Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Bagel, burger, osztriga és pastrami - végigettük New Yorkot

New York-ban képtelenség éhesnek maradni! A kultúrák keveredésével a város gasztronómiája is egy lekicsinyített világtérkép, ahol szó szerint mindent meg lehet találni. A szimatunkat és kint élő barátaink tanácsait követve belevetettük magunkat a gyorsan járó, gyorsan beszélő és sokszor gyorsan is evő helyiek forgatagába, kipróbáltuk a tipikus fogásokat, és persze felszedtünk jó néhány kilót.
Brunch

Kezdjük is a kedvencünkkel a Sunday Brunch-csal, azaz a vasárnapi reggeli-ebéd összeolvasztással. Alternatív definíciója valami olyasmi lenne, hogy a reggelinél tartalmasabb, de a tipikus ebédnél könnyedebb, jellemzően valami szendvicsszerű, nyálcsorgatós étek, amit komótosan, családdal vagy barátokkal fogyasztanak el bambulva, beszélgetve, kávét vagy koktélt szürcsölve.

Mi a bagelt próbáltuk ki megtöltve füstölt lazaccal, avokádószeletekkel, főtt tojással és valami egészen pazar krémsajttal, de gyakorlatilag bármit belerakhatunk, édeset vagy sósat, bátrabbak akár vegyesen a kettőt.

Bár az amerikaiak jellemzően nem nagyivók, ilyenkor azért egy jó hideg sör vagy egy koktél simán belefér a menübe. A Bloody Mary elkészítését már-már tökélyre fejlesztették, illetve nagy kedvenc a whiskeys-kávés-jeges hűsítő is.

Mac& Cheese

Ha komolyabb vizekre eveznénk, de mégis a gyorsaság a cél, akkor a Mac & Cheese a telitalálat.

Sajtos, ropogós, lehet tuningolni csirkehússal, brokkolival vagy más zöldséggel is, és én még nem igazán hallottam olyanról, aki ne szeretné. Mi ezt egy harlemi étteremben próbáltuk ki, innen is nagy pacsi a szakácsnak!

Ha már Harlem: szerencsére elmúltak azok az idők, amikor bizonyos buszok vagy taxik megállás nélkül hajtottak itt végig, a hely ma egy kulturálisan nyüzsgő, gasztronómiai mennyország, manhattani áraknál jóval pénztárcakímélőbb kivitelben.

Burger Baby

Aki New Yorkot anélkül hagyja el, hogy legalább egyszer evett volna egy hamburgert (nem, nem az itthon is ismert gyorséttermi fajták egyikét), az sürgősen menjen vissza, és pótolja.

Teljesen szubjektív vélemények szerint a város legjobb burgere a Shake Shack nevű étteremláncnál kapható. A buci puha, nem fojtós, a töltelék uralja a terepet, a sültkrumplit pedig olvasztott sajttal a tetején is lehet kérni, ami egy álom. Mi nem tudtunk betelni a SmokeShackkel, amibe almafán füstölt bacon, cseresznyepaprika és a kötelező titkos elem: a ShackSauce került a hús mellé. Kellemesen csípős remekmű.

Az éttermeik előtt kígyózó sor egyébként ne riasszon el senkit, gyorsan pörög.

Egy kis flancolás: osztriga

A keleti part híres tengeri ételeiről, ezek közül is klasszikus New York-i fogás az osztriga. Woody Allen egyszer úgy nyilatkozott róla: „osztrigát pedig nem eszem. Az én ételem legyen halott – ne beteg, ne sebesült – halott”.

Ő biztosan nem lesz a reklámarca ennek az ételnek, de ha kedveljük a tengeri herkentyűket, egyszer mindenképpen próbáljuk ki. Főleg a Greenwich Village és azt East Village környékén lehet belefutni Happy Hour akciókba, ilyenkor 1 dollárért kapunk egy osztrigát, mellé Tabasco szósz, citrom és sokszor hagymás-uborkás-balzsamecetes szósz kerül. Mi fejenként 10 darabbal órákra jóllaktunk, úgyhogy akár egy könnyebb ebédnek is betudható.

Ezernyi féle forró kutya

A New Yorkban játszódó filmek szinte állandó kelléke a hot-dog. Bíróságról kiszaladó öltönyösök, a baseball-szurkolók, a romantikázó párok, no és persze a turisták gyors éhségcsillapítója.

Az utcai standoknál általában a klasszikus verziót lehet kapni, de mint minden másnál, itt is végtelen a variációs lehetőség. Leginkább cheddar sajttal és különböző csípős paprikákkal dobják fel.

Coney Islanden éppen belefutottunk az éves hotdog-evő verseny kiírásába a híres Nathan’s előtt, aminek az eredménye egészen elképesztő lett: a férfiaknál 70, míg a nőknél 41 hot-dogot evett meg a nyertes 10 perc alatt.

Pastrami, a nagybetűs szendvics

A pastrami alapját képező marhahúst sós lében érlelik, részben szárítják, ízesítik, (fokhagymával, korianderrel, fekete borssal, paprikával, szegfűszeggel, mustármaggal) majd füstölik. A város emblematikus pastrami lelőhelye a Katz’s Deli, de rengeteg kisebb „sarki boltban” lehet kapni.

Ha azonnal nem is tudunk repülőre szállni, hogy a fenti ételeket helyben kipróbáljuk, érdemes kísérletezni velük a konyhánkban is, így becsempészhetjük Amerikát az életünkbe.