Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Alvásgondjaid vannak? Ezeket jó, ha tudod, mielőtt altatót veszel!

default user icon
MME
Az alvászavar nagyon sok embert érint, és nem csak az esti pihenést nehezíti meg. Az állandó fáradtságérzet hatással van a teljesítményre és a közérzetre. Nem csoda, hogy sokan altatóval próbálnak enyhíteni a gondokon, ám jó, ha tudunk egy s mást ezekről a készítményekről.

Nem kérdés, hogy az álmatlanságot kezelni kell, hiszen az állandó kialvatlanság súlyos károkat okozhat a szervezetünkben. Mielőtt azonban felvásárolnánk a gyógyszertári altatókészletet, jobb, ha kiderítjük mi állhat a háttérben.

 

Betegség is lehet az alvászavar oka

Számos betegség tünete lehet az alvásprobléma, melynek több fajtáját különböztethetjük meg. A légzőszervi problémák, a szklerózis multiplex, a Parkinson-kór, az epilepszia, vagy az olyan pszichiátriai betegségek, mint például a szorongás és a depresszió okozhatnak alvászavart. Sőt, akár inzulinrezisztencia vagy hormonális zavarok is állhatnak a háttérben. Ezért fontos, hogy mielőtt altatóval kezeljük a tünetet, mindképpen keressük meg a kiváltó okot – figyelmeztet dr. Balaicza Erika belgyógyász a metropol cikkében.

Az álmatlanság három típusa

Az alvászavar jelentkezhet elalvási, átalvási és korai ébredéssel járó alvási elégtelenség formájában, és ezek kombinációjában. Az elalvási nehézség esetén a lefekvéstől az elalvásig eltelt idő meghaladja a 30 percet. Az átalvási típusban gyakoriak az éjszakai felébredések, amelyeket követően csak hosszabb idő után tudunk visszaaludni. Korai ébredéssel járó formában a szokásos felkelési időhöz képest legalább fél órával előbb ébredünk fel.

 

Az altatók káros és ártalmatlan fajtái

A vényköteles és vény nélkül kapható gyógyszerek között nagy a különbség. A vényre kapható készítmények szedatív hatásúak, ezért napközben ugyanúgy fáradtnak érezzük magunkat tőlük. Ezenfelül károsak lehetnek az agyműködésre, és függőséget okoznak, ezért csak rövid ideig javasolt az alkalmazásuk.

Ezzel szemben a vény nélküli alvást elősegítő készítmények nem okoznak függőséget, és nem érezzük kábának magunkat napközben. Gyógynövényalapúak, melyek elősegítik a pihenést. Ilyen például a komló, a valeriana, a macskagyökér, a golgotavirág és a citromfű. Ezeket tartósan alkalmazhatjuk, idegrendszert nyugtató hatásuk miatt.

Életmódbeli változtatások

A jobb alvást az életmódbeli változtatásokkal is elősegíthetjük. Egyes ételek például segítenek a nyugodtabb alvásban, és vannak olyan gyümölcsök is, amelyek elősegítik az elalvást. Az étkezés mellett a megfelelő alváskörülmények biztosítása is fontos.

Borítókép: Shutterstock

Ajánljuk még:

Ezek is érdekelhetnek

Friss