hdb20-bg hdb20-img hdb20-img

Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

4 tipp, hogyan NE bukd el az újévi diéta-fogadalmad!

default user icon
MME
Az új év kezdetével sokan döntenek az életmódváltás mellett – legyen az oka fogyás, vagy egészségügyi, esetleg fenntarthatósági szempontok. A pár napos lelkesedést azonban gyakran követi gyors kiábrándulás, főleg, ha már az első héten sem sikerült betartani a szabályokat. Az életmódváltás – ahogy a neve is mutatja – hosszú távra szól, ezért drasztikusság helyett inkább törekedjünk a fokozatosságra. Bakk Brigitta dietetikus most ad néhány tippet, amelyek segítségével idén könnyen betarthatjuk az újévi fogadalmat.

1. Mit válasszunk?

A tavalyi évhez hasonlóan idén is népszerű lesz  a DASH-diéta (magas vérnyomás megállítását célzó étkezés), a mediterrán és a flexitáriánus étrend, azonban ezek mellett várható pár divatdiéta megjelenése is. Ez utóbbiakkal azonban érdemes óvatosnak és körültekintőnek lennünk, mert sokszor gyors sikert ígérnek, de a többségük hosszú távon nem fenntartható, és bizonyos esetekben hiánybetegségeket is okozhatnak. Éppen ezért, ha egy új étrendi ajánlást találunk, elsőként próbáljunk meg megbízható forrásokból és szakemberektől tájékozódni a valódi hatásairól.

 

2. türelem!

Az első és legfontosabb szempont, hogy ne akarjunk mindent egyszerre: az életmódváltásnak nem egy rövid időszakra kell korlátozódnia, emiatt olyan megoldásokat kell találnunk, amelyek hosszú távon beilleszthetők a mindennapjainkba. Fontos, hogy legyünk türelmesek magunkkal és a szervezetünkkel szemben, és ne várjuk el azt, hogy egyik pillanatról a másikra teljesen megváltozzunk. A drasztikus, de annál népszerűbb és csak rövid ideig betartható diéták pedig amellett, hogy általában eredménytelenek, rosszabb esetben még egészségtelenek is.

3. Készítsünk listát!

Kezdetként segíthet, ha listát készítünk azokról a szokásainkról, amelyeken változtatni szeretnénk. A leggyakoribb problémák jellemzően a megfelelő mennyiségű víz elfogyasztása, a rendszertelen étkezés, a túl sok nassolás, vagy éppen a túl kevés zöldség, gyümölcs az étrendben. Egy új szokás kialakítása bizony nem kevés idő, így szánjunk legalább 1 hónapot 1-1 változtatásra, hogy ténylegesen az életünk részévé válhasson. Sok apró lépéssel hosszú távon is fenntartható az egészséges étrend, ami az életmódváltás tényleges célja.

 

4. vega és vegán

Egészségügyi, állatvédelmi és fenntarthatósági okokból egyre többen döntenek úgy, hogy a növényi alapú étrendet választják az új évtől. A drasztikus változás helyett azonban érdemes itt is a fokozatosságra törekedni, így elkerülhetjük a szervezet hirtelen megterhelését. A húsmennyiség csökkentése elkezdhető heti 1-2 nappal, amit a megszokást követően folyamatosan növelhetünk. Ezzel együtt fontos, hogy a fehérje bevitelét biztosítsuk a szervezetünk számára, ezzel megelőzve a hiánybetegségek kialakulását.

Szerencsére ma már számos olyan növényi alapú termékkel találkozhatunk, amelyek képesek kiváltani az állati eredetű alapanyagokat. Vaj helyettesítésére például jó választás lehet a 100%-ban növényi vajalternatíva, pl. a Rama: egy vajhoz hasonló tápanyagösszetételű termék annál alacsonyabb telítettzsír-tartalmú, illetve sokkal fenntarthatóbb módon előállított, miközben pontosan ugyanúgy használható, akár sütésre, főzésre vagy szendvicsek készítésére.

A PSZICHOLÓGUS ELÁRULTA, MIÉRT NEM TARTJUK BE AZ ÚJÉVI FOGADALMAINKAT! >>> 

Ezek is érdekelhetnek

Friss