Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

Pajzsmirigydiéta: így egyél, hogy jobban legyél!

Világszerte nő a pajzsmirigybetegek száma, aminek az orvostudomány egyelőre nem tudja az okát. A szakemberek úgy vélik, hogy a megváltozott étkezési szokások állnak annak hátterében, hogy egyre több a pajzsmirigybeteg. Ennek jártunk utána!

A megváltozott étkezési szokások mellett a környezeti tényezők és az új vírusfertőzések is okolhatók a negatív tendenciáért. Sajnos magam is a pajzsmirigygondokkal élők táborát erősítem, de amióta tudatosan figyelek az étekezésre, enyhültek a tünetek és kevesebb hormonbevitel szükséges a jó közérzetéhez. Hogy lehetséges ez? Az étkezés és a hormontermelődés ilyen nagy mértékben összefügg? Lássuk!

Ezek a tünetek!

A pajzsmirigy alul-, vagy túlműködés vérvizsgálattal kideríthető. Alulműködés esetén a vér TSH hormonszintje emelkedik, túlműködéskor pedig csökken. A rossz működés tünetei változóak, és alattomosak, mert kezdetben alig észrevehetőek: fáradtság, ingerültség, kimerültség, aluszékonyság, fogyás, hízás, alvás-, melegségérzet jelentkezhet.

Fontos a jódbevitel!

A szakemberek azt figyelték meg, hogy a jódhiányos országokban emelkedett drasztikusabban a pajzsmirigybetegségek száma, mert az elégtelen jódbevitel akadályozza a megfelelő pajzsmirigyhormon termelését: tehát ott, ahol kevés halat, tengeri ételt fogyasztanak nagyobb ütemben emelkedett a pajzsmirigybetegek száma. Ezért aki egészséges, annak javallott a jódozott só, a jódozott víz, vagy minél több hal és tengeri herkentyű fogyasztása. Azoknál azonban, akiknél már kialakult a pajzsmirigy túlműködés, kerülni kell a jód bevitelét, mert az aktiválhatja a szunnyadó elváltozást. Ezért ha a tünetek valamelyikét észleled magadon, érdemes vérvétellel megnézni a pajzsmirigyhormonok működését.

Kell a só, de mennyi és milyen? >>>
A szénhidrát hatása a pajzsmirigyre

Mára már az is megállapítást nyert, hogy a pajzsmirigy gondok a szénhidrátalapú táplálkozással is összefüggésben állnak.  Az egyik (Wolfgang Kopp -Tálkozás, evolúció és a pajzsmirigy hormonszintek: kapcsolat a jódhiány okozta rendellenességekkel című) tanulmány leírja, hogy pajzsmirigy alulműködésre a paleolit táplálkozás jótékonyan hat, mert a csökkent szénhidrátbevitel mellett kevesebb pajzsmirigyhormon is elegendő a szervezetnek. Tehát az étkezési szénhidrát mennyiségétől is függ a pajzsmirigy hormonszintje!

Böjtölni tilos!

Egy egészséges önkénetesen vizsgálták a pajzsmirigy-hormonok és a böjt kapcsolatát. Az éhezés megkezdése után 24 órával már csökkenni kezdett a T3 hormonszint, négy-hat nappal később pedig már a kontroll szint alá esett 50%-kal. Tehát a böjt, a koplalás rossz hatással van a pajzsmirigy hormonműködésre.

Fogd vissza a szénhidrátbevitelt!

 A szénhidrátbevitel megváltoztatja a hormontermelődést, amely növekedett jódigényt von maga után. Amikor 10000 évvel ezelőtt a mezőgazdaság bevezetésekor őseink a megszokott magas fehérje és alacsony szénhidráttartalmú étrendjüket felcserélték a magas szénhidrát, alacsony fehérjebevitelre, akkor lassan elkezdett romlani a pajzsmirigy-hormontermelődés. 

Ezt edd pajzsmirigy túlműködés esetén!

Zsírok: rejtett zsírtartalommal: tojás, 2,8%-os tej, 20%-os tejföl, tejszín, félzsíros túró.
Fehérjék: tojás, sajt, túró, tejpor (dúsításnak). Húsok és felvágottak a szokásos mennyiségben. (ui. nagyobb mennyiségben fokozzák az anyagcserét).
Szénhidrátok: keményítőtartalmú élelmiszerek, gabonaipari termékek, liszttel készültek pl. tészták, burgonya, rizs, főzelékek.
Vitaminok: A- és B-vitaminok mennyisége fontos, az előbbi csökkenti a pajzsmirigyműködést, A B1-vitamin méregtelenít.
Ásványi anyagok: káliumban gazdag ételek fontosak (pl. tej, banán, aszalt szilva, mazsola, burgonya, sárgarépa). 

Ezt edd pajzsmirigy alulműködés esetén! 

Étrend: a fehérjék és vitaminok fogyasztását kell emelni, pl. tej, tejtermékek, sovány húsok, friss érett gyümölcsök, nyers zöldségfélék. 
Szénhirátok: minél kevesebb szénhidrátot fogyassz, akkor is a teljes kiörlésű verziót keresd. 

Minden infó a paleolit étrendről itt >>>
Még többet olvasnál az egészséges életmódról? Klikk >>>
  • Kinyomtatom
  • Elmentem
  • Elküldöm
Promóció

Magazin