Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

Vegán vagy vegetáriánus vagy? Ezért fontos a vaspótlás  

default user icon
Szponzorált tartalom Egészséges
0
A vegetáriánus vagy vegán étrend nemcsak a húsokról való lemondást, hanem sok esetben mindenfajta állati eredetű táplálék mellőzését is jelenti. Azoknak, akik úgy döntenek, hogy kizárólag növényi ételeket fogyasztanak, más módon kell pótolniuk az állati termékekben nagyobb mennyiségben található ásványi anyagokat, melyek közül a legfontosabb a vas.

Miért fontos a vas?

A vas az egyik legfontosabb nyomelem a szervezet számára. Nélkülözhetetlen a vérképzéshez és az oxigénszállításhoz, de a sejtosztódásban és a sejtmegújulásban is fontos szerepet tölt be. Ideális esetben a nőknek naponta 15, a férfiaknak 10 milligramm vasra van szüksége. Mivel vasat a szervezet nem képes előállítani, ezt a szükségletet az étkezéssel kell biztosítanunk.

Vashiány tünetei

Ha a szervezetünk nem kap elegendő mennyiségű vasat, akkor kellemetlen tünetekkel reagál. Fáradtság, fáradékonyság, levertség, koncentrálási zavarok, fejfájás, sápadtság, szédülés, betegségekre való fogékonyság, hajhullás, bőr- és körömeltérések jelentkezhetnek. Ha a vashiány tartósan fennáll, akár vashiányos vérszegénység is kialakulhat, még súlyosabb tünetekkel.

Vasbevitel és a vegetáriánus étrend

Vegán és vegetáriánus étrend mellé szinte kötelező a vaspótlás. Ha nem eszünk húst, különösen nehéz elegendő vasat bevinni a szervezetedbe, azaz szinte lehetetlen. Miért van ez? A vasnak két fajtáját különböztetjük meg az élelmiszereinkben. A „hemvas”, vagyis a vörösvértestek hemoglobinjához kötött vas az állati eredetű élelemben (vörös húsok: sertés- és marhahús, belsőségek), a „nem-hemvas” pedig a növényi eredetűekben (zöldségek, saláták, magvak) található meg. A húsokból a hemvas felszívódása kitűnő, míg a zöld növényekből a nem-hemvas sokkal kevésbé tud hasznosulni, ezért kell vegánként, vagy vegetáriánusként mindenképpen gondoskodni a vasbevitelről.

Hogyan pótoljuk a vasat?

A táplálkozási szakemberek a vegetáriánusok számára napi 32 mg, úgynevezett elemi vas bevitelét javasolják. Jóllehet számos növény, például a spenót, a fehér bab vagy a chiamag gazdagon tartalmaz vasat, azonban ennek csak töredéke szívódik fel és hasznosul az emberi szervezetben, ezért vaspótló készítményekkel kell biztosítani a napi szükségletet.

Vásárlásnál mindig tájékozódjunk az egyes készítmények elemi vastartalmáról. Étrend-kiegészítő komplex összetételű multivitaminok, vagy vaspótló készítmények elemi vastartalma igen alacsony, ezért ezek érdemi vaspótlásra nem igazán alkalmasak. Erre a célra érdemes olyan recept nélkül is kapható, gyógyszernek minősülő készítményt választanunk, amely optimálisan magas (100 mg elemi vas/tabletta) vastartalmával alkalmas lehet a megfelelő vaspótlásra.

Nagy kényelmi előnyt jelent, ha a választott gyógyszerkészítmény étkezéssel együtt bevehető, nem kell éhgyomorra bevenni és az étkezéssel megvárni, amíg felszívódik a vas. Csak az a vaskészítmény szedhető étkezéssel egyidejűleg, amelyet a tájékoztató így ajánl. Azon készítményeknél azonban, melyeket éhgyomorra kell alkalmazni, az együtt fogyasztott ételek, vagy egyes ételkomponensek ronthatják, vagy akár meg is gátolhatják a vas felszívódását. 

VEGETÁRIÁNUS VAGY? AKKOR A VASPÓTLÁS SZÁMODRA KÖTELEZŐ! >>> 

  • Kinyomtatom
  • Elmentem
  • Elküldöm
Promóció

Magazin