Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

A GOLO-diéta: tényleg érdemes kipróbálni?

default user icon
MME
Ez a rövid távú fogyókúrás program az egyik legdivatosabb étrend volt pár éve, az elmúlt időszakban pedig újra felkapták, ám nem biztos, hogy valóban megérdemli a hírnevét…

Az étrend, ígérete szerint, az inzulin szervezetre gyakorolt hatásának befolyásolásával, a hormonális egyensúly beállításával és az anyagcsere helyreállításával egy 30, 60 vagy 90 napos étrenden keresztül hatékonyan segít a fogyásban. Ennek része a csökkentett kalóriabevitel, a kisebb adagok fogyasztása, a feldolgozott élelmiszerek bevitelének korlátozása és persze a napi testmozgás.
Az eredeti GOLO-étrendet orvosok, gyógyszerészek és táplálkozási szakemberek alakították ki, állításuk szerint „átfogó kutatás” elvégzése után. E szerint a fogyáshoz nem szükséges sem kalóriaszámlálás, sem „diétás ételek” fogyasztása.

Hogy működik?

Az általánosságban meghatározott GOLO-diéta napi 1300–1800 kcal elfogyasztását engedélyezi, három étkezés során. Az étrend gerincét zöldségek, gyümölcsök, húsok, teljes értékű gabonafélék, valamint zsírok (olajos magvak, például lenmag, kender, chia; továbbá olajok, például olíva- és kókuszolaj) adják. A korlátozott kalóriabevitel mellett az étkezés másik pillére az adagkontroll. A módszer kitalálói a diéta mellé a GOLO Release nevű étrend-kiegészítőt ajánlják, amely véleményük szerint a fogyókúra alapköve. A szóban forgó étrend-kiegészítő a csomagolásán szereplő tápanyag-információ alapján leginkább csak magnéziumot, cinket és krómot tartalmaz. Ezek alábbi jótékony hatásaik révén segítik a súlycsökkenést.

Magnézium: Egyes kutatások szerint a magnézium hatásos lehet az inzulinrezisztencia csökkentésében 2-es típusú cukorbetegeknél magnéziumhiány esetén. Ám nincs olyan bizonyíték, ami alátámasztaná előnyét az egészséges lakosság körében sem a testtömeg karbantartása, sem az anyagcsere javítása szempontjából.

Cink: Ez az elengedhetetlen ásványi anyag természetes formában is megtalálható egyes élelmiszerekben. Egyes nézetek szerint pótlása hasznos lehet a fogyáshoz, de nincs még elegendő kutatás, ami ezt minden kétséget kizáróan bizonyítaná.

Króm: Az étrend-kiegészítő formájában alkalmazott króm vizsgálatokban javította az inzulinrendszer működését a hipoglikémiás, hiperglikémiás, diabéteszes és hiperlipidémiás egyénekben, de az egészségesekre nem volt érzékelhető hatása. Ugyancsak hiányzik az erős bizonyíték a króm fogyás elősegítésére történő alkalmazásának támogatására.

Ezeket az ásványi anyagokat azonban „egyszerűbb” táplálékkiegészítőkben is magunkhoz tudjuk venni. Pont emiatt, ha úgy érzed hogy ez a diétafajta lesz az ideális neked, bátran kipróbálhatod a GOLO Release nélkül is.

Kerülendő ételek

A GOLO-diétában nem javasolt a feldolgozott termékek, pl. finomított lisztből készült pékáruk, felvágottak, növényi alapú húshelyettesítők, valamint a cukor, de még az édesítőszerek fogyasztása sem!

GOLO-étrend pró és kontra

Mellette:
Az étrend gerincét az egészséges táplálkozás alapját is képező élelmiszercsoportok, például a zöldségek, gyümölcsök, teljes értékű gabonák adják, melyek fogyasztása bizonyítottan előnyösen hat a szerevezetre. Pozitívumként kiemelendő, hogy a módszer a fenteiken túl felhívja a figyelmet a friss élelmiszerek, az egészséges adagok, valamint a fizikai aktivitás jelentőségére.

A módszer sikeres lehet, de nagyon valószínű, hogy a fogyás eredménye egyszerűen a kalóriabevitel korlátozásának és a nagy intenzitású testmozgásnak köszönhető. Ez teljesen logikus, hiszen aki csak napi 1300–1800 kcal-t fogyaszt, és naponta néhány száz extra kalóriát eléget, az valószínűleg veszít a súlyából. Ugyanakkor a heti 0,5-1 kg fogyási ütem hosszabb távon is fenntartható változást eredményezhet abban az esetben, ha ezt a táplálkozási és életmódbeli szokások egészséges irányba történő változása is kíséri.

Ellene:
A tudományos kutatások publikációja során a kutatóknak bizonyos irányelveket kell követniük annak bizonyítására, hogy elfogulatlan és jól megtervezett bizonyítékok alapján vonták le következtetéseiket. A GOLO-módszer hatékonyságát alátámasztó kutatások nem követik ezeket a szigorú irányelveket. Ettől függetlenül a diéta hatékony, helyesen követve magát az étkezési tervet általában biztonságos lehet. Fontos ugyanakkor, hogy a 30/60/90 napos kúrát kísérje étrend- és életmódváltás is.

Az étrend-kiegészítő hatékonyságát és biztonságos használatát illetően nincsenek bizonyítékok, sok helyen anélkül is ajánlják a fogyókúrázóknak. A módszer további hátránya lehet, hogy anyagi befektetést is igényel. Hormonális- vagy anyagcserezavarok, inzulinrezisztencia esetén a legbiztonságosabb, ha felkeresed az orvosod, mielőtt kipróbálod a diétát.

Sztárok is fogytak vele

Kate Hudson és Scarlett Johansson is sikeresen adott le néhány kilót a GOLO-diétának köszönhetően, igaz, ők próbálkoztak más módszerekkel is. Ám amikor a fogyásaikról kérdezték őket, előszeretettel emelték ki a GOLO-t, mivel ennek révén könnyen és hatékonyan szabadultak meg a súlyfeleslegüktől. 

MÉG TÖBB ÉLETMÓDTANÁCSOT ÉS DIÉTATIPPET TTALÁLSZ A FANNY MAGAZIN EHETI SZÁMÁBAN - KERESD AZ ÚJSÁGÁRUSOKNÁL! >>> 

COTTAGE CHEESE DIÉTA - FOGYÓKÚRÁZZ ISTENI FEHÉRJEDÚS FOGÁSOKKAL>>> 

SIRTFOOD DIÉTA: A LEGFELKAPOTTABB FOGYÓKÚRA>>> 

Ezek is érdekelhetnek

Friss