hdb20-bg hdb20-img hdb20-img

Keress receptre vagy hozzávalóra

Részletes kereső

20 tipp, hogy úgy fogyj, mint egy 20 éves - 1. rész

Sokat tanulhatunk a diétákról a 20 évesektől, akik tudatosabb étkezéssel és odafigyeléssel igyekeznek formában tartani alakjukat. Most 20 trükköt mutatunk, amit érdemes kipróbálni, ha fitt akarsz maradni!

Minden generációnak megvannak a maga sajátosságai, a mai 20-as korosztályra pedig az egészséges táplálkozás és a wellness iránti fokozott érdeklődés jellemző. Íme pár trükk a sikeres fogyáshoz, amit életkortól függetlenül érdemes ellopni tőlük, ha jót akarsz az alakodnak. 

A világ működéséről talán többet tudsz, mint a húszévesek, de bátran kijelenthetjük, hogy diéta téren van mit tanulni tőlük; most, amikor egészségesen étkezni és edzeni (pláne ezzel kérkedni az interneten) menőbb, mint valaha. Míg a világ népessége korábban soha nem látott arányban érintett az elhízásban és a túlsúllyal járó betegségekben, addig a húszévesek változtatni látszanak a helyzeten. A fiatalok közül ugyanis sokan képzik magukat a legújabb ételtrendekkel kapcsolatban, illetve tudatosabban odafigyelnek a fogyasztott élelmiszer minőségére és tápanyagtartalmára, az élelmiszeriparra is kritikusabb szemmel tekintenek, emellett pedig a rendszeres testmozgás is nagyobb hangsúlyt kap az életükben. 

1. Tedd a diétádat a személyiséged részévé!

Évekkel ezelőtt még senkitől sem lehetett hallani, hogy „gluténmentes diétán vagyok” vagy „vegán étrendet követek”, ám a fiatalabb generáció manapság nem rejti véka alá étkezési szokásait, sőt gyakran személyiségük kifejezéséhez is ez a legfőbb kommunikációs eszközük. Sokkal többet elárul rólad, hogy mit eszel, mint azt gondolnád: és hiszed vagy sem, ez egy nagyon jó dolog. Ha valakinek az étkezési szokásai formálják az identitását, vagyis azonosul az étrendjével, és személyiségének részévé válik az új életmód, az segít kitartani a diéta mellett is, mivel nagyobb valószínűséggel fogja megtartani a egészséges szokásait. 

Diéták a Mindmegettén >>> 

2. Arra költs, ami számít! 

Bár nem gondolnád, hogy egy 20-as éveiben járó fiatal diák vagy éppen pályakezdő megengedheti magának a drága ételeket, ez nem jelenti azt, hogy olcsó húsokon és csipszen élnének. Sőt, a fiatalok többsége valójában nagyobb arányban vásárol minőségi alapanyagokból készülő ételeket vagy bio termékeket, mint idősebb társaik. Az 1980 és 2000 között született generáció átlagosan 14-szer költ többet élelmiszerekre, mint egy átlagos középosztálybeli család.

Ez különösen az olyan napi szinten fogyasztott ételekre vonatkozik, mint például a tej, a tojás, valamint a különböző húsok. Ezekre pedig megéri egy kicsit többet költeni, hiszen cserébe megkíméled magad a felesleges kalóriáktól. Nem mindenből kell ugyan az organikusat választani, de az előbb felsorolt élelmiszerekből mindenképp ajánlott: egy fűvel etetett, bio marha húsa például kevésbé zsíros és kalóriadús, mint a hagyományos állattartásban felnövő társaiké, más organikus termékek pedig mentesek a különféle vegyszerektől és hozzáadott cukroktól, amik szintén megnehezítenék a plusz kilók leadását.

3. Találd meg a számodra megfelelő edzésformát, és inspirálódj!

A mostani húszévesek körében sokkal népszerűbb edzésekre járni, és legalább néha ellátogatni az edzőterembe, mint ez korábban jellemző volt. Ehhez persze nagyban hozzájárul az Instagramra posztolt számos inspiráló, lapos hasakat, kerek fenekeket, és egyéb izmos testrészeket villantó edzőtermi kép is, ami motiválja a fiatalokat a mozgásra. Ha nem szeretnél több ezer – esetenként több tízezer – forintot költeni kondibérletre, vagy egyszerűen csak nem szeretsz mások előtt mozogni, keress a Youtube-on videókat kidolgozott edzéstervvel.

4. Legyél következetes!

A 20 évesek nemcsak akkor látogatnak el az edzőterembe, amikor kedvük tartja ez a mindennapi rutin részét képezi. Heti négy óra vagy napi fél óra mozgás már ideális, sőt szuper teljesítmény, legyen az edzés, sétálás, túrázás vagy biciklizés. Bármelyik mozgásformát is választjuk, az nagyban megnöveli a fogyás esélyét, de csak megfelelő rendszeresség mellett elég hatékony.

5. Egyél szivárványt!

Talán az Instagramnak és a Facebooknak is köszönhető, hogy a fiatalok és tinik egyre színesebben étkeznek. Szerencsére ez nemcsak vizuálisan megnyerő, de a tested is hálás érte. Minél színesebb, annál jobb: minél változatosabb színekben pompázik az étel, annál több benne a vitamin és annál kevesebb a kalória. Gondolj bele: a megfelelő tápanyagokat nélkülöző, zsíros, kalóriadús, és hízlaló sült krumplik, hamburgerek, fehér tészták mind fehér vagy bézs színűek. Az egészséges ételek, mint a gyümölcsök, zöldségek és halak ellenben legtöbbször élénk színekben ragyognak. Ez lehet az oka annak, hogy ezek az ételek gyakrabban kerülnek ki a közösségi média felületeire.

6. Tájékozódj!

Az információ hatalom, és ez a fogyás esetében is igaz. A huszonévesek internetközpontúak, tehát rengeteg tudás áll rendelkezésükre, és sokkal tájékozottak az egészséges táplálkozást illetően, mint az idősebb generáció. Emellett pedig egyre elterjedtebbek és elérhetőbbek a különböző, élelmiszeriparról szóló dokumentumfilmek is, úgy mint a Food Inc, a Cowspiracy vagy akár a többek által ismert Super Size Me, amelyek az egészséges táplálkozás fontosságára hívják fel a figyelmet. Ma már semmi akadálya, hogy autodidakta módon képezd magad a különféle diétákról és mozgásformákról, úgyhogy érdemes időt szánni arra, hogy megtaláld a neked megfelelő étrendet és fórumokat. 

Tudj meg többet az egészségről itt >>> 

7. Adj probiotikumokat az étkezésedhez

A táplálékkiegészítők szerves részévé váltak a modern táplálkozásnak. Sokat fogyasztószerként is használhatsz, de ha igazán egészséges szeretnél lenni, inkább természetes forrásból vidd be a napi vitaminmennyiséget. A probiotikumokat joghurtokban és kefirekben találhatod meg, amelyek remek napindítók álmos reggeleken.

Fogyj probiutikumokkal >>> 

8. Irány a (termelői) piac!

A piac újra divatba jött. Korábban már említettük, hogy az organikus ételek is hozzájárulhatnak a fogyáshoz, ezeket pedig legegyszerűbben a piacokon, közvetlenül a termelőktől szerezheted be. Lehet, hogy az alma nem olyan hatalmas, mint a szupermarketben kapható, a paprika nem olyan piros vagy kicsit defromált, de nézd el ezeket az apró szépséghibákat; a bennük lévő tápanyagmennyiség jócskán kárpótol majd.

Izgalmas piacok Budapesten >>> 

9. Kevesebbet járj étterembe, többet főzz otthon!

Egy átlagos éttermi vacsora 1500 kalória körül van, és akkor még az italokat nem is számoltad. Ennek tudatában nem csoda, hogy a egészségtudatos huszonévesek kevesebbet járnak étterembe, mint az őket megelőző generáció. Inkább főzz otthon vagy barátokkal. Ha jobban szereted csak élvezni az ételeket, mint készíteni, akkor mindenképp járj utána, hol tudsz megfelelő, szezonális és egészséges alapanyagokból készült menüket enni (ezen a téren már sokkal fejlettebbek a magyar éttermek, így könnyebb dolgod van, mint néhány évvel ezelőtt).

10. Hagyd el az ízesített üdítőket – még a „diétásakat” is!

Az egészségesen táplálkozó húszévesek körében a cukros üdítők sokkal kevésbé népszerűek, mint korábban. Ez minden bizonnyal azzal magyarázható, hogy a mai fiatalok tisztában vannak az adalékanyagok és a szintetikusan előállaított élelmiszerek káros hatásaival. Sokszor még a diétásnak mondott üdítők is több kalóriát tartalmaznak, mint szükséges, így amellett, hogy rendkívül egészségtelenek, a fogyást is jelentősen akadályoztatják. A mesterséges módon ízesített üdítők helyett a cukrozatlan teák, a tiszta víz vagy a friss gyümölcsökkel ízesített vizek élik virágkorukat. Válts erre bátran, szervezeted hamar hozzászokik, és hálás lesz érte. 

Keresd a Mindmegettén hamarosan a cikk folytatását!

Isteni diétás fogások >>> 

Fogyás éhezés nélkül >>> 

Ezek is érdekelhetnek

Friss

Friss