbet viszel be, miközben 16 grammal több rostot és 22 grammal kevesebb zsírt fogyasztottál. Megéri a csere, nem?
Egyébként a zöld lencséből remek levesek és főzelékek, saláták, esetleg fasírozottak készíthetőek, a vörös lencséből krémleveseket, krémeket, illetve curryt és egyéb ragukat lehet készíteni, mert bár nagyon finom, gyorsan szétfő, és úgy kevéssé mutatós, krémnél, krémlevesnél ez nem számít. A fekete Beluga lencse látványban hasonlít a kaviárhoz, innen is a neve, diós íze elsősorban salátákhoz, ragukhoz illik, nem fő szét.

Dió

Táplálóbb, mint a marhahús, bővelkedik ásványi anyagokban, vitaminokban, antioxidánsokban és telítetlen zsírsavakban. A dió magas fehérjetartalma miatt ellátja a vegetáriánusokat sok olyan tápanyaggal, amelyeket az ember hagyományosan csak állati táplálékokból vehet fel. Rendszeres fogyasztása többek között megelőzi a veszélyes vérrögök kialakulását, csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet, segíti az emésztést. Hatásos fegyver a 2-es típusú cukorbetegség ellen és oldja a stresszt is. Kifejezetten serkenteni az agyműködést és jótékony hatása van az agy fejlődésére is - ezért gyerekkorban minél több gyers diót kellene fogyasztani. 

Így fogyaszd:

Bár a pirított dió aromásabb, sajnos hő hatására a benne lévő értékes illóolajok nagy része elpárolog, és ha túl sokáig hagyjuk szabad levegőn megavasodik. Egyszóval: érzékeny jószág. A legjobb, ha a tisztított diót légmentesen zárható edényben tartod, vagy, ha hosszabb távra tartósítanád, fagyaszd le! Tökéletesen jégálló. Nyersen fogyasztva, salátába, sajt vagy alma mellé isteni, de csak úgy, uzsonna gyanánt is elmajszolhatsz belőle egy keveset: csak óvatosan a mennyiséggel, igazi kalóriabomba!

Zabpehely

A zabpehely azért nagy barátja a szívnek, mert tele van omega 3 zsírsavakkal, folsavval és káliummal, ráadásul a rosttartalma is igen nagy. Egyes kutatások szerint a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát is csökkentheti, sőt, az Amerikai Cukorbetegek Szövetsége a már cukorbetegeknek is ajánlja a zabpehely fogyasztását, mivel az segít szinten tartani a vércukorszintet. Diétás alapanyagaként is szolgálhat: akik zabpelyhet reggeliznek, akár 4 órára is elűzhetik az éhséget! Ezzel megúszható a délelőtti nassolás, ami kifejezetten előnyös, ha szeretnénk megszabadulni a felesleges kilótól. 

Így fogyaszd:

Egy tál zabkása sokkal többre képes, mint valaha is gondolnád! A zabban található élelmi rostok elősegítik a megfelelő bélműködést. Egészséges napindító fogásként próbáld ki a zabkását egy kevés lenmaggal, friss gyümölcsökkel és – ha nem vagy érzékeny rájuk – valamilyen tejtermékkel.A zabpehelyből, egy aprító segítségével príma zabliszetet készíthetsz, amivel a hagyomnyos liszt egy részét - vagy egészét - helyettesítve, sokkal egészségesebb, alacsonyabb glikémiás indexű péksüteményeket készíthetsz!

alma

Az alma húsában jelentős mennyiségű pektin található. Ez a vízoldékony rostanyag érdekes módon a hasmenés és a székrekedés ellen egyaránt hatékony. A kutatások szerint megköti a vastagbélben a különböző méreg- és rákkeltő anyagokat, így véd a daganatok, elsősorban a vastagbélrák ellen. Az alma fogyasztásával, mivel a gyümölcsben bőven van kálium, megakadályozhatjuk a víz felhalmozódását. Az ásványi anyag segíti továbbá a vese és az izomzat megfelelő működését, és fontos szerepet játszik az idegi ingerületek közvetítésében. Sok benne a C-vitamin, mely az immunrendszer élénkítésén túl a sejtkárosító szabad gyököket is megköti. 100 g alma kb. 10 g szénhidrátot tartalmaz, nagyrészt gyümölcscukor formájában, ami javítja a koncentrációt, és gondoskodik a kiegyensúlyozott vércukorszintről.

Így fogyaszd:

A legjobb persze nyersen, héjastul eszed, hiszen így tartalmazza a legnagyobb mennyiségben az egészségvédő anyagokat: elrágcsálhatunk egyet tízóraira vagy uzsonnára, belekockázhatjuk a zabkásánkba vagy a reggeli müzlinkbe. A gyümölcscentrifugával préselt almalé is majdnem a teljes gyümölcshöz hasonlatos vitaminbomba. Bár csökkennek kissé az élettani hatások, süteménybe sütve is mennyei, kompót formájában szegfűszeggel és fahéjjal ízesítve remek köret lehet sült húsok mellé, lereszelve dúsíthatod vele a palacsitnatésztát, de meg is töltheted vele a kisült palacsintánkat.

Ezek is érdekelhetnek

Friss