hdb20-bg hdb20-img hdb20-img

Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

9 tökéletes fűszerhelyettesítő, amellyel spórolhatunk is

default user icon
MME
Egy fűszerekkel teli polc minden háziasszony álma: segítségükkel a világ ízeit könnyedén tudjuk otthon is az asztalra varázsolni. De mi van akkor, ha a recept olyan fűszert vagy fűszerkeveréket ír, ami nincs kéznél? Nem kell a boltba rohanni, inkább nézzük meg, mivel tudjuk helyettesíteni!

Fűszerkömény helyett

Köménymag: Ha a recept őrölt köményt ír, de csak köménymag van otthon, porítsunk pár szemet és máris elkészül a saját őrleményünk. 1 teáskanál magból kb. ¾ teáskanál por lesz.

Koriander és cayenne bors: A koriander közeli rokona a köménynek, és füstös elemeiben nagyon hasonlít. A picit melegebb ízvilág miatt adjunk hozzá egy kevés cayenne borsot (ami nem bors, hanem a csípős chillipaprika fűszerként használt durva őrleménye).

Chilipor és taco fűszerkeverék: Ha nem idegenkedünk a csípős íztől, akkor a boltban kapható chilipor és taco fűszerkeverék együtt remekül helyettesíti a fűszerköményt. A legtöbb taco fűszerkeverékben a kömény az egyik fő összetevő, így az ízprofil nagyon hasonló. A chili miatt nemcsak az íze, de a színe is megváltozhat az ételnek!

Garam masala: A garam masala egyik fő összetevője a kömény. Olyan melegítő fűszereket is tartalmaz, mint a fahéj, a szerecsendió és a kardamom, így a garam masala virágos, földes és citrusos ízprofilt ad. Nem lesz pontosan egyezés, de ezek a hozzáadott ízek csak javítanak a végeredményen – különösen, ha indiai ételt főzünk.

Chilipor helyett

Oregánó, kömény (és csípős szósz): Készíthetünk házi chiliport egyszerűen az oregánó és a kömény kombinálásával, de valamilyen csípős szósszal is keverhetjük pluszban. Kb. kétszer annyi oregánót használjunk, mint köményt, és a csípős szószból elég egy csipetnyi.

Őrölt pirosaprika és kömény: Ha kifogytunk a chiliporból a pirospaprika és a kömény keveréke tökéletes megoldás lehet. Nem lesz olyan csípős, mint a legtöbb chilipor.

Taco fűszerkeverék: Általában több hagymát és fokhagymaport tartalmaz, így merészebb ízprofilt ad, de nagyon hasonlít a chilipor ízvilágára.

Vöröshagyma por helyett

Friss vöröshagyma: Nyilvánvalóan a legjobb helyettesítő. Kb. egy közepes hagymára lesz szükségünk 1 evőkanál szárított hagyma helyettesítésére.

Fokhagymapor: A fokhagymapornak sokkal erősebb íze van, mint a hagymapornak, de ettől még remekül működik. Kb. negyedannyit használjunk belőle, mint amennyi vöröshagyma por kellene.

Metélőhagyma: Ha az állaga nem zavaró az ételben, az apróra vágott metélőhagyma jól használható hagymapor helyettesítőjeként. Nagyon hasonló ízprofillal rendelkezik, mint a friss hagyma, miközben kevésbé erős.

Currypor helyett

Kömény, koriander és kurkuma: Ez a három fűszer teszi ki a legtöbb boltban vásárolt currypor nagy részét. Ezen összetevők egyike sem tartalmazza a legtöbb curryporban található melegséget, ezért érdemes egy csipetnyi chiliport hozzáadni a keverékhez.

Sambar masala: Előfordulhat, hogy van otthon, bár elismerjük, nem túl valószínű. Ez a dél-indiai mély, zamatos ízű fűszer kiválóan helyettesíti a curryport. 

Garam masala: Nem tökéletes helyettesítő, mivel a garam masala melegebb ízekkel és kevesebb fűszerrel rendelkezik, mint a currypor. Nem tartalmaz kurkumát, ami a curry jellegzetes sárga színét adja. Ennek ellenére elég hasonló ízprofilja van ahhoz, hogy helyettesítőként használhassuk. Fontos, hogy csak a főzési idő végén adjuk az ételhez, ne az elején, ahogy a curryport tennénk.

Curry paszta: Ez sem igazán jó helyettesítő, de végső megoldásként persze működik. A curry paszta sokféle változatban kapható, a pirostól a zöldig, így a currypor aranysárga színével ne számoljunk. Extra összetevőket is tartalmaz, például gyömbért és citromfüvet. Mivel sokkal erősebb, mint a currypor, nagyon kevés elegendő belőle, ha helyettesítésre használjuk.

Fokhagymapor helyett

Fokhagymasó: A fokhagymás só fokhagymaport tartalmaz, így ideális helyettesítő. Érdemes megduplázni az eredeti receptben előírt mennyiséget, de ügyeljünk arra, hogy csökkentsük a hozzáadott só mennyiségét, hogy a végeredmény ne legyen ehetetlen!

Friss fokhagyma: Egy gerezd fokhagyma 1/8 teáskanál fokhagymapornak felel meg, így a recepttől függően jó néhány gerezdre lesz szükség. Praktikus fokhagymanyomón préselni a gerezdeket és úgy adni az ételhez.

Asafoetida (ördöggyökér vagy hing): Ez az indai fűszer kellemes hagymás-fokhagymás ízt ad az ételeknek. Nagyon csípős, bánjunk vele óvatosan!

Fokhagyma levél: A fokhagyma zsenge hajtásait, a fiatal leveleket még a hagymatest kifejlődése előtt levágva ugyanúgy elfogyaszthatjuk, mint az újhagyma leveleit. Egyedülálló ízű, hasonlít a fokhagyma és a mogyoróhagyma keverékéhez.

Mustárpor helyett 

Mustármag: A mustármagot fűszerdarálóban vagy mozsártörőben őrölve mustárpor keletkezik, így ez a legjobb választás. 1 teáskanál magból körülbelül 3/4 teáskanál por lesz.

Mustár: 1 teáskanál mustárpor helyett kb. 1 evőkanál kész mustár szószra lesz szükségünk. Az elkészített mustár nedves, így nem jó választás száraz fűszerkeverékek készítésekor.

Wasabi vagy tormapor: A legtöbb wasabi por valójában tormapor, így bármelyik jól helyettesíti a mustárport. Általában csípősebbek, mint a mustár, ezért óvatosan adagoljuk!

Kínai ötfűszer keverék helyett

Szegfűbors: A szegfűbors íze a szerecsendió, szegfűszeg és fahéj keverékére hasonlít, így elég közel áll az ötfűszer keverék édes és földes ízprofiljához.

Fahéj, édesköménymag és szemes bors: Ötfűszer sokféle hozzávalóból készíthető, de általában csillagánizs, édeskömény, fahéj, szecsuáni bors és szegfűszeg kombinációjából áll. A fahéj és az édeskömény hagyományos borssal való kombinálásával nagyon hasonló ízvilágot érhetünk el.

Garam masala és csillagánizs: A garam masala folyamatosan felbukkan ezen a listán – elképesztően sokoldalú! Az édeskömény, a fahéj és a szegfűszeg kombinációja ebben a fűszerkeverékben lehetővé teszi, hogy helyettesítsük vele az ötfűszer keveréket. Egy csipet ánizs hozzáadásával még közelebb kerülhetünk az eredeti ízvilághoz.

Harissa fűszerkeverék helyett

Harissa paszta: A harissa Észak-Afrikában, főként Tunéziában használt fűszerkeverék. Összetevői: só, chili, fokhagyma, paprika, koriander, menta és kömény. A harissa paszta a por krémes változata, tehát sok azonos összetevőt tartalmaz. Leves- és pörköltreceptekhez kiváló, de értelemszerűen ha száraz fűszerre van szükség, nem ideális választás.

Berbere fűszerkeverék: Ennek az etióp fűszerkeveréknek hasonló íze van, mint a harissa pornak, de nem annyira fűszeres, viszont sokkal komplexebb. Mindenképpen egyedi ízt kölcsönöz az ételnek, ezt vegyük figyelembe, ha ezzel helyettesítjük a harissa fűszerkeveréket.

Chilipor és fokhagymapor: A chiliportól nem lesz mély és fokhagymás-citrusos az étel íze, ezért adjunk hozzá dubpla mennyiségű fokhagymaport. 

Őrölt pirosaprika és csípős szósz: Egy csipetnyi füstölt pirospaprika a csípős szószhoz, és máris megalkottuk a harissa por alapvető ízprofilját.

Sütőtök fűszerkeverék helyett

Egyre népszerűbbek a sütőtökből készült édes desszertek, torták. Ezek fűszerezésére már kapható sütőtök fűszerkeverék, amit otthon is könnyen elkészíthetünk: keverjünk össze 4 teáskanál őrölt fahéjat, 2 teáskanál őrölt gyömbért, 1 teáskanál őrölt szegfűszeget és 1/2 teáskanál őrölt szerecsendiót. Ebből kb. másfél evőkanálnyi sütőtök fűszerkeverék lesz.

Őrölt szegfűbors és őrölt gyömbér: Ha nincs otthon ennyi fűszer, a szegfűbors és az őrölt gyömbér keveréke is megteszi. A szegfűbors olyan ízű, mint a szerecsendió, a szegfűszeg és a fahéj keveréke, így elég közel áll a sütőtök fűszerkeverékhez. Gyömbér hozzáadásával a keverék még ízesebb lesz.

Szárított helyett friss?

Minden további nélkül! A legegyszerűbb és legkézenfekvőbb választás. Csak arra kell figyelnünk, hogy a szárított fűszerek intenzívebb ízhatást adnak, mint a friss fűszernövények, így azokból kevesebb kell. 1 teáskanál szárított fűszernövényt 1 evőkanál frissel helyettesíthetünk.

Még több helyettesítő:

Ezek is érdekelhetnek

Friss