hdb20-bg hdb20-img hdb20-img

Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

5 egészséges fűszernövény, aminek ott kell lenni a konyhádban

default user icon
MME
A szárított fűszerekkel ízesített ételek nagyon finomak, de gondolj bele, mennyivel menőbb lenne friss fűszernövényt szedni az ablakpárkányodból és azt használni főzéskor! Nemcsak az ételeid ízét, de a konyhádat is feldobhatod néhány cserép egészséges, sok-sok értékes tápanyagot tartalmazó fűszernövénnyel.

A friss petrezselyem, a koriander, a metélőhagyma és más gyógynövények nagy mennyiségű antioxidánst és más tápláló vegyületeket tartalmaznak, amelyek jótékony hatással vannak az egészségre, miközben ízesítik az ételeket. Ne gondold, hogy nehéz az otthoni kertészkedés: a legtöbb gyógynövény gyakorlatilag az év bármely szakában termeszthető és nagyon kevés törődés mellett is szépen nő. Mutatjuk, mivel érdemes kezdeni a termesztést!

Bazsalikom

A caprese saláta és a pesto fő alapanyaga, a bazsalikom egyszerűen termeszthető. Ha nagyobb mennyiségben terem, mint amennyit felhasználsz, lefagyasztva tárolhatod, hiszen jól megőrzi ízét és tápanyagait. A bazsalikom jó hatással van az anyagcserére, segíthet a koleszterinszint, a vérnyomás és a vércukorszint szabályozásában, valamint erősítheti az immunrendszert.

Oregánó

A friss, borsos oregánólevelek nagyszerűen illenek a grillezett halakra, húsokra vagy a görög salátára. Próbáld ki és dobj egy ág oregánót a csirkecombokra és süsd meg így a húst! Az oregánó összetevője, amely leginkább jótékony hatású, a karvakrol, egy természetes fenol. Bizonyított, hogy a rendszeresen oregánóolajat fogyasztók koleszterinprofilja nagyobb mértékben javult, mint azoké, akik nem fogyasztották az olajat. Bár humán kísérleteket még nem végeztek, az állatkísérletek azt sugallják, hogy a karvakrol rákellenes hatású is.

Petrezselyem

A petrezselyem, a kelet-európaiak aromás kedvence és a mediterrán étrend alappillére, erős természetes vízhajtó. Hatékony vérnyomáscsökkentő (vagyis csökkentheti a vérnyomást azáltal, hogy eltávolítja a vizet a véráramból és kitágítja az ereket), és mivel gazdag K-vitaminban, segíti a véralvadást és a csontok regenerálódását.

Rozmaring

Ha sütöttél már bárányhúst, pulykát vagy gyökérzöldséget, készítettél egy klasszikus gin-tonik koktélt, akkor ismered ezt az erős, fás, örökzöld fűszernövényt. Sokoldalúan felhasználható, ezért érdemes otthon termeszteni. A rozmaring legfontosabb bioaktív anyaga a rozmarinsav, amely a bazsalikomban, a zsályában, a kakukkfűben és a borsmentában is megtalálható. Az illatos rozmaringot évszázadok óta használják spirituális és gyógyászati célokra: nagy mennyiségben tartalmaz A-, C- és B-6-vitamiokat, ásványi anyagokat, például vasat és kalciumot. Gyulladáscsökkentő, jótékony hatással van az immunrendszerre és a keringésre. Aromájáról kimutatták, hogy serkenti az agyműködést, és javítja a hangulatot. 

Kakukkfű

Nagyanyáink még használták a kakukkfűolajat kisebb sérülésekre, ugyanis több száz éve ismert gombaölő és antibakteriális tulajdonsága. A téli időszakban érdemes kakukkfüves vízzel gargalizálni, vagy szirupként fogyasztani, ha megfáztál, fáj a torkod és köhögsz. A kakukkfű sertés- és csirkehúshoz, párolt zöldségekhez illik legjobban, de kiváló tojásos ételek, tészták vagy burgonya és tenger gyümölcsei ízesítésére is. A kakukkfű mentás, enyhén citromos íze a sóhoz hasonlóan kiemeli az ételek ízét, ezért érdemes kakukkfűvel helyettesíteni a sót a főzés során. A kakukkfű jelentősen csökkentheti a vérnyomást, növelheti a HDL (jó) koleszterinszintet, miközben csökkenti az LDL (rossz) koleszterin és a trigliceridek szintjét. Végül, mint a legtöbb gyógynövény, a kakukkfű is gazdag C-, A-, B-6-vitaminokban, kalciumban, vasban, magnéziumban és mangánban, amelyek támogatják az egészséges immunrendszert.

Ajánljuk még:



Ezek is érdekelhetnek

Friss

Friss