Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

Zsírpárnáid vannak? Örülj neki! Eláruljuk, hogy miért!

default user icon
Benke Anna Diéták
0
"Undorítóan hájas vagyok.” Leggyakrabban ilyen, vagy ehhez hasonló megjegyzésekkel szoktuk illetni szegény zsírpárnáinkat. Pedig a testzsírnak fontos, életet adó feladatai is vannak. Ismerjük meg barátunkat, a zsírt.

A testzsír két fő funkciója, hogy: elraktározza a felhasználatlan, felesleges kalóriákat, hogy aztán szükség esetén a szervezet fel tudja azokat használni. Fél kilónyi zsír körülbelül 3500 kalóriát (kcal, azaz kilókalória) raktároz. Ez lefordítva annyit jelent, hogy ha valaki szeretne megszabadulni fél kilónyi súlytöblettől, annak 3500 kalóriával többet kell felhasználnia, mint amennyit bevisz.

Mirét kell a zsír?

A zsírszövet olyan hormonokat bocsát ki, amelyek kontroll alatt tartják az anyagcserét. Az egyik ilyen hormon a leptin, melynek evés közben megnő a szintje, és ez jóllakottságérzést vált ki, csökkenése esetén pedig éhséget érzünk. Minél súlyosabb valaki, annál gyorsabb az anyagcseréje, ami azt jelenti, hogy a kövér emberek általában gyorsabban égetik az energiát biztosító zsírt. Ezért van az is, hogy minél nagyobb súllyal kezd valaki diétázni, annál látványosabb lesz az eredmény, legalábbis eleinte. Ahogy a testsúly egyre inkább megközelíti a normálisat, úgy lesz egyre nehezebb leadni egy-egy kilót.

Állandóan nassolnál? Így szokj le róla! >>> 

Mennyi zsírt fogyasszunk?

Hogy kinek mennyi az ideális napi zsírbevitele, azt a napi ideális kalória-bevitele határozza meg, ami viszont függ a testmagasságtól, a kortól és a fizikai aktivitás szintjétől is. Akinek például napi 2000 kalória bevitele az ideális, az napi 65 gramm zsírnál nem jó, ha többet fogyaszt. Persze az sem mindegy, milyen zsírokból tevődik össze ez a 65 gramm. 

Fogyj úgy, hogy közben jókat eszel! >>> 

Mennyi az a 65 gramm?

Hogy hogyan lehet ideális mennyiségű zsírt elfogyasztani az már nehezebb kérdés, mert az ember vagy állandóan a címkéket bújja, és számolgat, vagy csak ökölszabályokat követ. Maradjunk az utóbbinál. A fenti zsírmennyiség körülbelül napi 15-20 dekányi sovány húst (vörös hús, szárnyas, vagy halféleséget) jelent, ami mellé még megehetünk egy-egy tojást, alacsony zsírtartalmú tejtermékeket és olyan egyéb ételeket, amelyekben szintén, még ha elhanyagolható mennyiségben is, de találhatóak zsírok.

Karcsúsító tippek tartós fogyáshoz >>> 

A „zsírégető” barna zsír

Az úgynevezett barna zsír elsősorban a csecsemők szervezetében található meg. Azért barna, mert alkotó sejtjeiben nagyon magas arányban van jelen a mitokondrium nevű sejtszervecske, ami a sejten belüli energia előállításáért és raktározásért felel, emiatt az ilyen típusú zsírszövetből nagyon hamar szabadítható fel az energia. A csecsemők teljes súlyának 5 százalékát teszi ki a barna zsírszövet, de ez felnőttkorra gyakorlatilag teljesen eltűnik. Néhány éve állítólag egy kísérlet bizonyította, hogy egyes beavatkozásokkal a szervezet rávehető arra, hogy barna zsírt állítson elő a hagyományos helyett. A felfedezésben sokan a sikeres fogyás kulcsát látták, de még ha igaz is, ami a patkánykísérleteken bebizonyosodott, a barnazsír diéta egyelőre még várat magára.

Mondj búcsút a jojo-efektusnak >>> 

A zsír is lehet a szép bőr és haj titka

A testzsírnak semmi köze ahhoz, ha valakinek zsíros a bőre és a haja (aminek nem szoktunk örülni). Annál nagyobb szerepet játszik viszont a bőr és a haj egészségének fenntartásában. A husibb lányokat azzal szokták vigasztalni, hogy cserébe gyönyörű a bőrük, ami általában így is van. A zsírszövetek a felelősek ugyanis az A,D,E,K vitaminok felszívódásáért és azért, hogy a véren keresztül az egész szervezetbe eljussanak.

Dietetikus szakemberünk tanácsait itt találod >>>  

  • Kinyomtatom
  • Elmentem
  • Elküldöm
Promóció

Magazin