hdb20-bg hdb20-img hdb20-img

Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

12 agyserkentő fűszernövény, amitől olyan leszel, mint Einstein

Ha szeretnénk, hogy úgy vágjon az eszünk, mint a borotva, akkor hívjuk segítségül a csodás fűszereket, gyógynövényeket, amelyek javítják a memóriát és fokozzák az agyműködést.

Ha gyógynövényekről vagy fűszerekről van szó, akkor a legtöbb esetben a diéták alatt használjuk tudatosabban, de az ételek ízét is feldobja. Ám kevesen tudják, hogy fogyasztásukat nem csak az alakunk hálálja meg, hanem szellemileg is rendbe vágják az embert.

1. Rozmaring

Az antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatásai segítségével a rozmaring felveszi a harcot a szabadgyökökkel és az általuk okozott károsodásokkal az agyban. A benne lévő karnozinsav különösen hatásos védelmet nyújt az idegrendszeri betegségek, például a stroke ellen. Javítja a vérkeringést, ezzel pedig magát az agyműködést is.

2. Kislevelű bakopa

Brahmi néven is ismert, és Ázsiában a tradicionális gyógyászat része. Valódi csodanövényként tisztelik különleges hatása miatt, elsősorban a koncentráció és a memória javítására használják. Enyhíti a feledékenységet, oldja a szorongást, javítja az agy vérkeringését is. A kiszárított növényből főként teát lehet készíteni.

3. Kurkuma

A benne található kurkumin nevű vegyület lebontja azokat az agyi plakkokat, melyek az Alzheimer-kór kialakulásában játszanak szerepet. Ezen kívül kiváló gyulladáscsökkentő, javítja a memóriát és antidepresszáns hatása is van. Turmeron nevű vegyülete serkenti az új idegek létrejöttét és elősegíti az agy regenerálódási folyamatait is.

4. Szent bazsalikom

A szent bazsalikom, más néven tulsi illóolaja kámfort, eugenolt, nerolt, valamint több terpént és flavonoidot tartalmaz. Mivel egy adaptogén növény, segít a testnek jobban reagálni a stresszre, elősegíti a stresszoldást is. A tulsi olaját is használhatjuk aromaterápiához a memória és a koncentráció növelésére.

5. Kakukkfű

Kiváló támogatója az agy egészségének, ugyanis a növényben lévő illóolajok növelik az omega-3 zsírsavak szintjét az agyban. Ez azért fontos, mert az omega-3 védi az agyat az időskori kognitív romlástól, fejleszti a tanulási készségeket és a memóriát, elősegíti az agysejtek megfelelő működését és fejlődését. A kakukkfű flavonoidokat is tartalmaz, amelyek pedig növelik az agy antioxidáns-kapacitását.

6. Ázsiai gázló

Tigrisfűként is találkozhatunk vele, Ázsiában honos növény. Felhasználhatjuk levesek, saláták, italok fűszerezésére. Rendszeres fogyasztása növeli a kognitív képességet, javítja a keringést, ezzel serkenti az agy oxigénellátását. Magas antioxidáns tartalma stimulálja az idegi pályákat, eltávolítja a lerakódásokat az agyi erekből, ezzel lassítva a demencia kialakulását. Ez a növény nyugtatja az idegrendszert, ezért epilepsziásoknál is érdemes alkalmazni.

7. Oregánó

Rendkívül hatékonyan semlegesíti a szabadgyököket a magas antioxidáns-tartalmának köszönhetően. Javítja a mentális jólétet és szabályozza a hangulatot is. Csökkentheti a szorongást, emellett fejleszti a tanulási és koncentrációs készségeket. Illóolaját is felhasználhatjuk aromaterápiához a stressz feloldására és az idegek nyugtatására céljából.

8. Bors

Nem csak a feketebors, de az összes borsféle tartalmaz egy csípős összetevőt, a piperint, amely növeli az agyban található béta-endorfinok számát és fellendíti a kognitív működést, javítják a hangulatot és nyugtató hatásúak.

9. Zsálya

Kitűnően fejleszti az agyi funkciókat és javítja a memóriát. A rozmaringhoz hasonlóan ebben is található karnozinsav, amely megakadályozza a szabadgyökök káros tevékenységeit az agyban. Emellett serkenti a glutation nevű öregedés elleni antioxidáns termelődését, amellyel több idegrendszeri betegséget kezelnek, többek között az autizmust. Terpenoidot is tartalmaz, ami igazoltan javítják a kognitív funkciókat. Ha magas vérnyomással küzdünk, csak módjával fogyasszuk, mert vérnyomásemelő hatása van.

10. Fahéj

A fahéj nátrium-benzoáttá bomlik a szervezetben, amely pozitív hatással van az agy működésére. Ha rendszeresen fogyasztjuk, azzal elkerülhetünk számos korral járó idegrendszeri problémát is. Már az illata is javítja a kognitív funkciót.

11. Szegfűszeg

Ez az illatos fűszer szellemi élénkítőként működik, valamint csökkenti az oxidatív stresszt az antioxidáns-tartalma miatt. Ezen kívül fenolokat is tartalmaz, amelyek segítenek eltávolítani a méreganyagokat és elősegítik a sejtek egészségét. Olaját aromaterápiához is használhatjuk, mert élénkíti az agyműködést, javítja a koncentrációs képességünket, emellett képes visszafordítani a memóriával és tanulással kapcsolatos problémákat.

12. Szerecsendió

A benne lévő miriszticin nevű vegyület segítségével fellendíti az agy működését. Javítja a memóriát és blokkol egy enzimet, amely hozzájárul az Alzheimer-kór kialakulásához. Csökkenti a stresszt és a fáradtságot is. Az olaja frissen tartja az elmét és oldja a stresszt. Ezt a fűszert azonban csak mértékkel szabad fogyasztani, naponta csak egy-két csipetnyit, mert hányingert, hányást és remegést okozhat.

Ajánljuk még:

Ezek is érdekelhetnek

Friss

Friss