Keress receptre vagy hozzávalóra

Végre kiderülhet, miért nem tudsz lefogyni - segítünk!

Táplálkozási szakemberek szerint, ha kideríted, miért esel bűnbe a fogyókúrád alatt, hatásosabb étrendet állíthatsz össze, és így sikeresebb lehet a diétád!

A sikeres fogyókúra legegyszerűbb módja elméletben mindössze annyi, hogy a diétázó kevesebbet, illetve megfontoltabban eszik, lemond a zsíros ételekről, édességekről, és rendszeresen sportol.

Bár sokan hisznek ebben a módszerben, miután belekezdtek, ráébrednek, nem is olyan egyszerű betartani a felsoroltakat. Akadnak, akik egyszeri vétkezés után fel is adják a fogyókúrát, vagy miután befejezték, visszatérnek régi étrendjükhöz. Mások pedig észre sem veszik: étkezési szokásaik szintén megnehezítik a kívánt alak elérését.

Táplálkozási szakértők megállapították, nem mindenkinek felel meg ugyanaz a diéta, mivel mindenki más okból kezd el "bűnözni". Ezért először érdemes felderíteni, ki miért nassol. Töltsd ki a tesztet, majd olvasd el annak a leírását, amelyben a legtöbb igen választ adtad!

Önjutalmazó

Ha sikert értél el általában kedvenc ételeddel ajándékozod meg magad és amikor szomorú vagy magányos vagy akkor is egy tábla csokiban találod meg a vigaszt.

Igaz rád?

1. Előfordul, hogy bizonyos szituációkban nem tudod abbahagyni az evést?

2. Szeretsz gyorsan sokat enni, amikor csalódott vagy? 

3. Akadnak olyan ételek, amelyeket szívesebben készítesz és fogyasztasz el, ha kiegyensúlyozottnak érzed magad az élet minden területén? 

4. Éppen nagyon dühös vagy. Jobban érzed magad a nassolástól? 

5. Gyakran csipegetsz unalmadban? 

6. Amikor várnod kell valamire, evéssel ütöd el az időt?

7. Nagyobb az étvágyad, ha egyedül vagy? 

8. Szégyelled mások előtt, amennyiben túl sokat ettél? 

Íme a megoldás!

Az ételek általában az agy jutalmazási központját aktivizálják, emiatt érezheted magad boldognak. Ezért sokan szívesen nassolnak, ha szomorúak, dühösek vagy magányosak. A jó hír az, hogy nemcsak az étkezés serkentheti e központ működését. Számos más tevékenységgel – például egy fürdővel vagy egy sétával – ugyanezt a hatás érheted el.

Ajándékozd meg magad kalóriamentesen! Gondold végig, és jegyezd fel, az evésen kívül mi tesz boldoggá – például felhívod a barátnődet, megnézed a kedvenc filmed otthon stb.! Ha legközelebb úgy érzed, csak egy szelet torta segíthet, az édesség helyett válassz a listára felírtak közül!

Stresszlevezető

Napközben általában úgy érzed magad, mintha egy mókuskerékben futnál, estére teljesen kimerülsz, és nem alszol rendesen. Az egyetlen kiútnak az evést látod, a mérleg pedig napról napra többet mutat.

Igaz rád?

1. Előfordul, hogy bizonyos helyzetekben nem találod a megoldást?

2. A munkahelyi változásokat fenyegetésként éled meg?

3. Nehezen viseled, ha a magánéletedben feszültség támad? 

4. Hiányoznak az életedből a barátok, akikkel mindent megbeszélhetsz?

5. Gyakran érzed úgy, hogy senki sem szeret?

6. Ha ideges vagy, evéssel nyugtatod meg magad? 

7. Semmilyen újdonság nem tud fellelkesíteni?

8. Úgy érzed, a magánéletedben és a munkádban annyi a teher a válladon, hogy nem tudod, hogyan tovább? 

Íme a megoldás!

Akinek a vérében tartósan magas a kortizol-szint, az gyakrabban számíthat túlsúlyra. A stresszhormon serkenti a zsírszövetek gyarapodását, emellett javítja az étvágyat. Éppen ezért fontos, hogy a fogyni kívánó először tanulja meg kezelni a stresszt. Ehhez tökéletesek a kitartást igénylő sportok – például a kerékpározás, úszás, gyaloglás stb. A mozgás ugyanis csökkenti a kortizol szintjét, illetve az étvágyat. A lassú, kiegyensúlyozott mozgásformák, például a jóga vagy a tajcsi szintén segít a feszültség oldásában.

Engedj meg magadnak időközönként például egy masszázst! Az érintés hatására ugyanis a szervezet oxitocin hormont kezd termelni, amely megnyugtat és segíti ellazulni.

Unalmában evő

Néhányan úgy gondolják, nem számít, hogy mit esznek a főétkezések között. Ez azonban nem igaz! A nap végére ugyanis már nehezen követhetik, miből mennyit fogyasztottak.

Igaz rád?

1. Gyakran csipegetsz várakozás vagy utazás közben? 

2. Tapasztaltad már, hogy este nem emlékeztél arra, mit ettél napközben?

3. Ritkán eszel terített asztalnál?

4. Naponta ötnél többször étkezel?

5. Előfordult, hogy megjött az étvágyad, pedig nem voltál éhes?

6. Ritkán érzed magát étkezés után jóllakottnak és elégedettnek? 

7. Rejtegetsz titokban édességeket a szekrényedben, autódban stb.?

8. Gyakran kapod magát azon, hogy finom falatok után kutatsz a lakásban? 

Íme a megoldás!

Mielőtt fogyókúrába kezdenél, fontos megfigyelned, milyen gyakran eszel. Érdemes feljegyezned például egy füzetbe, hogy naponta hányszor falatoztál, illetve miből mennyit fogyasztottál – a nassolnivalókat is beleértve. Így te is könnyen áttekintheted saját táplálkozási szokásaidat, és célirányosan tudsz rajtuk változtatni.

Egyél mindenképpen ülve és asztalnál! Ha ugyanis útközben nassolsz, azt az agyad nem tekinti étkezésnek, és rövid időn belül újra farkaséhesnek érezheted magad. Étkezéskor alaposan rágj meg minden falatot, élvezd az ízeket! Így lehetőséget adsz szervezetednek, hogy jelezze, ha már jóllakott, és tovább érzed magát elégedettnek. Amennyiben két étkezés között mégis megéhezel, mielőtt a hűtőhöz rohannál, emlékezz vissza a legutolsó dologra, amit ettél, mivel egyes kutatók szerint ez is elmúlaszthatja éhséget.

  • Kinyomtatom
  • Elküldöm

Ajánlott receptek és cikkek

Hozzászólások

Magazin