Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

3 nyomos érv, hogy fogyassz minél több D-vitamint!

default user icon
MME
A legismertebb hiánybetegség az angolkór, amely a csontok lágyulásával jár. A csontok erősítése mellett azonban a D-vitamin közel 200 gén működését befolyásolja, ezért hatással van az agyműködésre, a bőr állapotára, a fogak és a fogíny egészségére, a bélrendszer működésére - és még sorolhatnák. Érvek következnek, hogy miért egyél minél több májat, lazacot, halat.

Sokan elsősorban a csontok egészségének megőrzése kapcsán hallottak róla, pedig
a legújabb kutatások szerint ennél jóval többre képes a D-vitamin. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat! 

D-vitamin hiány betegséget okozhat!

Hagyományosan a túlsúlyt, a dohányzást és a mozgáshiányt tartják az úgynevezett civilizációs betegségek – például a szívproblémák vagy a rák – legfőbb okozójának. Pedig a legújabb tudományos eredmények alapján a D-vitamin-hiány is a kulcstényezők közé sorolható – különösen a nők esetében!

Miért van rá szükség?

A testünknek D-vitamin kell ahhoz, hogy be tudja építeni a kalciumot a csontokba. Ám úgy tűnik, nem csak emiatt létfontosságú, hiszen egyben számos élettani folyamat részese is. Íme, néhány példa! 

1. Óv a szív- és érrendszeri megbetegedésektől! 

Akinek túl kevés a szervezetében a D-vitamin, annál nagyobb eséllyel lép fel valamilyen érrendszeri probléma.

2. Az idegrendszer őre 

Tanulmányokkal igazolták, hogy a D-vitamin képes megelőzni a korfüggő betegségeket, így például a demenciát, azaz az öregkori leépülést és elbutulást is. Ha elég D-vitamin jut a szervezetedbe, a depresszió kialakulásának veszélye is csökken.

3. Védelem az anyaméhben

A gyermekorvosok azt tanácsolják a várandós kismamáknak, hogy a magzat védelme érdekében figyeljenek oda a megfelelő vitaminellátottságra. Azoknak a gyermekeknek, akiknek az édesanyja a terhesség alatt gondoskodott a bőséges D-vitamin-bevitelről, később lényegesen erősebbek lettek a tejfogaik, és fogszuvasodás is ritkábban fordult elő náluk. Tanulmányok szerint a D-vitamin-hiányban szenvedő tinédzserek gyakrabban lesznek cukorbetegek, és könnyebben alakul ki náluk magas vérnyomás is.

Tudtad?

Noha elsőre a szervezet D-vitamin-szükségletének fedezése is egyszerűnek tűnhet, az emberek közel 50 százaléka mégis hiányállapotban szenved. A D-vitamin halfélékben található meg nagyobb mennyiségben, de a magyarországi halfogyasztás 1 főre vetítve mindössze évi 4 kg, amivel utolsók vagyunk az Európai Unió országainak listáján – fényévnyi távolságra az EU-s átlagtól, amely nagyjából 22 kg évente, természetesen fejenként! 

Így pótold!

D-vitaminban gazdag a halhús tele van értékes zsírsavakkal is, így segít a szervezetnek a zsíroldékony D-vitamin felvételében. A tojás, a máj, a D-vitaminnal dúsított margarinok és a tejtermékek rendszeres fogyasztása révén szintén pótolható ez a létfontosságú anyag.

 A levegő segít!

A napfényben szegény téli napokon a szervezetnek akár fél órára is szüksége lehet ahhoz, hogy elegendő mennyiségű UV-fényt tudjon „felvenni”. Ilyenkor se hanyagold el tehát a szabadban való sétát!  

Vigyázat, túladagolható! 

Ha D-vitamin-készítmények szedését tervezed, mindenképpen egyeztess az orvosoddal, a túladagolás ugyanis károsíthatja a veséket, a szívet, a tüdőt, valamint az ereket. Egyébként egyszerű vérvétellel is megállapítható, milyen a szervezeted D-vitamin-ellátottsága, és szükséged van-e a mesterséges pótlásra.

Ezek is érdekelhetnek

Friss

Friss